View : 1289 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이귀란-
dc.contributor.author안치연-
dc.creator안치연-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:46Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000112055-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/212265-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000112055-
dc.description.abstract드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)는 프랑스의 대표적인 작곡가중의 한 사람으로 후기낭만주의로 대표되던 19세기말에서 20세기 현대음악으로 넘어가는 과도기에 새로운 음악형식을 확립한 작곡가이다. 그는 음악에서 자유로운 화성과 온음음계, 반음계 등을 사용하여 모호한 분위기를 조성하고 기존의 성행하였던 음악형식에서 탈피하려 노력하였다. 19세기말 프랑스에서는 인상주의 미술과 상징주의 문학이 성행하고 있었는데 특히 드뷔시는 상징주의 시인들과 교류하면서 그들의 시를 가사로 곡을 쓰며 음악으로 표현하였다. 특히 베를렌느(Paul Verlaine, 1844-1896)의 시를 가사로 많이 채택하였는데 이는 그의 시가 음악적 운율이 잘 살아나게 짜여있으며 언어의 내용보다는 언어가 낳는 효과를 중요시 여기는 것이 드뷔시가 추구하는 음악적 형식과 잘 맞았기 때문이다. 드뷔시는 어느 시기에 편중되지 않고 전 시기에 걸쳐서 작곡을 하였는데 본 논문에서는 드뷔시의 음악적 시기를 초기(1876-1887), 중기(1888-1903), 후기(1904-1918)의 세 시기로 나누었다. 본 논문에서는 세 시기별로 베를렌느의 시를 가사로 한 『Clair de luneⅠ』, 『Clair de lune Ⅱ』, 『Colloque sentimental』을 골라 분석, 연구하였다. 초기곡 『Clair de luneⅠ』는 A-B-A’의 3부분 형식으로 F# Major의 조성을 가지며 후기 낭만주의의 음악적 양식에서 크게 벗어나지 않은 비교적 단순한 화성이 나타나고 있고 전형적인 프랑스 오페라의 영향으로 보이는 감미롭고 유려한 선율라인을 찾아 볼 수 있다. 중기의 곡 『Clair de lune Ⅱ』은 드뷔시의 인상주의적 음악기법들이 더욱 확립되고 발전하는 시기에 작곡된 곡으로 A-B-A’의 3부분 형식이고 음악적인 색채감을 중요히 여기었으며 조성을 모호하게 하는 요소들을 많이 사용하여 조성감을 유연하게 하였다. 후기에 작곡한 『Colloque sentimental』은 A-B 2부분 형식으로 여전히 인상주의적인 요소들을 기본에 두고는 있지만 그 색이 옅어져서 시어를 색채적으로 묘사하는 것 보다는 형식적인 면과 소박하고 절제된 순수음악을 지향하였다. 또한 드뷔시 후기에는 상징주의 시인들보다는 프랑스 중세 고전시인들의 작품을 시로 많이 선택하였고 반주부와 성악선율도 이전보다는 많이 절제된 화성과 단조로운 선율을 보이며 가사의 정확한 전달에 더 비중을 두었다. 드뷔시의 음악적인 특징은 후기 낭만주의 음악에서 현대음악으로 발전되어가는 과정에서 나타난 여러 요인들의 영향을 받았고 이를 통해 후대의 작곡가들에게 큰 영감을 주어 현대음악의 발전에 토대를 이루었다. 본 논문은 시기별로 베를렌느의 시를 가사로 한 『Clair de luneⅠ 달빛』, 『Clair de lune Ⅱ 달빛』, 『Colloque sentimental 감상적인 대화』을 중심으로 드뷔시의 음악에 큰 영향을 준 상징주의와 상징주의 문학, 그것이 어떻게 드뷔시의 가곡에 나타났는지 분석, 연구하여 드뷔시의 가곡을 연주하는 이들에게 도움이 되고자 한다.;Claude Debussy(1862-1918) is one of the most prominent late Romantic composers of France and is well known for his contribution toward establishing a new music trend during the transition period between the 19th century and 20th century. Debussy created an equivocal atmosphere using chords freely along with applying whole-tone scale and chromatic scale, and this was a breakaway from the music trend prevalent before. Impressionism in art and symbolism in literature, respectively, had a great vogue in France at the end of the 19th century. Debussy related with symbolists and tried to express their poems in musical lyrics. He especially used poetic works of Paul Verlaine(1844-1896) as Verlaine’s style considered musical rhymes (meters) important as well as the effect of the language itself rather than the literal meaning; Debussy and Verlaine were in alignment in this sense. Works of Debussy are not concentrated in a specific period but rather well spread out across his career. This paper will divide his music into three basic periods: The First Style Period(1876-1887), the Second Style Period(1888-1903), and the Third Style Period(1904-1918). For analysis, this paper has selected three Debussy’s pieces that refer to Verlaine’s poem <Clair de lune Ⅰ>, <Clair de lune Ⅱ>, and <Colloque sentimental> for each period. <Clair de lune Ⅰ> in F sharp major, composed during the First Style Period, displays ternary form (A-B-A). It maintains much of the late-romantic music style with comparatively less complicated chords and the smooth melodic line appears to be influenced by French opera. <Clair de lune ⅠI>, composed during the Second Style Period, also displays the same form but shows Debussy’s progression in establishing his Impressionistic music technique with musical color(tone) and flexible tonality. <Colloque sentimental>, composed during the Third Style Period, displays a A-B form (two sections). Although it is based on the Impressionistic elements, this piece is lighter than the previous works, depicting poetic dictions in a rather formal manner - instead of expressing the musical color(tone), it aims to be moderate and simple. In the Third Style Period, medieval French poets’ works were selected over symbolistic poems and the song melody and accompaniment show to have a more moderate tune and chord and Debussy turned his focus on accurately delivering lyrics. During the classical music shift from the late romantic period to the modern period, Debussy’s music gained influence in several ways throughout the three style periods and finally grew into his musical characteristic which later on became a base for modern classical music and many composers. This paper will discuss and analyze symbolism, symbolist literature, and how these appear in Debussy’s works by focusing on the three Debussy’s pieces that refer to Verlaine’s poem <Clair de lune Ⅰ>, <Clair de lune Ⅱ>, and <Colloque sentimental> to provide performers with better understanding of Debussy and his work.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 본론 3 A. 이론적 배경 3 1. 드뷔시의 생애 3 2. 드뷔시의 음악적 배경, 상징주의 6 가. 상징주의의 배경과 발전 6 나. 드뷔시와 상징주의 8 다. 상징주의의 쇠퇴 9 3. 드뷔시의 가곡 11 가. 초기(1876-1887) 12 나. 중기(1888-1903) 15 다. 후기(1904-1915) 18 4. 폴 베를렌느 22 가. 베를렌느의 생애 22 나. 베를렌느와 상징주의 시 24 B. 악곡 분석 25 1. Clair de lune (달빛) 25 2. Clair de lune Ⅱ 37 3. Colloque sentimental (감상적인 대화) 46 Ⅲ. 결론 56 참고문헌 58 ABSTRACT 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2705789 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleC. A. Debussy의 시기별 가곡연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleP. Verlaine의 시를 가사로 한 『Clair de lune』, 『Colloque Sentimental』을 중심으로-
dc.format.pageviii, 62 p.-
dc.contributor.examiner이귀란-
dc.contributor.examiner함영림-
dc.contributor.examiner김정은-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE