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한국의 영재 관련 도서 출판 현황 및 학습교재 개발자의 영재교육 관련 인식에 대한 연구

Title
한국의 영재 관련 도서 출판 현황 및 학습교재 개발자의 영재교육 관련 인식에 대한 연구
Other Titles
A Study on the Current Publication State of Books for Gifted Children and the Perceptions of Gifted Education among Studying Material Developers in South Korea
Authors
조은영
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김민경
Abstract
본 연구는 한국의 영재 관련 도서 출판 현황을 살펴보고, 교육 출판사에서 근무하는 학습교재 개발자의 영재교육 관련 인식을 알아보는데 목적이 있다. 이를 통하여 영재교육에 관한 출판 인쇄물의 분포를 살펴보고, 학습교재 개발자가 인식하는 영재와 영재교육에 대해 조사함으로써 학생들이 사용하는 참고서를 만드는 사람들의 인식 전환이 필요함을 환기시키고자 하였다. 이를 위하여 국내 인터넷 서점 3곳(교보문고, 예스24, 알라딘)에서 2014년 3월부터 9월까지 ‘영재’라는 단어로 검색되는 도서들 중 인쇄물로 출판된 책 총 535권을 선별하였고, 다시 대상 연령, 출판 분야, 출판 연도, 주제 분야로 분류하여 출판 현황을 조사하였다. 또한 교육 출판사의 학습교재 개발자 169명을 대상으로 영재교육과 영재교육 관련 학습교재에 대한 인식을 설문 조사하였으며, 설문지는 영재교육에 대한 인식, 영재의 개념 및 영재교육의 목적, 영재교육의 필요성, 영재관련 학습교재의 특성과 내용 및 구성 방법, 영재 관련 학습교재 개발에 대한 인식 관련 질문으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 21 프로그램을 사용하여 평균과 백분율, 빈도 분석을 실시하였으며 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영재 관련 도서 출판의 대상 연령은 골고루 분포되어 있으며, 출판 분야는 학술/전문서, 출판 연도는 제2차 영재교육진흥종합계획 기간(2008년~2012년) 동안, 주제는 교육학 관련 내용이 가장 많았다. 대상 연령별 출판 분야로는 영․유아, 초등, 중․ 고등 모두 학습교재와 도서 전집류가, 대학원(생) 이상의 경우 학술/전문서가, 학부모 및 교사의 경우는 일반 단행본의 비율이 높았다. 또한 대상 연령별 주제 분야로는 영․ 유아, 초등, 중․ 고등 모두 수학이, 대학원(생) 이상, 학부모 및 교사의 경우는 교육학이 가장 많았다. 둘째, 학습교재 개발자 대부분이 영재교육에 대해서 들어본 적이 있었으며, 정보는 교육 관련 기사(신문, 잡지, 인터넷)를 통하여 얻는 경우가 많았다. 영재교육의 내용에 대해서 잘 알지 못한다고 응답한 비율이 높았으며 영재교육은 만 6세~만 11세(초등)에 시작하는 것이 가장 적당하다고 보았다. 또한 영재를 특정 분야에서 뛰어난 재능을 보이는 사람이라고 생각하고 이러한 재능을 계발시키는 것이 영재교육의 목적이라고 보았다. 대부분 영재교육이 필요하다고 보았으며, 그 이유로 잠재 능력의 개발로 개인의 자아실현을 위해서라는 답변이 가장 많았다. 셋째, 학습교재 개발자들이 본 적이 있는 영재 관련 학습교재는 수학과 과학 과목에 편중되어 있었으며, 창의적인 사고력을 키워주며 교구재를 활용하여 직접 실습해보도록 하는 교재가 영재 관련 학습교재라고 생각하였다. 또한 영재 관련 학습교재는 창의적 사고력 위주, 실생활 관련 과목 통합, 주제별 심화 및 심층 내용으로 정해진 답이 없이 여러 가지 방법으로 깊이 생각해 볼 수 있도록 유도하며, 직접 써보고 만들고 느껴볼 수 있도록 구성되어야 한다고 보았다. 대부분이 영재 관련 학습교재의 개발 경험은 없었으며, 개발 경험이 있는 경우 비슷한 난이도의 문제집이나 교육부에서 제시한 자료를 참고하였다. 영재관련 학습교재 개발 참여에 대해서는 부정적인 응답이 높았으며, 전문가 집단과의 협업을 통한 교재 개발이 가장 효과적인 방법이라고 생각하였다. 마지막으로 영재관련 학습교재 개발을 위해서 필요한 자기 계발로는 영재 및 영재교육에 대한 교육학 및 관련 지식 습득이라는 응답이 가장 많았다. 이러한 결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 영재관련 도서가 대상 연령별로 고르게 출판되고 있으며, 제1, 2차 영재교육진흥종합계획 기간 동안 활발히 이루어지고 있다. 그러나 주제 분야별로는 수학과 과학, 영재 관련 교육학에 치우쳐 있으므로 좀 더 다양한 분야의 영재 관련 도서의 기획이 필요하다. 둘째, 학습교재 개발자들이 영재교육에 대한 지식이나 이해의 정도가 낮다고 응답한 비율이 높았는데 영재교육과 관련된 교재의 개발을 담당할 경우 교사와 마찬가지로 직무연수가 필요하다. 셋째, 영재 관련 학습 교재를 개발할 경우 회사의 이익뿐만 아니라 학생들의 수요와 요구에 맞는 교재를 개발하도록 노력해야 할 것이며, 영재와 영재교육에 대한 교육학 및 관련 지식을 습득하여 학습교재 개발자의 능력과 역량을 키우는 것이 바람직하다. 출판 매체는 공교육을 뒷받침해주는 긍정적인 역할을 하고 있으며, 그 시대에 요구되는 도서를 만들 의무와 책임이 따른다. 이것은 국가의 발전과 개인의 잠재력 개발을 위해 영재교육이 활성화될 수 있도록 학습교재 개발자들이 영재교육에 대한 올바른 인식을 가지고 도서나 학습교재를 만들어야 한다는 것을 시사해준다. 후속 연구에서는 영재 관련 도서 출판 현황과 함께 영재 관련 도서의 수요 조사도 함께 이루어져 실제 수요자들이 필요로 하는 교재를 조사할 필요가 있다. 또한 교육 출판사의 역량이나 비전, 목표에 따라 학습교재 개발자들의 인식을 비교 분석하여 출판사의 문화나 의식이 어떠한 영향을 미치는지 살펴볼 필요가 있다. 본 연구는 한국의 영재교육 제고를 위해 학습교재 개발자들에게 필요한 역할과 함께 향후 영재교육 관련 도서 출판 및 교육 프로그램 개발에 대한 방향을 제시하는 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.; The purpose of this study is to investigate the current publication state of gifted children-related books and the perceptions of gifted education among studying material developers at educational publishers. The study thus aimed to raise a need for a shift in the perceptions of individuals in the field of reference book making for students by examining the distribution of printed publications on gifted education and the perceptions of gifted children and gifted education among the developers of studying materials. For those purposes, the investigator selected total 535 books published and searched under the word of gifted at three online bookstores(Kyobo Book Center, Yes 24, and Aladin) in the nation from March to September, 2014. Those books were categorized by the target age, area of publication, year of publication, and topic. In addition, a survey was conducted on the perceptions of gifted education and studying materials related to gifted education with 169 studying material developers at educational publishers. The questionnaire consisted of items on perceptions of gifted education, the concept of gifted children, the goals of gifted education, need for gifted education, the characteristics and content and organization methods of studying materials for gifted children, and perception of development of studying materials for gifted children. Collected data were put to mean, percentage, and frequency analysis with the SPSS 21 program. The analysis results were summarized as follows: First, there was an even distribution of target age of books for gifted children across elementary school students, college(graduate) students, parents, and teachers. Scientific/technical books, the 2nd Master Plan for the Promotion of Gifted and Talented Education(2008~2012), and pedagogy recorded the highest percentage in the area of publication, year of publication, and topic, respectively. As for the fields of publication in each age group, the percentage of studying materials and complete works was high among infants and young children and elementary, middle, and high school students; that of scientific and technical books was high among college(graduate) students; and that of common books was high among parents and teachers. As for the topics of publication in each age group, math recorded the highest percentage among infants and young children and elementary, middle, and high school students, and pedagogy did among college(graduate) students and also parents and teachers. Second, most of studying material developers heard of gifted education. Many of them obtained information from education-related articles(newspaper, magazine, and Internet articles). A good percentage of them answered that they had no good idea of content of gifted education and said that it would be the most appropriate to start gifted education at the age of 6~11(elementary school years). They also said that gifted children were those who demonstrated superior talents in certain fields and that the goal of gifted education was to develop their talents. Most of the respondents agreed upon a need for gifted education, and the most cited reason was personal self-realization through the development of potential abilities. Third, gifted education-related studying materials that studying material developers came across were concentrated in the subjects of math and science. They defined studying materials for gifted children as materials to help children cultivate their creative thinking skills and do practice with teaching and learning materials for themselves. According to them, studying materials for gifted children should be organized in a way to induce children to do in-depth thinking in many different methods and have first-hand experiences with using, making, and feeling things with no fixed selection of creative thinking, integration of real life-related subjects, reinforcement by the topics, and profound content. Most of them had no experience of developing studying materials for gifted children. When they did, they consulted workbooks in a similar difficulty level or the materials provided by Ministry of Education. Many of them were negative about participation in the development of studying materials for gifted children and said that it would be the most effective to develop them in cooperation with expert groups. Finally, the highest percentage of them answered pedagogy and knowledge about gifted children and education as means of self-development to develop studying materials for gifted children. Based on those findings, the study reached the following conclusions: First, the findings that there was an even distribution of target age in the publication of books for gifted children and during the 1st and 2nd Master Plan for the Promotion of Gifted has been made active and Talented Education suggest that the activation of gifted education has resulted in active publications of books for gifted children. Since the topics were concentrated in certain areas including math, science, and pedagogy for gifted children, it is required to plan and publish books for gifted children across more diverse areas. Second, studying material developers did not have a high level of knowledge and understanding of gifted education, which calls for in-service job training for them when developing teaching and learning materials on gifted education just like teachers. Finally, they should make efforts to develop studying materials for gifted children fit for the needs and demands of students as well as the profits of publishers and cultivate their abilities and capabilities by obtaining pedagogy and knowledge for gifted children and education. The findings indicate that the publication media play a positive role of supporting public education and have the duty and responsibility of making books required by the times, which implies that studying material developers should base the development of books and studying materials on their right perceptions of gifted education so that gifted education can be activated for the growth of the nation and development of individual potential. Follow-up study needs to conduct a survey on the demands for books gifted children as well as their current publication state and thus on the teaching and learning materials that actual users require. It is also needed to investigate the effects of publishers' cultures and perceptions by comparing and analyzing the perceptions of studying material developers according to the capabilities, visions, and goals of educational publishers. The findings of the study will hopefully serve as basic data to propose directions for the roles of studying material developers to improve gifted education in the nation and for the publication of books and the development of educational programs in relation to gifted education.
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