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3-5세 누리과정 교사용 지도서에 대한 유아교사의 인식 및 활용

Title
3-5세 누리과정 교사용 지도서에 대한 유아교사의 인식 및 활용
Other Titles
Awareness and Utilization of guidebooks for teachers among teachers in the Nuri Curriculum designed for children aged from 3 to 5
Authors
이지영
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 3-5세 누리과정의 교사용 지도서에 대한 교사의 인식과 활용을 알아보고 나아가 활용상의 어려움과 개선요구를 파악함으로써 누리과정의 내실있는 운영을 위한 방안을 모색하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 3-5세 누리과정 교사용 지도서에 대한 교사의 인식 및 활용은 어떠한가? 2. 3-5세 누리과정 교사용 지도서에 대한 교사의 인식 및 활용은 교사의 배경변인(근무기관 유형, 학력)에 따라 차이가 있는가? 3. 3-5세 누리과정 교사용 지도서에 대한 교사의 인식 및 활용과 교사의 배경변인(근무경력, 누리과정 운영경력)간에는 어떠한 관계가 있는가? 본 연구는 서울과 경기지역에 위치한 유치원과 어린이집 26곳의 3-5세 담당교사 230명(유치원 교사 118명, 어린이집 교사 112명)을 대상으로 이루어졌다. 설문지는 최고운(2014)이 제작한 설문 문항에서 교사의 인식과 활용수준, 개선방안을 질문하는 문항 일부를 토대로 하였으며, 지도서 내용의 연령 적합성과 연령별 생활주제 개수 적절성 등을 묻는 문항을 연구자가 추가하여 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사용 지도서에 대해 교사들이 인식하는 만족도와 도움정도는 ‘보통’ 이상의 높은 수준으로 나타났다. 교사용 지도서(책자)에 대해서 생활주제와 연령별 구성으로 인한 편리성에 만족하고 있었으나, 생활주제별 내용의 질적인 편차에 대해서는 불만족하고 있었다. DVD활동자료의 경우, 자료로 인한 수업 준비 효율성을 가장 만족하고 있었으나 활동의 내용과 방법이 획일적인 것에 대해서 불만족하고 있었다. 또한 대부분의 교사들은 교사용 지도서의 내용이 연령별로 적합하게 잘 구성되어있다고 인식하고 있었으나, 적합하지 않다고 느끼는 일부 교사들의 경우 연령이 증가할수록 실제 유아 수준에 비해 지도서의 내용이 쉽게 제시되어있다고 느끼는 것으로 나타났다. 지도서의 생활주제 개수에 대해서는 유아의 연령이 높을수록 생활주제 개수에 대해 부족함을 느끼고 있었다. 교사용 지도서에 대한 교사들의 활용을 살펴본 결과, 교사들은 교사용 지도서(책자)와 DVD활동자료 모두에 대해 높은 활용정도를 보였다. 활동영역별로는 ‘이야기 나누기’와 ‘동화․동시․동극’에서 가장 높은 활용정도를 보였으며, 활동계획안의 하위내용별 활용정도에서는 ‘활동 목표’와 ‘누리과정 관련요소’, ‘활동자료’, ‘활동 방법’의 경우 잘 활용하고 있었으나, ‘창의․인성 관련 요소’와 ‘활동 평가’에 대해서는 비교적 저조한 활용정도를 보였다. 마지막으로 교사들의 개선요구를 살펴본 결과, 교사용 지도서(책자)에 대해서는 다양하고 창의적인 활동이 반영되기를 희망하였으며, DVD활동자료에 대해서 역시 자료의 유형이 보다 다양해지기를 희망하고 있었다. 둘째, 교사의 근무기관 유형별로는 유치원 교사가 어린이집 교사보다 만족도와 도움정도, 활용정도 모두에서 더 높은 수준을 보였다. 학력에 따라서는 교사용 지도서(책자)에 대한 만족도 부분에서만 집단 간 차이가 나타났다. 셋째, 교사의 근무경력은 교사용 지도서에 대한 교사의 인식 및 활용과 부분적으로 상관관계가 있었다. 근무경력이 높을수록 교사용 지도서(책자)에 대한 만족도는 낮았으나 활용도와 DVD활동자료 활용도는 높은 것으로 나타났고, 누리과정 운영경력이 높을수록 DVD활동자료의 활용도가 높았다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 첫째, 다양한 교사변인을 고려한 맞춤형 교사연수가 필요하다. 둘째, 유치원과 어린이집 간 활용정도의 차이를 줄이고 균등하게 하기 위한 인식 제고 및 홍보가 필요하다. 셋째, 누리과정 교사용 지도서의 수정․보완 작업이 필요하다. 마지막으로 앞서 언급한 수정․보완 작업의 체계적 진행을 위해서는 이와 관련한 후속연구들이 선행되어야 할 것이다.; This study is intended to seek for plans for internally stable operation of Nuri curriculum by identifying how teachers are aware of guidebooks for teachers and utilize them in the Nuri curriculum designed for children aged from 3 to 5. Research questions designed to achieve the objective of this study are as follows. 1. How teachers are aware of guidebooks for teachers and utilize them in the Nuri curriculum designed for children aged from 3 to 5? 2. Is there a difference as to how teachers are aware of guidebooks for teachers and utilize them in the Nuri curriculum designed for children aged from 3 to 5 depending on background variables (type of work places or academic background) of teachers? 3. How the teachers' awareness and utilization of guidebooks for teachers in the Nuri curriculum designed for children aged from 3 to 5 are related to the background variables of teachers (work experience and Nuri curriculum managing experience)? This study was conducted on 230 teachers for children aged from 3 to 5 at kindergartens and daycare center located in Seoul and Gyeonggi-do (118 teachers at kindergartens and 112 teachers at daycare center). Survey created by Gowoon Choi (2014) was used dealing with inquiries partially consisting of awareness and degree of utilization of teachers and plans for improvement as well as of additional inquiries about age suitability