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부모-자녀 놀이 및 사교육 현황과 유아의 인식이 유아의 행복에 미치는 영향

Title
부모-자녀 놀이 및 사교육 현황과 유아의 인식이 유아의 행복에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Parent-Child Play and Private Education on Children’s Happiness
Authors
이승미
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 부모-자녀 놀이 및 사교육의 현황과 이에 대한 유아의 인식을 알아보고, 부모-자녀의 놀이 현황 및 유아의 인식이 유아의 행복에 미치는 영향, 그리고 사교육 현황 및 유아의 인식이 유아의 행복에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 부모-자녀 놀이 및 사교육 현황과 유아의 인식은 어떠한가? 1) 부모-자녀 놀이 현황 및 유아의 인식은 어떠한가? 2) 사교육 현황 및 유아의 인식은 어떠한가? 2. 부모-자녀 놀이 및 사교육이 유아 행복에 미치는 영향은 어떠한가? 1) 부모-자녀 놀이 현황 및 유아의 인식이 유아 행복에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 사교육 현황 및 유아의 인식이 유아 행복에 미치는 영향은 어떠한가? 3) 부모-자녀 놀이 및 사교육이 유아 행복에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울과 경기도에 위치한 유치원에 재원 중인 만 5세 유아 120명(남아와 여아 각 60명)과 그들의 부모 240명(아버지와 어머니 각 120명)이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 부모용 질문지와 유아 면담을 실시하였다. 질문지는 부모용, 아버지용, 어머니용으로 구분되어 사교육 현황과 부모-자녀 놀이 현황을 알아보기 위한 내용으로 구성되어 있다. 유아 면담은 행복에 대한 유아의 인식, 부모와의 놀이에 대한 유아의 인식, 사교육에 대한 유아의 인식을 알아보기 위한 내용으로 구성되어 있다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모-자녀 놀이시간은 평일에는 52분 정도, 주말에는 2-3시간 정도로 나타났다. 아버지와 어머니를 비교하면 아버지보다 어머니가 평일과 일요일에 많은 시간을 놀아주는 것으로 나타났다. 놀이빈도에서는 아버지는 자녀와 신체놀이의 빈도가 가장 높았으며, 어머니는 언어놀이의 빈도가 가장 높았다. 또한 아버지와 어머니를 비교하면 아버지는 어머니보다 자녀와 신체놀이를 자주 하며, 어머니는 아버지보다 자녀와 음률놀이, 수․과학놀이, 미술․조형놀이, 언어놀이, 조작놀이를 자주 하는 것으로 나타났다. 모든 놀이유형에서 주로 자녀가 놀이 시작을 요청하는 것으로 나타났는데 특히 역할놀이, 쌓기놀이, 미술․조형놀이에서 자녀가 시작을 요청하는 경우가 많았다. 자녀는 어머니보다 아버지에게 멀티미디어 활용놀이를 요청하는 경우가 많았고, 아버지보다 어머니에게 음률놀이, 수․과학놀이, 미술․조형놀이, 조작놀이를 자녀가 요청하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 부모-자녀 놀이에서 부모의 참여수준은 대체로 소극적 참여 정도의 참여수준으로 나타났는데, 언어놀이와 신체놀이는 상대적으로 참여수준이 높게 나타났다. 또한 아버지는 신체놀이에 가장 적극적으로 참여하며, 어머니는 언어놀이에 가장 적극적으로 참여하는 것으로 나타났다. 부모-자녀 놀이에 대해 유아의 인식을 살펴본 결과에서는 부모와의 놀이에 대해 유아들은 대체로 긍정적으로 인식하였는데 아버지가 어머니에 비해 놀이에 보다 적극적으로 참여한다고 인식하는 것으로 나타났다. 둘째, 사교육 현황과 유아의 인식을 살펴보면 유아는 평균 2.98개, 주당 6.25회, 4.87시간의 사교육을 받으며 월간 241,107원이 사교육비로 소비되는 것으로 나타났다. 사교육 분야를 구분하여 살펴보면 학습 분야의 사교육 개수가 다른 사교육 분야에 비해 많으나 주당 실시하는 횟수나 시간, 비용에서는 예체능 분야의 사교육이 상대적으로 많은 것으로 나타났다. 또한 사교육에 대한 유아의 인식을 불만족도를 통해 알아본 결과 유아는 대체로 중간 정도의 불만족도를 보였는데 예체능 분야에 대한 불만족도가 상대적으로 낮은데 반하여, 학습 분야나 기타 분야의 사교육에 대한 불만족도가 높게 나타났다. 셋째, 부모-자녀 놀이와 유아 행복의 관계에서는 부모-자녀 놀이시간이 많을수록 유아는 행복한 것으로 나타났으며, 부모-자녀 놀이시간이 유아 행복에 유의미한 영향을 예측하는 것으로 나타났다. 특히 부모의 평일 놀이시간은 유아의 행복에 유의미한 영향을 예측하는 것으로 나타났다. 놀이빈도와 행복과의 관계를 살펴본 결과에서는 아버지와의 놀이빈도가 유아 행복과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 부모-자녀 놀이에 대한 유아의 인식과 유아 행복과의 관계를 알아본 결과에서는 아버지가 적극적으로 놀아주고, 재미있게 놀아준다는 유아의 인식은 유아의 행복과 정적 상관이 있으며, 유의미한 영향을 예측하는 것으로 나타났다. 또한 어머니가 충분한 시간을 놀아주고, 만족스럽게 놀아준다는 유아의 인식은 유아의 행복과 정적 상관이 있으며, 유의미한 영향을 예측하는 것으로 나타났다. 그리고 부모-자녀 놀이시간과 부모-자녀 놀이에 대한 유아의 인식을 함께 고려하여 유아의 행복에 미치는 영향력을 살펴본 결과에서 부모-자녀 놀이에 대한 유아의 인식 중에서‘부모와의 놀이에서의 재미’만 유아의 행복을 유의미하게 예측하는 것으로 나타났다. 넷째, 사교육과 유아 행복의 관계에서는 학습 분야 사교육의 개수, 횟수, 비용, 그리고 사교육에 대한 유아의 불만족이 유아의 행복과 부적 상관이 있었다. 특히, 학습 분야의 사교육 비용과 사교육에 대한 유아의 불만족도는 각각 유아의 행복을 부정적으로 예측하는 것으로 나타났다. 다섯째, 부모-자녀 놀이와 사교육이 유아 행복에 미치는 영향을 알아본 결과 부모-자녀 평일 놀이시간과 사교육에 대한 유아의 불만족 인식이 유아의 행복을 유의미하게 예측하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있다. 아버지가 자녀와 놀이하는 방식과 어머니가 자녀와 놀이하는 방식은 다르며, 상호보완적 역할을 하여 아버지와의 놀이와 어머니와의 놀이는 자녀에게 모두 필요하다. 하지만 부모-자녀 놀이의 시간보다는 유아가 놀이를 재미있게 인식하도록 부모가 자녀와 놀이를 해주는 것이 중요하다. 또한 유아들의 행복을 위해 유아들이 불만족하는 과다한 사교육을 줄이고, 부모-자녀가 함께 하는 평일의 놀이시간을 늘리도록 하는 것이 필요하다. 부모-자녀 놀이의 중요성과 과도한 사교육의 부정적인 영향은 부모교육을 통해 알려져야 하며 과열된 사교육을 제한할 수 있는 정책적인 대책이 마련되어야 할 것이다. 더불어 부모-자녀 놀이 및 사교육에 대한 현황 못지않게 이에 대한 유아의 인식은 유아의 행복과 관련이 있었으며, 유아의 행복에 영향을 미치는 요인으로 나타나므로 중요한 변인으로 고려되어 연구되어져야 할 것이다.; The purpose of this study was to investigate the current situation and the children's perception about parent-child play and private education, and to find out the effect of parent-child play and private education on children's happiness. The research questions according to the purpose of the study were as follows. 1. What is the current situation and the children's perception about parent-child play and private education? 