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숙달도와 거주 기간에 따른 베트남인 학습자의 발음 습득 양상

Title
숙달도와 거주 기간에 따른 베트남인 학습자의 발음 습득 양상
Other Titles
A Study of Pronunciation Acquisition of Consonant and Phonological Phenomenon of Vietnamese Korean Learners in accordance with Proficiency and Period of Stay
Authors
이혜정
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
본 연구의 목적은 숙달도와 거주 기간에 따른 베트남인 학습자의 한국어 발음 습득 양상을 살펴보는 데 있다. 정확한 의사소통은 정확한 발음을 전제로 한다. 발음 교육의 중요성에도 불구하고 한국어 교육에서는 발음 교육에 관한 연구가 많이 이루어지지 않았다. 특히 본 연구의 대상인 베트남인은 전체 외국인 체류자 중 세 번째로 체류자가 많음에도 불구하고 베트남인의 발음에 관한 연구는 그 비중이 타 언어권에 비해 상당히 적다. 이에 본고는 베트남인 학습자를 대상으로 한국어 발음 습득 양상을 살펴보고자 한다. 먼저 Ⅰ장에서는 연구의 필요성 및 목적을 밝히고 선행 연구를 검토하여 연구 문제를 설정했다. 본고의 연구 문제는 베트남인 학습자의 발음 습득에 숙달도와 거주 기간이 변인으로 존재하는가이다. Ⅱ장에서는 연구 문제의 해결을 위한 이론적 배경을 정리하였다. 먼저 베트남어와 한국어의 자음 체계를 비교하고, 이어서 베트남어와 한국어의 음운 현상을 비교했다. 이를 통해 베트남인 학습자들이 한국어 자음과 음운현상의 발음 중 특히 어떤 부분에 어려움을 느낄지 예상하여 그 내용을 서술하였다. 이어서 제2언어 습득에 거주 기간이 미치는 영향에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 베트남인 학습자들의 발음 습득 양상을 살펴보고, 숙달도와 거주 기간이 변인으로 존재하는지를 살펴보기 위해 실험을 설계하고 그에 맞는 문항을 구성했다. 실험은 기본 정보 질문지 작성, 숙달도 검사, 발음 실험의 세 단계로 구성하였으며, 실험 문항은 숙달도 시험지 20문항과 발음 실험 단어 66개가 포함된 문장 20개였다. 실험은 수도권에 위치한 대학의 어학당과 사회 기관 부설 한국어 교실에서 한국어를 배우고 있는 베트남인 학습자 58명을 대상으로 실시하였다. 다음으로 Ⅳ장에서는 실험 결과를 분석하여 기술하였다. 베트남인 학습자의 자음 발음 양상에 대해서는 베트남인 학습자가 실험 문항이었던 삼지적 대립을 이루는 한국어 자음 중 치조 마찰음 /ㅅ/, /ㅆ/의 발음을 가장 어려워하는 것으로 나타났다. 그리고 음운현상에 대해서는 모든 실험 음운현상에서 오류율이 높게 나타났는데, 특히 가장 오류율이 높았던 음운현상은 비음화였으며, 연음규칙에서는 홑받침보다 겹받침의 오류율이 높았다. 연구 문제 1의 숙달도 변인에 대해서는 초급 베트남인 학습자 29명과 중급 베트남인 학습자 29명의 자음, 음운현상의 발음 오류율을 비교한 결과 숙달도는 발음 습득의 변인으로 존재하는 것으로 나타났다. 연구 문제 2의 거주 기간 변인에 대해서는 각각 1~3년 미만 거주자 17명, 3~5년 미만 거주자 20명, 5년 이상의 거주자 19명의 자음, 음운현상 발음 오류율을 비교한 결과 거주 기간이 변인으로 존재하지 않음을 확인할 수 있었다. Ⅴ장에서는 연구 결과를 정리하여 요약하고, 이어 연구의 의의와 한계를 기술하였다. 본 연구를 통해 베트남어의 자음 체계와 한국어의 자음체계, 그리고 베트남어의 음운현상과 한국어의 음운현상이 현저히 다르다는 점, 이로 인해 베트남인 학습자들의 자음 발음과 음운현상 발음에서 다양한 오류가 나타났음을 확인할 수 있었다. 이러한 점을 고려하여 체계적이고 가시적인 자료를 통해 자음 발음을 습득하고, 음운현상에 대해서 학습 초기부터 미리 접하고 학습해야 한다는 점을 시사했다. 또한 음운현상 교수에 있어 난이도가 낮은 현상부터 단계적으로 교수할 것을 제언했다. 본 연구는 베트남인 학습자의 발음 습득 양상을 전체적으로 살펴보면서 지금까지는 베트남인 학습자의 발음 습득에 변인으로 삼아서 연구하지 않았던 거주 기간 변인에 대해서 살펴보았다는 것에 의의가 있다. 그리고 숙달도와 거주 기간이 발음 습득에 영향을 미치는 변인으로 존재하는지를 객관적인 통계 분석을 통해 밝혔다.;The purpose of this study is to examine acquisition aspect of Korean pronunciation due to the period of stay and proficiency of Vietnamese learners. The correct communication premises exact pronunciation. The study on education for pronunciation is not carried out many in Korean language education though it is very important. Particularly the study on the pronunciation of Vietnamese takes minority comparing to other language groups even though the number of Vietnamese is as big as third of all foreign stayers. So this thesis is to examine the aspect of Korean pronunciation acquisition of Vietnamese. First of all, the theme of this thesis was set by explaining the need and purpose of it and reviewing precedent studies in chapter I. The theme of this study is to know if the proficiency and period of stay exist as variables in acquisition of Korean pronunciation for Vietnamese learners. The theoretical background to solve this was explained in chapter II. First of all, the consonant system of Vietnamese and Korean were compared, and then phonological phenomena of Vietnamese and Korean were also compared. This content was written particularly considering about which part among Korean consonant and phonological phenomena Vietnamese learners may feel more difficult. Then the influence of staying period on acquisition of second language was searched. In chapter III, the aspect of acquiring pronunciation of Vietnamese learners was examined, and the experiment was designed to see if the proficiency and staying period are exist as variables and appropriate questionnaires were consisted for it. The experiment was designed with three steps of drawing up of questionnaire with 20 questions for basic information check up, proficiency test and pronunciation experiment, and the experimental questionnaire has 20 questions for proficiency and 20 sentences which include 66 experimental words for pronunciation. The experiment has been carried out with 58 Vietnamese learners who are studying Korean at language schools of universities in Seoul area and Korean classes affiliated with social organizations. And then the results of the experiment was analyzed and described in chapter IV. The result shows that, for the aspect of consonant pronunciation, the most difficult pronunciation for vietnamese learners are alveolus fricative /ㅅ/, /ㅆ/ among all Korean consonants which are triple opposition in experimental questions. And for the phonological phenomena, the error rate is high in all experimental phonological phenomena, particularly the phonological phenomena with highest error rate was nasalization, and the error rate of double final consonant is higher than that of single final consonant in liaison rule. For the proficiency variable of the study theme 1, the result of comparison of the error rate of pronunciation of the consonants and phonological phenomena between 29 people of the Vietnamese learner in beginner level and 29 people of those of middle level shows that the proficiency exists as a variable in acquiring pronunciation. For the variable of staying period of the study theme 2, the result of the comparison of the error rate of the pronunciation of the consonants and phonological phenomena between three groups of 17 Vietnamese of staying less than 1~3 years, 20 of staying less than 3~5 years and 19 of staying more than 5years shows that staying period doesn’t exist as a variable. The cleared result of the study was summarized and the meaning and its limitation were prescribed in chapter V. I could confirm, through this study, the consonant system between Korean and Vietnamese are so different from each other, and because of it, various errors occurred in pronunciation of consonants and phonological phenomena by Vietnamese learners. Considering these, this result implies the Vietnamese learners must acquire consonants pronunciation through systemic and visible reference, and they have to pay attention to and study about phonological phenomena from the beginning. And this study suggested that educators must teach phonological phenomena from easier ones to difficult level step by step in teaching Korean. Giving an overview of the aspect of acquiring pronunciation of the Vietnamese learners, this study has a meaning of the examination about staying period variable which was not studied so far as a variable for acquisition of the pronunciation of the Vietnamese learners. And this study disclosed that if the proficiency and the staying period exist as variables in acquisition of the pronunciation through objective analysis.
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