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Heitor Villa-Lobos의 「성악과 바이올린을 위한 모음곡 Suite for voice and violin」에 대한 연구

Title
Heitor Villa-Lobos의 「성악과 바이올린을 위한 모음곡 Suite for voice and violin」에 대한 연구
Other Titles
A study on 「Suite for voice and violin」by Heitor Villa-Lobos : focuses on the Brazilian and modernism factors
Authors
석정화
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신지화
Abstract
본 논문은 20세기 초 브라질을 대표하는 민족주의 작곡가 에이토르 빌라-로부스(Heitor Villa-Lobos, 1887-1959)의 「성악과 바이올린을 위한 모음곡 Suite for Voice and Violin」을 브라질적인 요소와 모더니즘 요소를 중심으로 연구한 것이다. 빌라-로부스는 1500여 곡의 다양한 장르의 음악을 작곡하였으며 브라질 민족음악을 정립하였다. 또한 그는 음악교육에 힘쓰며 다인종 국가인 브라질에 애국심과 자긍심을 고취시킨 브라질의 가장 위대한 음악가로 손꼽힌다. 빌라-로부스는 브라질의 민속음악을 바탕으로 대중음악과 유럽음악의 요소, 그리고 풍부한 상상력으로 그만의 독창적인 음악을 창조하였다. 본 논문에서 연구한 「성악과 바이올린을 위한 모음곡」은 브라질에서 모더니즘 운동이 활발했던 시기이자 그가 처음 프랑스를 방문했던 1923년에 작곡된 작품이다. 이 모음곡은 피아노 반주가 없이 성악과 바이올린으로만 연주되며 총 3개의 소곡: 「소녀와 민속노래 A Menina e a Cançâo 」, 「나는 행복해지고 싶다 Quéro ser Alégre」그리고 「세르타네자 Sertaneja」로 이루어져 있다. 주로 성악부분에서 우울하고 서정적인 선율의 모디냐(Modinha)와 아프리카의 춤곡인 룬두(Lundu)선율이 사용되고 리듬적으로는 잦은 당김음과 다양한 리듬, 불규칙한 리듬강세, 삼바, 보사노바, 탱고 등의 리듬으로 브라질 음악의 특성이 나타난다. 바이올린 부분에서는 지속되는 병행 완전5도의 진행, 반복적인 반음계 사용, 잦은 글리산도 등의 인상주의적인 요소와 집요하게 반복적인 리듬과 원색적인 분위기의 원시주의 요소들이 주로 나타난다. 곡 분석을 바탕으로 이 모음곡은 당시 극심한 가뭄으로 메말랐던 브라질 북동지역의 풍경을 음악적으로 표현한다는 것을 알 수 있었다. 첫 번째 곡은 가뭄으로 인한 척박한 풍경을 가사와 음악적 표현을 통해 묘사한다. 보칼리제 형식의 두 번째 곡에서는 그곳에서 비참하게 살아가는 사람들의 모습을 연상시킨다. 그리고 대부분 의성어로 이루어진 가사의 마지막 곡에서는 가뭄의 피해로 인해 생겨난 의적의 습격과 그들을 추격하는 정부군과의 교전을 묘사한다. 이렇듯 이 세 곡은 브라질 북동부 지역인 세르떵(Sertão)의 가뭄을 배경으로 연관성을 가지며 각각의 곡이 모여 마치 하나의 곡과도 같이 느껴진다. 이 연구를 통하여 빌라-로부스의 독특한 음악세계를 살펴보았고, 그의 작품 속에 자국에 대한 사랑과 브라질 대지의 자연 그리고 인간의 다양성이 반영되었음을 알 수 있었다. 본 논문을 통해 잘 알려지지 않은 빌라-로부스의 성악작품에 대한 이해를 높이고 실제 연주에 도움이 되기를 기대한다.; This thesis focuses on the Brazilian and modernism factors of 「Suite for Voice and Violin」 which was composed by Heitor Villa-Lobos(1887-1959), one of the representative Brazil's national composers in the early 20th century. Villa-Lobos composed more than 1,500 pieces in various genres, established Brazil national music, and put his utmost effort in music education. In addition, he is considered as one of the greatest Brazilian musicians who gave Brazil, a multiethnic state, patriotism and pride a boost. Based on Brazilian folk music, Villa-Lobos created his own improvisatorial and creative music. He added popular music and European style elements and his fertile imagination. 「Suite for Voice and Violin」 was a piece composed in his first visit to France in 1923. In the following study, the period of the work is set when the modernism movement was ahead of the times in Brazil. The piece is solely performed by voice and violin, but excludes the piano accompaniment. Furthermore, the work consists of 3 short pieces; 「A Menina e a Cançâo 」, 「Quéro ser Alégre」, and 「Sertaneja」. Generally, the vocal part uses a melancholic and lyrical Modinha tune along with African dance Lundu melody. Regarding the rhythm, Brazilian musical features such as frequent syncopations, various rhythms, irregular rhythmic accents, as well as samba, bossa nova, and tango rhythms are indicated. Meanwhile, impressionist factors including continuous parallel motion in perfect fifth, repetitive chromatic, and frequent glissando are shown in the violin part. In addition, obstinate repetitive rhythms and primitive atmospheric factors are commonly used. Based on the analysis of the piece, the suite musically expressed the barren northeastern Brazil due to severe drought. The first song implies the droughty scenery through lyrics and musical expressions. The second song, which is in a vocalise style, reminds the life of the miserable people living in the area. Lastly, the final song, which the lyrics mainly consists of onomatopoeia, depicts the war between bandits which emerged from the severe drought, and the government who is going after the bandits. As such, all the three songs are correlated by the drought set in northeast Brazil, Sertão. Although there are three songs in separate, the suite gives a sense of unity as a whole piece. The study examines the unique music world of Villa-Lobos. Furthermore, the affection to one's homeland, the Mother Nature of Brazil, and the diversity of human were reflected in the study. Through the thesis, the writer hopes to raise understanding of the little-known vocal piece of Villa-Lobos and help in the practical performance.
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