2. What influence does it have between parent-child play and the child's happiness, between private education and the child's happiness? The participants were 120 five-year-old children and their parents. Data was collected by using questionnaires for parents and having interviews with children. The results of this study were as follows. First, the amount of time spent on parent-child play was about 52 minutes on weekdays, and about 2-3 hours on weekends. Mothers spent more time on weekdays and Sundays than fathers. Fathers mostly played physical play with their children while mothers mostly played language-play with their children. It was the child who mainly requested to start playing, regardless of the kind of play. In comparison between father and mother, children asked their fathers to play with multimedia utilization more often than to mothers, and asked their mothers to do more music play, math&science play, art play and manipulative play with them more often than to fathers. Generally parents participated passively during parent-child play. While the level of parents' participation was relatively high in language play and physical play, the level of parents' participation was relatively low when it comes to art play, multimedia play, and role play. Fathers most actively participated in physical play and mothers most participated in language play. As for the children's perception about parent-child play, children found it mostly positive, and they thought fathers were more enthusiastic in parent-child play than mothers. Second, in average, children received 2.98 kinds of private education, having 6.25 lessons and spending 4.87 hours per week, paying 241,107 won per month. Despite private education in academic field had numerical superiority, the amount of time and cost spent was larger in the field of music, fine arts or physical education. Children showed a moderate degree of dissatisfaction towards private education. The degree of dissatisfaction children felt in private education was high in the academic field, and low in the field of music, fine arts or physical education. Third, the more the parents spent time doing parent-child play with their children, the more the child's happiness grew. Especially weekday hours of play predicted a significant effect on the happiness of children. Also there was a positive correlation between father's participation in parent-child play and the child's happiness. The child's perception about parent-child play was a meaningful predictor of the child's happiness. And between parent-child playtime and the children’s perception, only the children’s perception about interesting has significant effect on the happiness of the children. Fourth, there was a negative correlation between the amount, time and cost of academic private education and the child's happiness. In particular, the higher the cost was spent in academic private education, the was more unhappy the child was. The degree of dissatisfaction children felt in academic private education was related to children’s unhappiness. Fifth, parent-child play and private education, parent-child weekday hours of play and the children’s perception about private education has significant effect on the happiness of the children. The implications of the study are as follows. Fathers and mothers played different roles in the parent-child play and as they complement each other, both parents should participate in the play with children. And excessive private education was found to be harmful to the happiness of children. Therefore, parent education should emphasize the necessity of both parents participance in parent-child play and the damage that excessive private education can cause. And as the child’s perception influences one's happiness, it should be considered as a top priority in all studies.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
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