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요하네스 브람스의 성악앙상블 가곡「네 개의 듀엣 (Vier Duette), Op.61」연구

Title
요하네스 브람스의 성악앙상블 가곡「네 개의 듀엣 (Vier Duette), Op.61」연구
Other Titles
A Study on Johannes Brahms' Vocal Ensemble Lieder
Authors
김온유
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
This thesis presents the research on four songs, , , and included in a Vocal Ensemble Lieder, , by a German Romanticism composer, Johannes Brahms(1833-1897). Brahms is major Romantic composer who admired Classical music’s strict beauty of form while accomplished his own musical expression by harmonizing Romantic musical expression of the time with the Classical music. Especially, his use of all the musical expressions of the time from the Church music to Hungarian Gypsy music and Folk song affects composer of 20s century and, because of this, sometimes, he is appreciated as a conservative and pioneer. He composed many piano music, instrumental piece, chamber music and, most of all, his over 200 of Lieders for solo and ensemble played major role for the development of Romantic Lieder. Especially, he showed special attachment for Folk song and tried to utilize format and melody of Folk songs into Lieder with the thought of ‘Folk song as an ideal of Lieder’ Vocal ensemble Lieder was composed for Salon concerts of the middle classes emerged with social changes in 19th century and social activity and entertainment for Family concert. R. Schuman(1810-1856), F. Mendelssohn(1809-1847) and Brahms who are representative lied composer had interest in the Vocal ensemble Lieder as well as solo Lieder and kept their composing work. Unlike lied which is so sophisticated and so complicated that requires specialized performers, the Vocal ensemble Lieder is composed with simple format and beautiful melody and amateur performers can play with ease and enjoyment. In this study, the life of Brahms and overall characteristics of his Lied are reviewed first, and then periodical background and musical characteristics of vocal ensemble lieder are investigated. Next, among Brahms’ Vocal ensemble Lieder, four songs included in for women duet were analyzed in the aspects of format, lyrics, chord, melody, rhythm, interaction between vocal parts and piano accompaniment. The analysis result shows that, in melody, two vocal parts progress the tune interval of third or sixth and accompaniment is played with doubling of vocal melody. This can be seen as a consideration for the purpose of vocal ensemble Lieder, entertainment, and amateur performers’ easy access, too. However, they avoid simplicity by arranging dissonant interval including tone and tetra chord among melodically progression or expressing ambiguous tonality with frequent change of key or using semitone progression. Additionally, by using Cross Rhythm of vocal part and accompaniment and Hemiola they add musical momentum and trigger rhythmic liveliness. Above all, folk songs’ effect on Brahms is shown in his Vocal ensemble Lieder clearly through the progressions with strophic and lyrics borrowed from Bohemian folk poem. Through the background of the Vocal ensemble Lieder and analytical study for , Brahms’ unique musical expression—high regarding for Folk music and harmony of musical factors of Romantic music is shown also in his Vocal ensemble Lieder. The author expects this study can be utilized for the understand of Brahms’ not-well-known Vocal ensemble Lieder and help actual performance.; 본 논문은 독일 낭만주의 작곡가 요하네스 브람스(Johannes Brahms, 1833-1897)의 여성 이중창을 위한 성악앙상블 가곡 작품 「네 개의 듀엣 (Vier Duette), Op. 61」에 포함된 총 4곡 <자매 (Die Schwestern)>, <수녀 (Klosterfräulein)>, <기적 (Phänomen)>, <사랑의 속삭임 (Die Boten der Liebe)>을 분석 연구한 것이다. 브람스는 고전주의 음악의 엄격한 형식미를 계승하면서도 그 속에 당대의 낭만주의적 음악어법을 조화시켜 자신만의 독특한 표현 어법을 만들어 낸 낭만주의 주요 작곡가이다. 특히 그는 과거 교회 음악 양식에서부터 헝가리 집시음악과 민요에 이르는 당대의 모든 음악 언어를 사용한 점에서 20세기 작곡가들에게 큰 영향을 주었고, 그리하여 보수주의자인 동시에 선구자로 평가되기도 한다. 그는 많은 피아노곡과 기악곡, 실내악곡, 협주곡을 작곡했으며 200여곡의 독창과 중창을 위한 가곡은 낭만주의 독일 예술가곡(Lied)의 발전에 중추적인 역할을 하였다. 무엇보다도 그는 민요에 대한 남다른 애착과 관심을 표현하며 ‘민요가 가곡의 이상향’이라는 사상을 가지고 민요의 형식과 선율 등을 예술가곡에 접목시키려 노력하였다. 성악앙상블 가곡은 19세기 사회적 변화와 함께 새롭게 등장한 중산층의 소규모 살롱 음악회와 가정음악회의 사교와 여흥을 위한 목적으로 작곡 되었으며, 낭만주의의 대표적 리트 작곡가로 손꼽히는 멘델스존, 슈만, 브람스는 독창 가곡뿐만 아니라 성악앙상블 가곡에도 많은 관심을 기울이며 작곡 활동을 이어나갔다. 성악 앙상블 가곡은 전문 연주자들을 위한 기교적이고 복잡한 형식의 예술가곡과는 달리 아마추어 연주자들 또한 쉽게 연주하며 여흥을 즐길 수 있도록 형식은 단순하고 성악 선율은 쉽고 서정적인 경향을 보이는 것이 가장 큰 특징이다. 본 논문에서는 먼저 브람스의 생애와 그의 예술가곡의 전반적인 특징을 살펴보고 성악 앙상블 가곡의 시대적 작곡 배경과 음악적 특징을 알아보았다. 그 다음 본격적으로 브람스의 성악 앙상블가곡 작품 중 여성 이중창을 위한 「네 개의 듀엣」에 수록된 총 4곡을 형식과 가사, 화성진행, 선율, 리듬, 각 성부간의 상호작용, 피아노 반주 등 여러 가지 측면에서 분석하여 브람스의 예술가곡에서 나타나는 민요의 영향과 그의 낭만주의 음악어법이 성악앙상블 가곡에서 어떻게 표현되는지 고찰하였다. 분석 결과, 이 작품의 주요 특징들을 다음과 같이 정리할 수 있었다. 우선 유절형식 혹은 변형유절 형식의 비교적 단순한 형식을 보이며 두 성악 성부는 주로 협화적인 간격을 이루고 호모포닉하게 진행되는 짜임새를 가진다. 또한 피아노 반주부는 주로 성악 선율을 더블링하며 연주를 돕고 무엇보다도 길지 않은 간주와 후주를 가지는데, 이러한 형식에서 보여지는 특징들은 브람스가 중시했던 민요의 영향을 받은 것으로 분석된다. 이와 함께 두 성악 성부는 주로 협화적인 음정 간격으로 진행되지만 그 가운데 불협화 음정을 적절히 배치하거나 잦은 전조를 통해 모호한 조성을 드러내는 등 화성적인 색채감을 더하며 단조로움을 피하였다. 피아노 반주부는 시가 가지는 음악적 분위기를 조성하는 역할을 담당하거나 반주의 리듬패턴을 통하여 주요한 단어를 직접적으로 묘사하는 모습도 살펴볼 수 있었다. 특히 브람스는 헤미올라 및 강박 위치를 어긋나게 설정하는 기법을 통해 악곡에 리듬적 불안정성을 부여하여 음악적 추진력을 더하고 생동감을 유발한다. 이와 같이 「네 개의 듀엣」의 분석 연구를 통하여 브람스가 곡의 형식에서 보여지는 민요적 특징과 함께 아마추어 연주자들을 고려한 장치들을 사용하면서도 그 속에 여러 가지 낭만주의적 음악요소를 포함시켜 적절한 조화를 이루고, 자신만의 독특한 음악어법을 그의 성악앙상블 가곡 장르에서도 표현해낸 것을 알 수 있다. 본 논문의 분석 연구를 통하여 아직 잘 알려지지 않은 브람스의 성악 앙상블 가곡에 대한 이해를 높이고 실제 연주에도 도움이 되기를 기대한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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