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A. Scriabin의 Piano Sonata No. 4, Op. 30 in F sharp Major에 관한 연구

Title
A. Scriabin의 Piano Sonata No. 4, Op. 30 in F sharp Major에 관한 연구
Other Titles
A Study on the A. Scriabin's Piano Sonata No. 4, Op. 30 in F sharp Major
Authors
윤소연
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
Alexander Nikolaevich Scriabin (1872-1915) was a Russian composer and pianist from in the late 19th Century to the 20th Century. He was different from the Russian Five, who was the Russian-nationalist in music. During his composition, he received Nietzsche's Mysticism and it had a strong influence on his music. Although he lived short life, he almost composed piano works apart from 6 orchestra works. He wanted to express the Mysticism, which was brought about religion, through his piano works. Especially his late piano sonatas in 1910s showed through the "Mystic Chord”, which was created by him, expression mark, rhythm and harmonic change. Piano Sonata No. 4 Op. 30, one of the masterpieces of the period, has two movements. But it looks like a single movement because the first movement functions the introduction of the whole piece and the second the main part. The first movement can't be an independent part and is played through the second movement with attacca. Two main motives are used in the introduction part. One is the pursuit of the ideal goal, the other is staccato and legato in melody, which shows emotion like melancholy. These two motives are also used in the second movement by changing form. So this sonata shows the Scriabin's new piano music style because this piece is the first work to bear these fanciful terms, such as ‘quietissimo', ‘rattenendo', ‘focosamente' and ‘giubiloso' and to show the harmonic change. Also In this piece Liszt's thematic transformation can be found. The theme of the first movement shows in the second movement development part and coda by transforming, so these things give unity in this sonata.;스크리아빈(Alexander Nikolaevich Scriabin, 1872-1915)은 19세기말과 20세기 초에 활동했던 후기 낭만음악 작곡가들과는 다른 그만의 독특한 음악을 작곡하였다. 또한 그는 러시아의 작곡가였지만 러시아 5인조(the Russian Five)와 같은 동시대 작곡가들의 국민적 음악성향을 보이지 않은 작곡가였다. 그는 라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)와 동시대를 살며 서구 낭만주의의 음악을 작곡하던 중 신비주의를 접하고, 이것은 이후 그의 음악 세계에 큰 영향을 주게 되었다. 스크리아빈은 비교적 짧은 생애를 살았지만 6개의 관현악곡을 제외하면, 대부분 피아노 작품을 작곡하였으며 피아노를 통해 그는 신비주의 사상(Mysticism)을 표현하고자 했다. 특히 1910년대의 후기 피아노 소나타들은 그가 새롭게 창안해낸 신비화음(Mystic chord)과 신비주의적 사상을 암시하고 있는 다양한 나타냄말과 리듬과 화성의 변화를 통해 점차 무조성으로 가는 시기에 있어 중요한 역할을 하게 되었다. 스크리아빈의 피아노 음악 양식의 변화는 특히 10개의 피아노 소나타 작품들을 통해 살펴볼 수 있는데, 본 논문에서는 중기의 작품으로 많이 알려져 있고, 자주 연주되는 피아노 소나타 No. 4를 중점적으로 다룰 것이다. 이 작품은 2악장 구조로 이루어져 있고, 1악장(Andante)은 도입부 역할을 하며, 2악장(Prestissimo volando)은 소나타의 본체이다. 1악장이 독립된 악장이 되지 못하고, attacca로 2악장으로 연속해서 연주한다. 도입부 악장에는 두 개의 주요한 동기가 사용되었다. 하나는 이상적인 목표를 달성하려고 추구하는 것이요, 또 하나는 음울함을 나타내는 듯한 스타카토, 레가토의 선율이다. 이 두 동기는 2악장에서도 변형된 형태로 사용된다. 이 곡은 지금까지와는 다른 스크리아빈의 새로운 면모를 보여주는 곡이라 할 수 있는데, 이 곡으로부터 스크리아빈의 음악이 시적 이미지를 나타내는 영역에 들어가며, 또 화성도 많이 진보된 면을 보여주기 때문이다. 한편으로는 리스트의 작품에서 많이 나타나는 주제순환 기법을 이 작품에서도 분명히 찾아 볼 수 있다. 1악장의 주제가 2악장의 발전부와 코다에 변형되어 재등장하면서 이 작품이 2악장이 아닌 단악장으로 느끼게끔 이끌고 있음을 본 논문에서 확인하게 될 것이며, 이 작품을 살펴봄으로써 스크리아빈의 낭만적이면서도 신비롭고 모호한 분위기를 이끌어 내는 음악성에 대해 한층 더 깊이 알 수 있을 것이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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