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‘영아보육프로그램’과 ‘누리과정 교사용 지도서’에 제시된 노래 포함 활동의 경향과 새 노래 부르기 활동의 특성 분석

Title
‘영아보육프로그램’과 ‘누리과정 교사용 지도서’에 제시된 노래 포함 활동의 경향과 새 노래 부르기 활동의 특성 분석
Other Titles
An Analysis on Trends of Song-Included Activities and Characteristics of New Song Activities in ‘Infant Care Program’ and ‘Teachers' Guide Books for Nuri Curriculum’
Authors
김진실
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구의 목적은 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’과 ‘누리과정 교사용 지도서’에 제시된 노래 포함 활동의 전반적 경향과 새 노래 부르기 활동의 특성을 알아보는 것이다. 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, ‘영아보육프로그램’과 ‘누리과정 교사용 지도서’에 제시된 노래 포함 활동의 전반적 경향(교육과정 관련요소, 생활주제, 노래 사용 목적, 활동유형, 창의ㆍ인성의 요소, 초등학교 교육과정 관련요소)은 어떠한가? 둘째, ‘영아보육프로그램’과 ‘누리과정 교사용 지도서’에 제시된 새 노래 부르기 활동의 특성(음악적 개념 및 태도, 노래의 난이도, 활동 자료, 교수ㆍ학습방법)은 어떠한가? 본 연구에서 노래 포함 활동의 전반적인 경향을 파악하기 위해 선정된 활동은 363개이며, 새 노래 부르기 활동의 특성을 파악하기 위해 선정된 활동은 132개였다. 활동에 제시된 것 중 교육과정 관련요소, 생활주제, 활동 유형, 창의ㆍ인성의 요소, 초등학교 교육과정 관련요소는 지도서에 제시된 항목에 기초하여 분석하였고, 노래 사용 목적, 음악적 개념 및 태도, 활동 자료, 교수ㆍ학습방법은 선행연구를 기초로 분석틀을 만들어 분석하였다. 노래의 난이도는 김진영(2010)이 개발한 ‘유아노래 난이도지수’(Kim's DDICS, Degree of Difficulty Index for Children's Songs)를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정 관련요소에 따라서는 0-1세는 신체운동, 2-5세는 예술경험 영역이 높게 나타났고, 생활주제에 따라서는 모든 활동이 비교적 고르게 분포되었다. 노래 사용 목적에 따라서는 0-2세는 활동에 대한 흥미나 관심 높이기, 3-5세는 노래 부르기가 가장 많았으며, 활동 유형에 따라서는 0-1세는 신체활동, 2세는 음률활동, 3-5세는 음악활동에 집중되는 경향을 보였다. 창의ㆍ인성의 요소에 따라서는 전반적으로 창의성은 동기적, 인지적, 성향적 요소의 순으로, 인성은 존중, 협력의 순으로 많았으며, 창의성의 요소가 인성의 요소보다 더 많이 제시되었다. 초등학교 교육과정 관련요소에 따라서는 대부분 1-2학년 과목에 집중되었으며, 국어, 즐거운 생활, 슬기로운 생활, 바른생활의 순으로 많았다. 둘째, 음악적 개념에 따라서는 목표ㆍ평가는 진술되지 않은 경우가 가장 많았고, 내용은 멜로디가 가장 많이 나타나 목표ㆍ평가와 내용이 서로 불일치하였고, 음악적 태도에 따라서는 모두 즐거운 마음으로 참여하기가 가장 많이 나타나 목표와 평가가 서로 일치하는 경향을 보였다. 노래의 난이도에 따라서는 연령이 높을수록 난이도도 높아지는 경향을 보였지만, 0-2세의 경우 Ⅰ난이도의 노래가 전혀 제시되지 않아, 어린 연령에게 적합한 노래가 더 많이 제시될 필요가 있다. 활동 자료에 따라서는 구체물 자료는 그림자료, 미디어 자료는 음원이 가장 많았으며, 제시된 자료가 연령에 적합하지 않은 경우도 있었다. 교수ㆍ학습방법에 따라서는 연령이 높을수록 단계가 더 많아지고 복잡해지는 경향을 보였으며, 교사의 목소리보다 음원으로 노래를 들려주는 경우가 많고 처음부터 끝까지 부르는 단계가 생략되었으며 어린 연령에서 개사하여 노래하는 확장활동이 많은 문제가 있었다. 따라서 노래 포함 활동의 전반적 경향과 새 노래 부르기 활동의 특성을 전체적으로 살펴보았을 때, 연령간의 연계성과 각 연령의 발달에 따른 차별화가 필요하겠다. 또한 교사가 가장 많이 활용하는 교사용 지도서에 노래의 난이도와 교수ㆍ학습방법이 적절하게 제시되어 영유아 발달에 적합한 새 노래 부르기 활동이 제공되는 것이 바람직하다고 사료된다.;The purpose of this study is to examine general trends of song-included activities and characteristics of new song activities presented in the ‘Infant Care program’ based on the National Standard Childcare Curriculum and ‘Teachers' Guide Books for Nuri Curriculum’. Research topics are as follows. Firstly, what trends(curriculum-related elements, life themes, purposes of using songs, activity types, creativeㆍpersonality elements, elementary curriculum elements) are there in song-included activities in the ‘Infant Care Program’ and ‘Teachers' Guide Books for Nuri Curriculum’? Secondly, what characteristics(musical concepts and attitudes, difficulty of songs, activity materials, instructionalㆍlearning methods) new song activities have in the ‘Infant Care Program’ and ‘Teachers' Guide Books for Nuri Curriculum’? In this study, the number of activities selected to identify general trends of song-included activities was 363, and the number of activities selected