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여성결혼이민자를 위한 스토리텔링 활용 한국어 말하기 수업 방안

Title
여성결혼이민자를 위한 스토리텔링 활용 한국어 말하기 수업 방안
Other Titles
A Study on Speaking Korean Teaching Programs by Story-telling Methods for Foreign Women Residing in Korea
Authors
김영애
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구의 목적은 여성결혼이민자를 대상으로 현재 교육 현장에서 많이 활용되고 있는 스토리텔링(storytelling)의 장점과 특징을 바탕으로 한국어 말하기 수업 방안을 제시하는 데 있다. 한국의 급속한 경제발전과 도시화에 따른 여성들의 사회참여 및 도시진출이 증가됨에 따라, 주로 농어촌 지역에 거주하는 남성들이 외국 여성과의 국제결혼을 추진하게 됨으로써 여성결혼이민자의 수가 빠른 속도로 증가하고 있다. 다른 나라로부터 유입되는 여성결혼이민자의 인원이 소수일 때는 사회문제가 표면으로 드러나지 않았지만, 인원이 증가하며 여러 문제들이 표면에 드러나게 되었다. 따라서 국가에서는 증가하고 있는 여성결혼이민자들을 위한 차별화된 계획의 일환으로, 여성결혼이민자들을 위해 별도의 교육프로그램을 만들어 한국 내에서 안정된 생활을 하고, 사회적응과 함께 삶의 질을 높여 갈 수 있도록 여러 각도에서 노력을 기울이고 있다. 여성결혼이민자들의 한국어 능력 부족은 원만한 의사소통이 이루어지지 않는 여성결혼이민자들을 심리적으로 더욱 소극적이고 위축된 상태로 만들어 언어문제와 함께 이중고를 겪게 한다. 따라서 여성결혼이민자들이 한국인의 구성원으로서 안정된 삶을 살아가기 위해서는 우선적으로, 한국어 말하기 언어 표현 능력을 향상시키기 위한 학습이 그들에게는 중요하며 풀어가야 할 과제이다. 여성결혼이민자들이 유창한 한국어 능력을 충분히 갖추게 되면 가정과 지역, 더 나아가 사회공동체 속에서 의사소통을 통한 생활이 원활해질 뿐만 아니라 학습자 스스로도 자존감이 높아질 것이고, 한국 내에서 안정적인 정착을 하는 데 도움이 될 것이다. 국가적으로도 그러한 다문화사람들에게 맞는 교육 방안을 다방면으로 꾸준히 개발하여 제공할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 중급 수준의 한국어 능력을 갖춘 여성결혼이민자들을 대상으로 하여, 기존의 연구자들에 의해 그 효과가 검증된 학습자 중심의 스토리텔링의 장점을 활용하되 여성결혼이민자들이 쉽게 접할 수 있는 일상생활에서 그 소재를 선택하였다. 그리고 스토리텔링이라는 소통 방식을 충분히 활용한 학습 활동 안에서 상호작용을 중심으로, 학습자 스스로 스토리를 만들고 스토리텔링할 수 있게 하여, 보다 적극적인 참여 속에서 여성결혼이민자들의 표현을 이끌어낼 수 있는 한국어 말하기 수업 방안을 제시하였다. Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 명시하였고, Ⅱ장에서는 본문의 말하기 수업 방안에 활용할 스토리텔링의 이론적 배경을 통하여 스토리텔링의 개념을 정리한 후, 선행연구를 통한 스토리텔링을 활용한 말하기 교육의 특징과 방법, 자료, 수업 구성 등은 어떻게 이루어졌는지 살펴보았다. Ⅲ장에서는 실제 여성결혼이민자를 위한 스토리텔링을 활용한 한국어 말하기 수업 자료 구성과 함께 그에 따른 구체적인 정보를 제시하고, Ⅳ장에서는 실제 스토리텔링 말하기 활동 수업 방안을 구성하였다. 그리고 Ⅴ장에서는 결론으로 Ⅳ장까지의 내용을 정리하여 본 연구의 의의를 밝히고 연구의 한계, 향후 기대하는 연구의 과제를 기술하였다. 본 연구에서 제시한 스토리텔링을 활용한 ‘한국어 말하기 수업 방안’이 외국어로서의 한국어 말하기를 배우기 원하는 학습자들을 위해 많이 활용되기를 기대해 본다.;The purpose of this study is to suggest a lesson plan using story-telling methodology for foreign women who come to reside in Korea through international marriages. As Korean women’s involvement in societal activities and move to cities increase due to rapid economic development and urbanization, Korean males who are living in rural areas tend to marry women from foreign countries, thereby increasing the number of foreign women in Korea. When the number of foreign women was low, there seemed no societal problems in Korea; however, as the number increases, many problems on the societal level have surfaced. Thus, the Korean government has developed special policies and programs for them to fulfill their needs. The government has launched various education programs to assist their settlement and social adaptation for better quality of life in Korea. The foreign women's lack of Korean language proficiency makes it more difficult for them to properly communicate with local Koreans, thereby, making them become more passive and lose confidence in the society. As a result, improving their Korean language skill becomes one of the most essential issues, which may assist them to live a stale life as new Korean citizens. When they become fluent in Korean, their Korean proficiency will help them thrive among their family, neighbors, and the society, become more confident, and settle down well in Korea. In addition, various educational means are necessary to be developed and provided to them at the national level. Thus, this study investigates story-telling, the advantages of which are already proven by previous research, and its application to the foreign women living in Korea, who have an intermediate level of Korean proficiency. This study presents a lesson plan that utilizes everyday subject matters and situations that are more easily accessible to the foreign women living in Korea. The lesson plan includes creating stories on their own through mutual interactions, thereby, promoting proactive participation and personal expressions. In Chapter I, the purpose and need of this study are presented. In Chapter II, a theoretical background for story-telling utilization is mentioned and its concepts are organized, followed by characteristics, methods, datum, teaching curriculum for story-telling teachings. The Chapter III provides actual story-telling teaching sessions and teaching materials as well as other datum. The Chapter IV provides an actual story-telling lesson plan. Lastly, the Chapter V summarizes all the previous chapters and provides the significance of this study as well as its limitation and future research implications. It is anticipated that this thesis on ‘Methodology for Teaching Korean Speaking’ can inspire further research and studies on the story-telling methodology to benefit those who want to learn Korean as Second Language.
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