View : 982 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor배종선-
dc.contributor.author원정인-
dc.creator원정인-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:49Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000111630-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212297-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000111630-
dc.description.abstractThis thesis is a study on Olivier Messiaen's work named "Le Merle Noir pour flute et piano, 1952". O. Messiaen is a renowned French composer of the 20th century. He has left many great works of art with his unique style of musical expression, while undergoing many changes in the early 20th century including World War II. As a devout Christian(Catholic), Messiaen reflected his religious belief in his compositions, using various musical reference by means of melody, rhythm, harmony and especially birdcall. By collecting and studying various kinds of birdsongs, he is even listed as an ornithologist in a biographic dictionary. O. Messiaen regarded birdsongs as the sound of divine blessing itself. Thus, he composed many musical works of art using birdsongs as the main theme. O. Messiaen also left his marks on modern musical history as an educator. His book 'My musical technique' fostered the growth of his pupils, who became famous composers of 20th century. This research looks into Messiaen's composition technique in his work "Le Merle Noir pour flute et piano" with two parts. One part is the research on musical elements, melody, rhythm and birdcall in the horizontal aspects. And the other part is on harmony in vertical aspects. The following is an analysis from this research. In vertical aspects, O. Messiaen developed a ‘Mode of limited transposition’ and tried a visual expression to compare melody to color. He also created a new style of rhythm like the rhythm of India, adding value, non-retrogradable rhythm, augmentation, diminution, and poly-rhythm. In horizontal aspects, he used dominant chords, and resonance to emphasize the concept of color into harmony through the build up of Debussy´s impressionism. This composing technique was based on religion and love for nature, especially in the birdsong. "Le Merle Noir" was composed to express the sound of singing blackbirds with flute and piano realistically. This piece of music is composed of 125 measures, devided into 3 parts- the first, second and the last part. Although this piece doesn't have any fixed time, it uses 'the 1st rhythm notation' with measure division, and it also contains regular rhythm pattern. The main subject melody appears in the manner of adding or deducting the phonetic value or dot. The music progresses with free sound rather than fixed phonetic value material. As a whole, the above shows that O. Messiaen composed "Le Merle Noir pour flute et piano" by using his own composing skill and innovative use of color, which indicates that his religious conviction was reflected well in this works.; 본 연구는 올리비에 메시앙(Olivier Messiaen, 1908-1992)의 플루트와 피아노를위한 작품 <검은 티티새의 노래(Le Merle Noir), 1952>에 관한 분석 연구이다. 메시앙은 20세기 프랑스를 대표하는 작곡가로, 제 2차 세계대전 등 20세기 초반의 시대적 변화를 겪으며 자신만의 독창적인 음악어법을 정립하여 많은 작품을 남겼다. 독실한 가톨릭 신자였던 메시앙은 자신의 신앙을 선율, 리듬, 화성, 새소리 등 여러 가지 음악적 소재를 사용하여 작품에 표현하였고, 특히 다양한 새들의 소리를 채보 및 연구하여 조류학자로도 인명사전에 올랐다. 메시앙은 새소리들을 오염되지 않은 신의 은총, 그 자체의 소리로 생각하여 새소리를 주제로 한 많은 작품을 작곡하였다. 교육자로서도 현대 음악사에 발자취를 남긴 메시앙은, 자신의 음악어법을 정리하여「나의 음악어법」이라는 책을 출판하였고, 20세기의 대표적인 작곡가들을 길러냈다. 본 연구를 통해 메시앙의 플루트와 피아노를 위한 작품 <검은 티티새의 노래>에 사용된 작곡 기법을 수평적 측면인 음계적 소재, 선율, 리듬, 새소리와 수직적 측면인 화성어법으로 나누어 살펴본 후, 그 내용을 바탕으로 분석하였으며 결과는 다음과 같다. 총 125마디로 이루어진 이 작품은 크게 3개의 부분, 즉 제1부와 제2부 그리고 종결구로 나뉜다. 제1부는 도입악절과 3개의 소부분으로 나뉘며 두 악기간의 모방기법이 주로 나타난다. 제2부는 제1부의 일종의 변주 부분으로 같은 주제적 요소를 가지며 수평적 혹은 수직적인 요소가 첨가되어 변형, 반복된다. 종결구에서는 새로운 리듬음형들이 출현하며 빠른 템포로 곡을 마무리한다. 무박자로 진행되는 이 곡은 정해진 박자는 없으나 임시표를 위한 마디 구획이 있는 ‘제 1리듬 기보법’을 사용하고 있으며, 리듬패턴에서는 상당히 규칙적인 내용을 포함하고 있다. 주제선율들은 음가나 부점이 첨가되거나 공제되는 방식으로 나타나며, 정해진 음계소재 보다는 자유로운 음진행을 한다. 두 악기 간에 주제 선율이 모방되는 대위적 기법이 사용되며 이와 상반되는 두 악기가 리듬 유니즌으로 풍부한 화성진행을 포함하는 부분도 나타난다. 이를 통해 플루트와 피아노를 위한 작품 <검은 티티새의 노래>는 메시앙 자신만의 독창적인 작곡 기법과 인상주의적인 색채 표현, 이를 통한 종교적 신념이 잘 반영되어 있음을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 Ⅱ.본론 2 A.메시앙의 생애 및 음악적 배경 2 1.생애 2 2.음악적 배경 5 B.메시앙의 음악어법 8 1.수평적 측면 8 2 수직적 측면 17 C.Flute과 Piano를 위한 LeMerleNoir연구 분석 20 1.작품배경 20 2.분석 20 Ⅲ.결론 37 참고문헌 39 ABSTRACT 42-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4002745 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleOlivier Messiaen의 Le Merle Noir pour Flute et Piano 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Le Merle Noir pour Flute et Piano by Olivier Messiaen-
dc.creator.othernameWon, Jung In-
dc.format.pagev, 43 p.-
dc.contributor.examiner성기선-
dc.contributor.examiner최한원-
dc.contributor.examiner배종선-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE