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소비자가 인식하는 위탁급식업체의 지속가능경영과 점포이미지 및 행동의도의 관계 연구

Title
소비자가 인식하는 위탁급식업체의 지속가능경영과 점포이미지 및 행동의도의 관계 연구
Other Titles
The effects of sustainability management at institutional foodservice on store image and behavioral intention
Authors
안지윤
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 식품영양학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서선희
Abstract
환경 문제가 사회적 문제로 부상함에 따라 소비자들의 환경을 고려한 소비활동에 대한 관심이 증가하고 있다. 이러한 소비자의 변화에 발맞춰 상당수의 기업들이 환경을 고려한 지속가능경영활동에 힘쓰고 있다. 급식산업 역시 장기적인 안목에서 지속가능성에 바탕을 둔 경영활동을 적극적으로 수행해야할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 급식산업의 지속가능경영활동이 소비자들이 인지하는 점포이미지 및 재방문의도, 긍정적 구전의도, 추가지불의사와 같은 행동의도에 미치는 영향을 조사하였다. 2014년 9월 산업체 급식 이용 경험이 있는 20∼50대 남·여를 대상으로 국내 주요 위탁급식업체(아워홈, 삼성웰스토리, 풀무원ECMD, 신세계푸드 등)에서 운영하는 구내식당에서 설문 조사를 실시하였다. 총 390부 중 371부를 최종 분석에 이용하였으며, 구조방정식을 통하여 연구모형을 검증하였다. 연구 결과, 지속가능경영의 세 가지 요인(경제적 수익성, 사회적 책임성, 환경적 건전성)중 사회적 책임성이 점포이미지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 그로 인해 재방문의도, 긍정적 구전의도, 추가지불의사에 호의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 세 가지 지속가능경영 요인 중 사회적 측면의 활동이 급식 소비자들로 하여금 가장 중요하게 인지되는 요소임을 확인할 수 있었다. 또한 지속가능경영활동과 소비자 행동의도 간의 직접적인 관계를 파악한 결과, 부분적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 경제적 측면의 지속가능경영활동은 재방문의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 사회적 측면의 활동은 재방문의도, 긍정적 구전의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 환경적 책임성은 추가지불의사에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 급식업체가 급식 소비자의 행동의도에 긍정적으로 영향을 미치는 경제적 수익성, 사회적 책임성, 환경적 건전성을 통합적으로 고려한 지속가능경영활동에 적극적으로 참여하는 것이 바람직하다고 생각된다.;As the customers recognize the environmental and social issue, many industries implement sustainability management to gain a competitive advantage. Sustainability management can also have a differentiation stratgy in institutional foodservice which competition is growing. The purpose of this study was to figure out the influence of sustainability management in institutional foodservice on store image and behavioral intention (revisit intention, word of mouth, and willingness to pay a premium). Based on total 371 samples obtained from the empirical research, this study reviewed the reliability and fitness of the model. As results of exploratory factor analysis, sustainability management derived three factors, economically value, socially responsible and environmentally sound. The structural equation modeling showed that socially responsibility in sustainability management had a significantly positive effect on store image and behavioral intention. In addition, customer’s perceived store image in foodservice had a significantly positive effect on behavioral intention. The relationship between sustainability management and behavioral intention was found to have partially significant effect. Economically value in sustainability management had a significantly positive effect on revisit intention. Also socially responsibility in sustainability management had a significantly positive effect on revisit intention and word of mouth. On the other hand, Environmentally sound in sustainability management had a significantly positive effect on willingness to pay a premium. The results of this study revealed the importance of sustainability management of foodservice to improve store image and behavioral intention.
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일반대학원 > 식품영양학과 > Theses_Master
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