of contents in the guidebooks and appropriateness of the number in age-specific life themes. Summary of the results derived from this study is as follows. First of all, satisfaction and degree of help recognized by teachers about guidebooks for teachers were turned out to be higher than 'normal.' They were shown to be satisfied with convenience of guidebooks (booklets) for teachers in terms of organization with life themes and also specific range of age. However, they were dissatisfied with qualitative deviation from contents in life themes. As for active DVD resources, they were satisfied with efficiency in preparing for the lecture the most with resources but dissatisfied with how contents and methods of activities were uniform. In addition, most of the teachers recognized that guidebooks for teachers were well organized with each age range. However, several teachers regarding them to be improperly organized recognized that contents of the guidebook were relatively easily suggested compared to the real level of children as the age increased. As for the number of life themes on the guidebook, teachers recognized that the number of them was insufficient as the age of children increased. According to the result of identifying how much teachers utilized the guidebooks for teachers, teachers represented high level of utilization on both guidebooks for teachers (booklets) and active DVD resources. As for each area of activity, the highest degree of utilization was shown on 'sharing stories' and 'story/poem/play of children.' According to the sub-contents in the activity plans, a relatively high degree of utilization was shown on 'activity goal,' 'Nuri curriculum-related elements,' 'active resources,' and 'activity methods.' However, a relatively lower degree of utilization was shown on 'creativity/characters-related elements' or 'activity evaluation.' Lastly, according to the request for improvement from teachers, they all wished to reflect diverse and creative activities on the guidebooks for teachers (booklets) and also to make types of data in the active DVD resources become more diverse. Secondly, as for types of work places, teachers working at kindergartens represented a higher degree of satisfaction, help, and utilization compared to those working at nursery facility. According to the academic background, there was difference between groups only in the area of satisfaction on guidebooks for teachers (booklets). Third, work experience of teachers was partially correlated with teachers' awareness and utilization of guidebooks for teachers. The more work experience a teacher had, the lower the satisfaction on guidebook for teachers (booklets) was. However, a degree of utilization of guidebooks for teachers or active DVD resources was turned out to be high. In addition, the more Nuri curriculum managing experience a teacher had, the higher a degree of utilization of active DVD resources was turned out to be. Suggestions are made as follows based on the results of this study. First of all, customized teacher training is needed in consideration of various variables related to teachers. Secondly, it is needed to reduce the difference on the degree of utilization between kindergartens and daycare centers, improve the awareness, and advertise to have a consistent degree of utilization. Third, revision and supplementation are needed on the guidebooks for teachers in the Nuri curriculum. Lastly, follow-up studies shall be conducted in regard of systematic proceedings of aforementioned revision and supplementation.
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