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남창가곡의 대금선율 비교연구

Title
남창가곡의 대금선율 비교연구
Other Titles
A Comparative Study on Male Voice Gagok's Daegeum Melody : Focused on Chosu, Yisu, and Samsu-daeyeop
Authors
강이선
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍종진
Abstract
Korean traditional vocal music is roughly categorized by Jungga and Sokga. Jungga is composed of Gagok, Gasa, and Sijo. Among them, Gagok is so called, ‘Man-nyeon-jang-whan-ji-gok’, and it is one of the oldest vocal piece in Korean music history. For studying the daegeum melodies of the Gagok, I searched for the thesis on this subject. However, I hardly found it and there was no study which was compared to all the male voice Gagok’s Pyeongjo, Gyemyeonjo(or a musical scale), Chosu(first number)-daeyeop(or a Korean classical music), Yisu(second number)-daeyeop, Samsu(third number)-daeyeop’s daegeum melodies. This thesis researches the relationship of male Gagok’s daegeum melodies and studies the similarities and differences on these. The results are like belows. First, in the male voice Gagok’s Pyeongjo, Gyemyeonjo Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, Samsu-daeyeop ‘Dong·1’(the identical melodies of Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, and Samsu-daeyeop), Pyeongjo is the 35.9%, 33times out of 92times(90gang) and Gyemyeonjo is the 34%, 32times out of 94times(90gang). Second, in the male voice Gagok’s Pyeongjo, Gyemyeonjo Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, Samsu-daeyeop ‘Dong·2’(Chosu-daeyeop and Yisu-daeyeop have identical melodies and they both are different from Samsu-daeyeop), Pyeongjo is the 23.9%, 22times out of 92times(90gang) and Gyemyeonjo is the 27.7%, 26times out of 94times(90gang). Third, in the male Gagok’s Pyeongjo, Gyemyeonjo Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, Samsu-daeyeop ‘Dong·3’(Chosu-daeyeop and Samsu-daeyeop have identical melodies and they both are different from Yisu-daeyeop), Pyeongjo is the 6.5%, 6times out of 92times(90gang) and Gyemyeonjo is the 17%, 16times out of 94times(90gang). Fourth, in the male voice Gagok’s Pyeongjo, Gyemyeonjo Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, Samsu-daeyeop ‘Dong·4’(Yisu-daeyeop and Samsu-daeyeop have identical melodies and they both are different from Chosu-daeyeop), Pyeongjo is the 17.4%, 16times out of 92times(90gang) and Gyemyeonjo is the 6.4%, 6times out of 94times(90gang). Fifth, in the male voice Gagok’s Pyeongjo, Gyemyeonjo Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, Samsu-daeyeop ‘Da·1’(all the different melodies of Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop and Samsu-daeyeop), Pyeongjo is the 16.3%, 15times out of 92times(90gang) and Gyemyeonjo is the 14.9%, 14times out of 94times(90gang). Sixth, from the review of the first note and the last note of male voice Gagok’s Pyeongjo, Chosu-daeyeop starts from Pyeong-sung(仲), Yisu-daeyeop starts from Bae-sung(㑣) and Pyeong-sung(仲), and Samsu-daeyeop starts from the hight than Yisu-daeyeop as Pyeong-sung(林). On the last note, Chosu-daeyeop, Yisu-daeyeop, and Samsu-daeyeop all finish with two Bae-sung(㑣), Samsu-daeyeop finished with Pyeong-sung(仲). From the review of the first note and the last note of male voice Gagok’s Gyemyeonjo, Chosu-daeyeop starts from Pyeong-sung(林) and Chung-sung(潢), Yisu-daeyeop starts from Bae-sung(㑣) and Samsu-daeyeop starts from Chung-sung(潢). At the last note, Chosu-daeyeop finishes Pyeong-sung(仲), Yisu-daeyeop finishes Bae-sung(㑣) and Pyeong-sung(仲, 林), and Samsu-daeyeop finishes Pyeong-sung(黃), lower than Chosu-daeyeop and Yisu-daeyeop.; 우리나라의 전통 가악은 크게 정가(正歌)와 속가(俗歌)로 구분되는데 정가 속에는 가곡(歌曲), 가사(歌詞), 시조(時調) 등이 포함된다. 그 중에서도 가곡은 일명 ‘만년장환지곡(萬年長歡之曲)’이라고도 불리며 우리나라에서 가장 오래된 성악곡(聲樂曲)의 하나이다. 가곡에 대한 대금선율을 비교 연구하기 위해 이에 관한 논문을 살펴본바 대금선율에 관한 논문은 상대적으로 적었으며 남창가곡의 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽의 대금선율을 모두 비교 분석한 논문은 없었다. 본 논문은 남창가곡의 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽의 대금선율에 대하여 어떠한 관계를 가지고 있으며 평조와 계면조에서 나타나는 대금선율이 어떻게 같고 다른지를 살펴봄으로써 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 남창가곡 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽에 나타나는 ‘동⋅1’(초수⋅이수⋅삼수대엽이 모두 동일한 선율)에서 남창가곡 평조는 92회(90강) 중 33회로 35.9%, 계면조는 94회(90강) 중 32회로 34%의 비율로 가장 많이 나타났다. 둘째, 남창가곡 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽에 나타나는 ‘동⋅2’(초수⋅이수대엽은 동일선율, 삼수대엽은 다른 선율)에서 남창가곡 평조는 92회(90강) 중 22회로 23.9%, 계면조는 94회(90강) 중 26회로 27.7%의 비율로 나타났다. 셋째, 남창가곡 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽에 나타나는 ‘동⋅3’(초수⋅삼수대엽은 동일선율, 이수대엽은 다른 선율)에서 남창가곡 평조는 92회(90강) 중 6회로 6.5%, 계면조는 94회(90강) 중 16회로 17%의 비율로 나타났다. 넷째, 남창가곡 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽에 나타나는 ‘동⋅4’(이수⋅삼수대엽은 동일선율, 초수대엽은 다른 선율)에서 남창가곡 평조는 92회(90강) 중 16회로 17.4%, 계면조는 94회(90강) 중 6회로 6.4%의 비율로 나타났다. 다섯째, 남창가곡 평조와 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽에 나타나는 ‘다⋅1’(초수⋅이수⋅삼수대엽이 모두 다른 선율)에서 남창가곡 평조는 92회(90강) 중 15회로 16.3%, 계면조는 94회(90강) 중 14회로 14.9%의 비율로 나타났다. 여섯째, 남창가곡 평조 초수⋅이수⋅삼수대엽의 시작음과 종지음을 살펴본바, 초수대엽은 평성(仲)에서 시작하고 이수대엽은 배성(㑣)과 평성(仲)에서 시작하며 삼수대엽은 이수대엽보다 높은 평성(林)으로 시작하였다. 종지음에서 초수⋅이수⋅삼수대엽은 모두 배성(㑣)으로 종지하지만 삼수대엽은 평성(仲)에서도 종지하였다. 그리고 남창가곡 계면조 초수⋅이수⋅삼수대엽의 시작음과 종지음을 살펴본바, 초수대엽은 평성(林)과 청성(潢)에서 시작하고 이수대엽은 배성(㑣)에서 시작하며 삼수대엽은 청성(潢)으로 시작하였다. 종지음에서 초수대엽은 평성(仲)으로 종지하고 이수대엽은 배성(㑣)과 평성(仲, 林)으로 종지하며 삼수대엽은 초수대엽과 이수대엽보다 낮은 평성(黃)으로 종지하였다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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