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L.v.Beethoven의 Sonata for Piano and Cello in A Major, Op. 69의 연구 분석

Title
L.v.Beethoven의 Sonata for Piano and Cello in A Major, Op. 69의 연구 분석
Other Titles
A study on L.v.Beethoven’s Sonata for Piano and Cello in A Major, Op. 69
Authors
최한결
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
베토벤(L.v.Beethoven, 1770-1827)은 고전주의에서 낭만주의로 넘어가는 문을 열어준 작곡가이다. 그는 고전주의 양식을 확립하면서 개인의 감정을 중요시하는 낭만적 경향을 작품 속에 반영하였다. 그의 작품들은 시기상으로 보아 고전시대 말기와 초기 낭만시대에 걸쳐있기 때문에 작곡 기법이나 형식 면에서 음악사의 중요한 위치를 차지한다고 볼 수 있다. 뱅쌍 당디(Vincent d’Indy, 1851-1931)에 의하면 베토벤의 작품들은 세 시기로 분류되는데, 본 논문에서 다루고자 하는 <피아노와 첼로를 위한 소나타 가장조 작품 69(Sonata for Piano and Cello in A Major, Op. 69)>는 제 2기에 해당하는 1807년과 1808년 사이에 작곡되었다. 제 2기의 음악은 베토벤의 독창적인 음악 세계가 확립되고 그만의 개성이 구체적으로 나타났던 시기이다. 고전주의의 틀 안에서 낭만주의를 실험하던 제 2기에 작곡된 이 곡은 고전 소나타의 3악장 형식을 가지고 있지만 느린 악장은 포함되어 있지 않다. 그 대신에 느린 서주부를 제 3악장에 두고 있으며 제 2악장에는 스케르쪼(scherzo) 를 두어 베토벤이 자유로운 형식을 추구하고 있음을 엿볼 수 있다. 또한 이 작품은 먼저 작곡되었던 2개의 첼로 소나타보다 첼로 솔로의 기능적인 부분이 더욱 확대되었고 음역과 기교면에서 더욱 대담하게 작곡되었다. 악장의 수나 형식 면에서도 안정되어서 음악사 상 중요한 의미를 가지고 있으며 현재에도 널리 연주되는 작품 중 하나이다. 본 논문에서는 이 곡을 분석하기에 앞서 베토벤의 작품 세계 속에서 이 곡의 위치와 특징들을 살펴보며, 또한 첼로 소나타 Op. 69 외에 베토벤이 작곡한 다른 4개의 첼로 소나타들을 살펴보고 비교하여 베토벤의 음악을 폭넓게 이해하고 작곡가의 의도에 맞는 연주를 돕고자 한다. ;L.v.Beethoven(1770-1827) is considered a transitional composer between the Classic and Romantic period. He established the Classic style while keeping the significant tendency of Romantic period to reflect personal emotions. As he positions at the end of Classic period and at the beginning of Romanic period as well, his works add significance in terms of composition technique or form. According to Vincent d’Indy (1851-1931), Beethoven’s works are subdivided into three stylistic periods, and which the paper will mainly be discussing, is a piece that was composed during the second period that is from 1807 to 1808. It was during the second period when Beethoven’s unique world of music and individuality started to appear. This sonata was composed during this time when music was created within the Classic frame while experimenting the Romanic style, so although it has the sonata form of three movements, it does not include a slow movement. Instead it has a slow introduction at the third movement and scherzo at the second, showing that Beethoven pursued freedom in music form. This piece expands the technical areas of cello solos than the two other sonatas that came before, becoming a more audacious piece in terms of range or technique. It is also one of the pieces regarded significant in music history containing a stable form and number of movements, that is still enjoyed by musicians all over even until today. Before presenting an analysis on the piece, this paper will examine Beethoven’s world of music and the position and features of the sonata within it. Along with this the other four cello sonatas will also be examined and compared to provide better understanding of the composer and thus assist performance of the piece.
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