to understand characteristics of new song activities was 132. As for curriculum-related elements, life themes, activity types, creativeㆍpersonality elements and elementary curriculum elements presented in activities, they were analyzed based on items suggested in a teachers' guide. Purposes of using songs, musical concepts and attitudes, activity materials, instructionalㆍlearning methods were analyzed with a analytic frame based on precedent studies. Difficulty of songs was analyzed using Kim's DDICS(Degree of Difficulty Index for Children's Songs) developed by Kim Jin-Young(2010). Research findings are as follows. Firstly, as for curriculum-related elements, physical exercise was higher for 0-1 olds and artistic experience area was higher for 2-5 olds. As for life themes, every activity was distributed uniformly. As for purpose of using songs, increase of interest and attention in activities occupied the highest for 0-2 olds, and singing a song occupied the highest for 3-5 olds. As for activity types, it showed a trend to concentrate on physical activities for 0-1 olds, rhythmic activities for 2 olds and musical activities for 3-5 olds. As for creativeㆍpersonality elements, there were many synchronous, cognitive and dispositional elements for creativity in order, and respect and cooperation for personality in order. In addition, creative elements were presented more frequently than personality. As for elementary curriculum elements, it was concentrated mostly on 1st and 2nd grades' subjects, Korean Language, Pleasant Life, Intelligent Life and Disciplined Life in order. Secondly, as for musical concepts, cases of unstated aimㆍevaluation occupied the highest and melody occupied the highest in contents so showed inconsistency between aimㆍevaluation and contents. As for musical attitudes, pleasant participation by everyone occupied the most, showing a tendency aim and evaluation correspond to each other. As for difficulty of songs, the higher one's age is, the higher difficulty is. However, songs of 1-difficulty weren't presented at all for 0-2 olds so it is required to present more songs fitting for the age. As for activity materials, pictures occupied the most in concrete materials and sound source in media materials. Also, there were cases that presented materials were not fitting for the age. As for instructional ㆍlearning methods, it showed a tendency that the higher one's age is, the more complex phases become. Besides, there were more cases of singing for infants by a sound source rather than by teacher's voice, and a phase singing from beginning to end was abbreviated, having many problems in extended activities with adaptation of words at an early age. Therefore, as a result of examining general trends of song-included activities and characteristics of new song activities, it is required to establish connections among ages and differentiation according to the development of each age. Furthermore, through adequate suggestions for song difficulties and instructional ㆍlearning methods in a teachers' guide they use most frequently, providing activities to sing a new song is desirable to be suitable for the development of infants.
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