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네드 로렘의(Ned Rorem)의 <고음역대를 위한 6개의 노래(Six songs for high voice)>연구

Title
네드 로렘의(Ned Rorem)의 <고음역대를 위한 6개의 노래(Six songs for high voice)>연구
Other Titles
A study on by Ned Rorem
Authors
박정민
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤명자
Abstract
본 논문은 네드 로렘((Ned Rorem, 1923- )의 가곡 모음집인 <고음역대를 위한 6개의 노래(Six songs for high voice)>를 시와 음악과의 관계를 중심으로 연구한 것이다. 로렘은 신낭만주의적 성향 가운데 시와 음악의 일치성에 대한 문학적 감각과 음악성으로 300여곡 이상의 많은 가곡을 남겨 20세기 미국 가곡계를 대표하는 작곡가로 자리매김을 하고 있다. 본 논문에서 연구한 로렘의 작품 <고음역대를 위한 6개의 노래>는 영국 시인인 로버트 브라우닝(Robert Browning, 1812-1889)과 존 드라이든(John Dryden, 1631-1700), 그리고 16세기 작자미상의 스코트랜드 시를 가사로 한 총 6곡으로 이루어진 가곡 모음집이며, 각 곡마다 높은 음역대를 요하는 부분이 많으므로 콜로라투라 소프라노에게 적합한 곡이다. 이 작품은 로렘이 파리에서 유학하던 시절인 1953년에 작곡하였는데, 각 곡에서는 하나의 주제 선율을 계속적인 모방, 변형, 반복하는 형태로 발전시켜나가고 있으며, 프랑스의 흐르는 듯 한 서정성과 간결한 형식을 볼 수 있었다. 또한, 로렘은 뛰어난 문학적인 감각과 예민함으로 시와 음악과의 일치성을 중요시하여 두 가지 엄격한 원칙 아래 가곡을 작곡하였는데, 첫째는 자연적인 운율을 따르는 것과 둘째는 시인이 반복하지 않은 시어는 절대 반복하지 않는 것이다. 이 원칙은 <고음역대를 위한 6개의 노래>에서도 엄격히 지켜졌는데, 가사의 낭독적인 요구에서 생기는 자연스러운 호흡에 따라 당김음, 복합박자, 변박자 등의 다양한 리듬과 제시어들을 사용하였으며, 시의 내용을 더욱 효과적으로 표현하기 위해서 주요 몇 단어에 긴 음가의 선율을 붙여주거나 높은 음을 붙여줌으로써 시어를 돋보이게 하고 강조해주는 등의 모습을 볼 수 있었다. 이러한 모습을 통하여 로렘은 여러가지 음악적인 요소들을 사용하여 자신만의 특징과 스타일을 만들어냈고, 그의 뛰어난 문학적인 감각과 시에 관한 애정을 표현하고 있음을 확인 할 수 있었다. ; This research studies , a collection of Ned Rorem’s songs (1923- ) focusing on a relation between poem and music. Rorem left over 300 songs with literary sense and musicality about harmonization of poet and music among neo-romanticism tendency to be representative composer of American songs in 20th century. This research used Rorem’s songs collection, which lyrics are poems of English poets, Robert Browning (1812-1889) and John Dryden (1631-1700) and Scotland poems by unknown poets in 16th century, and each song requires high ranges in many parts so that they are good for coloratura soprano. This song was composed in 1953 when Rorem was studying in Paris. Each song has main melodies which continue to develop by constant imitation, transformation, repetition and express French flowing lyricism and simple form. In addition, he composed songs under two strict principles with excellent literary and acute senses considering harmonization of poet and music. His principles are first, to follow natural rhythm and second, never to repeat poetic words which poet didn’t repeat. These principles were strictly kept in . Various rhythms such as syncopation, compound time, irregular time and etc and additional words were used due to natural breathing by reading lyrics and to express contents of poem more effectively, some main words got longer melodies or higher tones to emphasize poetic words. These confirmed that he made his own characteristics and style to use various musical elements and expressed his excellent literary sense and love for poems.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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