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R. Schumann의 Faschingsschwank aus Wien, Op. 26에 관한 연구

Title
R. Schumann의 Faschingsschwank aus Wien, Op. 26에 관한 연구
Other Titles
A study on R. Schumann's Faschingsschwank aus Wien, Op. 26
Authors
이민주
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 곡목 중 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의『빈 사육제 Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』에 관한 분석 연구로서 19세기 낭만주의 음악적 배경과 그 시대 작곡가들이 가장 관심을 두었던 성격소품에 관한 고찰이다. 19세기 프랑스 혁명과 산업혁명을 통한 산업의 발달로 중산층 가정에 악기와 악보의 보급화가 이루어지면서 특권 계층만 접할 수 있었던 음악이 대중화되고 생활의 중심이 되었다. 특히 음악사조 면에서는 형식적이고 합리성을 강조했던 18세기 고전주의 시대와 달리 작곡가의 개인적인 생각과 감정이 중요시 되었으며 그런 시대의 흐름에 발맞춰 감정을 중요시하는 음악의 관점과 내용을 지닌 새로운 양식에 관심을 가지게 된다. 작곡가들은 자신의 내면과 개성을 충분히 발휘할 수 있는 성격소품 작곡에 몰두하게 되는데 자유롭고 유동적인 형식이며 쉽게 사람의 마음을 끌 수 있기 때문이었다. 성격소품은 이 시기에 가장 유행한 형식이며 음악사에서 나타나는 다양한 장르와 형식들을 설명하는 단어 가운데 음악 양식적으로 정의하기에 매우 모호한 용어인데 성격소품을 작곡한 작곡가들이 ‘음악 안에서의 성격'이란 것을 어떻게 표현하고 있는가, 그리고 형식적으로 어떻게 다루었는지에 대한 종합적인 사고가 필요하다. 독일에서 태어난 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)은 어린 시절부터 문학에 관심이 많았고 이러한 문학과 관련된 감정의 표현들을 자신의 피아노 음악과 가곡 속에서 잘 표출하였다. 그의 대표적인 성격소품 중 하나인 『빈 사육제 Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』는 1839년에 작곡된 작품으로 슈만이 빈(Wien)에서 체험한 사육제의 소란스럽고 유쾌한 분위기를 환상적으로 표현했다. 이 곡은 총 다섯곡으로 구성되어 있으며 제 1곡 Allegro는 자유로운 Rondo형식, 제 2곡 Romanze는 3부형식, 제 3곡 Scherzino는 작은 Rondo형식이며 제 4곡 Intermezzo는 3부형식, 제 5곡 Finale는 Sonata 형식으로 마무리 된다. 선율과 화성, 리듬에서 슈만의 개성이 잘 나타나는데 선율은 짧은 주요 동기가 반복되거나 동형 진행으로 발전되어 나타나며 이 곡의 위촉자인 클라라를 생각하는 선율(클라라 모토 Clara moto)이 자주 등장해서 곡 전체에 통일감을 주고 있다. 화성은 반음계적 진행, 비화성음, 페달 포인트 등을 사용하였고 전조가 빈번히 이루어진다. 리듬으로는 붓점리듬, 당김음, 교차리듬 등이 사용되었다. 슈만은 이 작품에서 자신만의 음악 어법으로 각 악장마다 개성적인 성격을 부여함으로써 사육제의 분위기와 함께 내면의 서정성을 잘 표현하고 있다. 또한 표제가 있는 각각의 곡들을 하나의 제목을 가진 모음곡으로 묶은 성격소품의 특징과 함께 각 곡의 형식적 위치와 빠르기 등을 살펴봤을 때 소나타적 특징도 찾을 수 있는 독특한 구조로 이루어져 있다. 본 논문에서는 먼저 슈만이 활동했던 낭만시대의 음악적 특징을 살펴보며 성격소품에 대해 알아보았다. 이를 바탕으로 『빈 사육제 Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』를 분석하였으며 슈만이 이 곡에서 성격소품의 특징을 바탕으로 고전주의의 최고 이상적인 형식이었던 소나타 형식을 접목하여 자신의 피아노 작품 중에서도 가장 특별한 곡으로 탄생시킨 것을 알 수 있었다. ;In contrary to the Classical period that puts stress on reason, Romanticism in the 19th century emphasizes the emotion and personal voice of an artist. This Romanticism is originated from underlying changes in the philosophy and economy. The stream of times in this period makes an impact on the arts like literature. Specifically, in music, a character piece expressing the artistic individuality of a composer was studied. Robert Alexander Schumann(1810-1856) is the most representative composer in the Romantic period. The pieces he composed include piano and chamber music, song, and a symponies. Among various types of his pieces, piano music and songs are remarkable. He was also a musical critic, and expressed his musical originality and literary ideas by composing character pieces without any restraint in the form of music. 『Faschingsschwank aus Wien(Carnival Jest from Vienna), Op. 26』, which was composed in 1839, is the most extroversive character piece of Schumann. In this work, the cheerful mood and splendor of the carnival are well-expressed. In perspective of musical form, this is a suite composed of five movements, and has the character of sonata form. Each musical movement is titled individually, and the suite has a comprehensive title embracing the title of movements. Through the analysis of this work, we found the characteristics of Romanticism in the aspects of form, melody, rhythm, harmony, and tonality. First, in musical form, the first movement Allegro (Sehr Lebhaft) and the third movment Scherzino are a type of Rondo. The second movement Romanze (Ziemlich Langsam) and the fourth Intermezzo (Mit Größter Energie) are ternary form And the last movement Finale (Höchst Lebhaft) is sonata form. Second, in melody, the motive that has two bars or four bars is used in the form of repetition, sequence, chromatic sequence, skip, and etc. Clara motto, descending progression of a pentatonic scale, is used in all movements with intensifying unity. The interrogative of ascending line is also used frequently, and introspective melody is accentuated. Third, Schumann's exquisiteness is shown in the use of complicated rhythms like syncopation and dotted rhythm, and in the use of abrupt changes like accent and sforzando. This makes clear the unique mood of movements. Fourth, in harmony, pedal point of bass and secondary dominant chords are presented. And nonharmonic tones by chromatic sequence are used repeatedly. Finally, in tonality, to express the multifarious atmosphere of Romanticism, tonality is broaden by ambiguous and perpetual modulation, modulation toward chromatic scale and related key. And this varied tonality is used for articulating the mood of episodes. 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』 is a grand piano work which was referred as a "grand, Romantic sonata" by Schumann. Unlike other character pieces of Schumann, the final movement Finale uses sonata form with making a difference. As a piano work, this shows the musical colour of piano carefully. And in this work, subjectivity as a characteristic of Romanticism is expressed well. 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』 helps us to comprehend Schumann's character pieces and piano works, and to deepen the understanding of his musical view and philosophy. And lastly, we conclude our study on 『Faschingsschwank aus Wien, Op. 26』 by calling attention to the value of studying this work as a typical character piece in the Romantic period.
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