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S. Rachmaninoff의 Sonata for Cello & Piano in g minor, Op. 19 분석 연구

Title
S. Rachmaninoff의 Sonata for Cello & Piano in g minor, Op. 19 분석 연구
Other Titles
A Study on Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19 by Sergei Rachmaninoff
Authors
서현주
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
라흐마니노프(Sergei Rachmaninoff, 1873-1943)는 19세기말과 20세기 전반기에 걸쳐서 서구화를 지향하는 모스크바 악파의 전통을 이어받은 러시아의 작곡가이다. 또한 피아니스트이자 작곡가, 지휘자로서 명성을 누리고 활동했던 음악가 중의 한 사람으로 수많은 피아노 작품과 약간의 성악곡, 오페라, 실내악곡들을 남겼다. 라흐마니노프는 첼로를 위해서 여러 편의 작품을 작곡하였다. 그가 작곡한 첼로 곡으로는 「첼로와 피아노를 위한 로망스(Romance for Cello and Piano in f minor)」(1890), 「첼로와 피아노를 위한 2개의 소품(2 Pieces for Cello and Piano, Op. 2)」(1892), 「첼로와 피아노를 위한 멜로디(Melodie for Cello and Piano in D Major)」(1890), 「피아노와 첼로를 위한 소나타(Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19)」(1901)가 있다. 그 중「첼로와 피아노를 위한 소나타(Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19)」(1901)는 라흐마니노프가 작곡한 유일한 첼로 소나타로 당대의 다른 작곡가들에게서는 볼 수 없는 독특한 작곡기법을 통해 특유의 강렬한 표현과 아름다운 선율을 창출해 내었다. 라흐마니노프의 생애에 있어서 작곡 활동이 가장 활발했던 시기에 쓰여진 이 작품은「피아노 협주곡 제 2번(Piano Concerto No. 2 in c minor, Op. 18)」(1901)이 완성된 직후 작곡되었다. 이러한 시기적 영향으로 이 작품에는 라흐마니노프의 피아니스트적인 영감과 창의력이 풍부하게 표현되어 있다. 이 곡을 살펴보면 첼로와 피아노를 위한 소나타 임에도 불구하고, 피아노 카덴차의 삽입과 피아노에서의 두터운 화음진행 및 넓은 음역의 사용으로 첼로보다 우위에 있는 피아노의 진행을 볼 수 있는데, 이것은 기존의 다른 작곡가들의 첼로 소나타에서 볼 수 없는 독창적인 특징이라고 할 수 있다. 이 작품은 전체 4악장 구조이며 제 1악장은 변형된 소나타 형식으로 느린 도입부와 제시부, 발전부, 재현부, 종결부로 구성되어 있는데, 발전부의 경우 3부분으로 나뉘며 카덴차와 종결구의 대규모 구성을 보여준다. 제 2악장은 스케르초 풍의 복합 3부분 형식으로 A·B·A·종결부로 구성되며 각 부분에 여러 개의 하부단락들이 있다. 제 3악장은 느린 악장으로 A·B·A′·종결부의 3부분 형식으로 구성되어 있다. 마지막으로 제 4악장은 짧은 도입부와 제시부, 발전부, 재현부, 종결부로 구성되어 있으며 종결부에서는 제 1악장에 쓰였던 주제 요소가 순환되어 등장한다. 본 논문은 라흐마니노프의 생애와 주요 작품을 시기별로 분류하여 이해하고,「첼로와 피아노를 위한 소나타(Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19)」(1901)의 구조적인 특징과 화성의 이해, 그리고 이 곡을 통해서 볼 수 있는 라흐마니노프의 작곡기법을 고찰하여 앞으로 라흐마니노프의 음악을 연주하는데 도움을 얻고자 한다.;Sergei Rachmaninoff(1873-1943) is a Russian composer, the representative of “Moscow School” but yet westernization-oriented, whose career stretches from the end of 19th century to early 20th century. As a musician with a successful career as a pianist and a composer and conductor, Rachmaninoff left many works including piano music, a few vocal music, opera, and chamber music. Rachmaninoff composed pieces for cello like 「Romance for Cello and Piano in f minor」(1890), 「2 Pieces for Cello and Piano, Op. 2」(1892), 「Melodie for Cello and Piano in D Major」(1890), and 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19」(1901). Among these,「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19」(1901) is the only cello sonata that had strong expressions and beautiful melodies using Rachmaninoff's unique composition technique which was not found in any other composer's music of the time. 「Piano Concerto No. 2 in c minor, Op. 18」(1901) precedes 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19」(1901), and both were composed during Rachmaninoff's most active period throughout his composing career. Because 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19」(1901) was composed right after the completion of the piano concerto, it is filled with Rachmaninoff's pianistic inspiration and creativity. When taking a closer look into the sonata, although it was composed to be a sonata for cello and piano, the piano takes lead with thick chord progressions and by using a wide range. This is a original trait that cannot be found in other composer's cello sonatas. This piece consists of four movements and the first movement, which has a sonata form with variation, includes a slow introduction, exposition, development which divides into three parts, recapitulation, and a closing section. The first movement shows a large scale composition in cadenza and the closing section. The second movement is an onrushing scherzo with A-B-A closing section, each with several subparagraphs. The third is a slow movement also with a A-B-A closing section with three parts. For the final movement, the material again recalls, without repeating, the expressive character of the first two movements. This paper categorizes Rachmaninoff's representative works by time periods, explores his life, and discusses the structural features and chords of 「Sonata for Cello and Piano in g minor, Op. 19」(1901). By studying Rachmaninoff's composition techniques, this paper will improve my understanding of the composer and his music, shedding light on my performances of his pieces later on.
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