View : 33 Download: 0

L.v Beethoven Violin Sonata No.8, Op.30에 관한 연구

Title
L.v Beethoven Violin Sonata No.8, Op.30에 관한 연구
Other Titles
A Study of L. v. Beethoven's Violin Sonata No.8 Op.30 No.3
Authors
전현진
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
본 연구는 고전시대 독일의 작곡가 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770∼1827)의 작품 Violin Sonata No.8, Op.30-no.3에 관한 분석 연구이다. 고전주의 시대의 대표적 작곡가 베토벤은 총 10곡의 바이올린 소나타를 작곡하였으며, 그가 작곡한 10개의 바이올린 소나타 가운데 8번째 작품이다. 1802년에 작곡되어진 Op.30은 6번 A장조, 7번 C장조, 8번 G장조인 3개의 바이올린 소나타로 구성되어 있고, 작품마다 시도한 변화가 성공적으로 평가받은 작품이라고 할 수 있다. 그 중 Op.30-no.3 8번을 살펴보면 제 1악장은 Allegro assai로 소나타 형식에 따라 2개의 주제를 가지며, 빠른 박자와 가벼운 리듬으로 상쾌함을 느낄 수 있는 동시에 탄력 있는 리듬이 악장의 특색을 준다. 베토벤은 종종 2악장을 스케르초로 바꾸어 작곡하기도 했는데 이 작품의 2악장은 Tempo di Menuetto로 우아하고 따뜻한 선율적 특징을 띄는 전통적 양식인 미뉴에트와 트리오 구성을 따르고 있다. 제 3악장은 Rondo형식으로 이루어진 Allegro vivace 이며 이전에 쓰인 베토벤의 바이올린 소나타에 비해 피아노와 바이올린의 멜로디가 동등하게 교차되어 나타나고 느낌은 고풍스러운 춤곡의 분위기를 나타낸다. 본 논문에서는 그의 음악세계를 알아보고 Beethoven Violin Sonata No.8, Op.30-no.3의 분석을 통하여 베토벤의 음악적 특징을 이해하는데 그 목적이 있다.;Ludwig van Beethoven (1770~1827), the most well-known composer of the classical era, has composed 10 violin sonatas in his lifetime. Violin sonata No.8, Op.30-no.3 is eighth work among them, and has some distinctive characteristics. Op.30, which is composed in 1802, comprised of three violin sonatas (No.6, A major, No.7, C major, No.8, G major). Also, this work has been praised by many critics since Beethoven tried to use innovative composition skills for each sonatas. The first movement, which is Allegro assai, is in sonata form with two main themes. Also it has fast tempo, light mood and very sensitive rhythm. Beethoven often placed Scherzo instead of conventional slow second movement, but he placed Tempo di Menuetto in this sonata. The second movement has very elegant and warm melodic line which follows the conventional Minuet and Trio form. In the third movement, Allegro Vivace, which is a Rondo form, melodic exchange between the violin and the piano were frequently appeared. The two melodic lines are equally interchanged. This character makes this movement very elegant and beautiful. I analyze this No.8, Op.30-no.3 to understand the representative characteristics of Beethoven composition. Also, I hope the dissertation gives a huge help to many players to understand the manner of playing and the life of Beethoven as a composer.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE