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활동 맥락에 따른 어머니-걸음마기 자녀 간 갈등의 특성과 영아의 기질 및 애착과의 관계

Title
활동 맥락에 따른 어머니-걸음마기 자녀 간 갈등의 특성과 영아의 기질 및 애착과의 관계
Other Titles
A study on the Relationship among characteristics of Mother-Toddler Conflicts, the Toddler’s Temperament, the Degree of the Mother-Child Attachment Security and the Context of Conflicts
Authors
김현주
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 어머니와 걸음마기 자녀 간 갈등의 특성을 살펴보고, 갈등의 특성과 관련 있는 요인으로 맥락, 어머니-자녀 간 애착, 자녀의 기질을 연구하는 것이었다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 어머니-걸음마기 자녀 간 갈등의 특성은 맥락에 따라 어떠한가? 1-1. 갈등의 양은 어떠한가? 1-2. 갈등의 질은 어떠한가? 2. 애착과 어머니-걸음마기 자녀 간 갈등의 관계는 맥락에 따라 어떠한가? 3. 자녀의 기질과 어머니-걸음마기 자녀 간 갈등의 관계는 맥락에 따라 어떠한가? 연구 대상은 24개월-36개월 사이의 걸음마기 자녀-어머니 40쌍이었다. 어머니와 자녀 간 갈등의 특성을 이해하기 위해 5분간의 자유놀이와 5분간의 정리정돈 맥락에서 발생한 갈등을 관찰하였다. 갈등의 양적 특성은 갈등의 빈도와 지속 길이 측면에서 살펴보았고, 갈등의 질적 특성은 갈등을 시작한 사람, 갈등의 내용, 어머니와 자녀가 갈등 과정에서 사용한 전략, 갈등의 해결 유형 및 갈등 해결자 측면에서 분석하였다. 어머니와 걸음마기 자녀 간 애착은 Waters(1987)가 개발한 애착 Q-set의 한국판을 사용하여 측정하였고, 걸음마기 자녀의 기질은 Putnam, Garstein과 Rothbart(2006)가 1.5세부터 3세 영아의 기질을 측정하기 위해 개발한 설문지(Early Childhood Behavior Questionnaire, ECBQ)를 통해 측정하였다. 연구 문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 걸음마기 자녀 간 갈등은 자유놀이 5분과 정리정돈 5분, 총 10분간 약 5.21회 발생했는데 어머니-자녀 쌍 간에 발생한 갈등의 양이 다양했고, 자유놀이 맥락보다는 정리정돈 맥락에서 갈등이 더 빈번히 발생했으며 더 길게 지속되었다. 갈등은 자유놀이 맥락과 정리정돈 맥락 모두에서 어머니보다 자녀가 갈등을 시작하는 경우가 더 많았다. 갈등은 규칙이나 활동/놀이방법 때문에 빈번히 발생했는데, 자유놀이 맥락에서는 활동/놀이방법이나 규칙 때문에, 정리정돈 맥락에서는 규칙 때문에 갈등이 발생하였다. 어머니와 자녀가 사용한 전략은 악화전략, 정당화, 완화전략 순이었지만, 어머니는 완화전략을 많이 사용하였고, 자녀는 악화전략을 많이 사용하였다. 이런 경향은 자유놀이 맥락보다 정리정돈 맥락에서 더욱 두드러지게 나타났다. 갈등은 한쪽의 승복으로 해결되는 경우가 많았고, 어머니의 기여로 갈등이 해결되는 경우가 많았다. 협상으로 해결된 경우는 자유놀이 맥락과 정리정돈 맥락 모두에서 어머니가 기여한 경우가 많았다. 승복으로 해결된 경우, 자유놀이 맥락에서는 어머니가 기여한 경우가 많았고, 정리정돈 맥락에서는 자녀가 기여한 경우가 많았다. 둘째, 어머니와 자녀 간 애착의 정도가 낮을수록 정리정돈 맥락에서 갈등이 빈번히 발생하고 길게 이어졌다. 반면 어머니와 자녀 간 애착의 정도가 높을수록 자유놀이 맥락에서 정보나 현 상태에 대한 의견 불일치로 갈등을 겪는 경우가 많았고, 자유놀이 맥락과 정리정돈 맥락 모두에서 자녀가 완화전략을 사용하는 경우가 많았으며 어머니가 협상으로 갈등이 해결되도록 기여하는 경우가 많았다. 셋째, 자녀의 기질 중 조절능력이 낮을수록 어머니와 자녀 간에 갈등이 빈번히 발생했고, 규칙과 관련된 내용으로 갈등하는 빈도가 높았으며 갈등의 해결과정에서 악화전략을 많이 사용하였다. 반면, 조절능력이 높을수록 정리정돈 맥락에서 자녀가 갈등을 시작하는 빈도가 낮았다. 본 연구는 갈등의 맥락과 자녀와의 애착이나 자녀의 기질을 고려함으로써 걸음마기에 발생하는 어머니와 자녀 간 갈등의 양을 줄이고 질을 높이는 방안에 대한 시사점을 제공한다.;There were two purposes of this study. The first one was to examine the characteristics of the conflicts between the mother and her toddler in terms of quantity and quality. The second one was to investigate context, attachment, and child's temperament as factors related to the quantity and quality of the mother-child conflict in the toddler years. The research questions according to the purpose of the study were as follows. 1. What is the characteristics of mother-child conflict in the toddler years in the context? 1-1. What is the quantity of mother-toddler conflict? 1-2. What is the quality of mother-toddler conflict? 2. What is the relation between attachment and mother-toddle conflict in the context? 3. What is the relation between the child's temperament and mother-toddler conflict in the context? Forty mother-toddler pairs participated in the study. In order to understand the characteristics of mother-child conflict, conflict episodes were identified and coded during a 15 minute free play context and a 5 minute clean-up context. The quantity of mother-toddler conflict was looked into in terms of frequency and duration, and the quality of mother-toddler conflict was analyzed in terms of the initiator of the conflict, the content of the conflict, the strategies mothers and toddlers use during the conflict, and types of conflict and the person responsible for the resolution of the conflict. The Korean version of Attachment Q-Set by Waters and Deane(1985) was used in order to investigate mother-child attachment security, and Early Childhood Behavior Questionnaire (ECBQ) by Putnam, Garstein and Rothbart(2006) was used in order to investigate the toddler's temperament. The results of this study were as follows. First, mother-toddler conflict occurred around 5.21 times per 10 minutes, and it showed up more often and lasted longer during cleanup context than during free play context. The initiator of the conflict was mainly the toddler rather than the mother in both contexts. Conflict mostly occurred because of rules or activity/play methods. In free play context, activity/play methods or rules were, and in cleanup context, rules were the main cause of the conflict. The strategies mothers and children used most often were aggravation, justification, and mitigation in order, but mothers used mitigation strategy the most, and children used aggravation strategy the most. This tendency was more pronounced in cleanup context than in free play context. Final resolution of conflicts mostly resulted from mother or child's submission or from mother's contribution. When the conflict was compromised to a resolution, the mother played a central role in both free play and cleanup context. When the conflict was resolved by submission of one side, the main contributor was the mother in free play context, and child in cleanup context. Second, the lower the mother-child attachment security was, the higher the frequency and duration of mother-toddler conflict in cleanup context was. On the other hand, the higher the mother-child attachment security was, more mother-toddler pairs went through conflict due to disagreement of information or current situation in free play context, and more toddlers used the mitigation strategy in both free play and cleanup context. Third, in regards of the child's temperament, the lower the child's effortful control was, the higher the frequency of mother-toddler conflict, conflict involved with rules and aggravation strategy used in conflict resolution was. Meanwhile, the higher the child's effortful control was, the lower the probability of the child being the conflict initiator in cleanup context was.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
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