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온라인 뉴스 미디어의 사용자 참여 연구

Title
온라인 뉴스 미디어의 사용자 참여 연구
Other Titles
A study on User’s Participation of Online News Media
Authors
문아름
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류철균
Abstract
새로운 매체의 탄생은 매체를 향유하는 인간의 사고방식과 행동양식을 변화시킨다. 디지털 게임으로 인해 매체와 적극적으로 상호작용하는 플레이 경험을 가진 세대는 다양한 매체에서 이전의 ‘수용자’의 역할에서 벗어나 적극적으로 매체를 향유하고자 한다. 매스미디어를 통하여 일방향적으로 정보를 제공하던 뉴스 미디어 역시 디지털 기술의 발전으로 인해 사용자들의 참여를 유도할 수 있는 새로운 형식의 플랫폼을 얻게 되었다. 이로써 디지털 매체의 상호작용성을 적극적으로 활용한 뉴스의 사용자 참여 유도 구조에 대한 논의가 가능해졌다. 하지만 현 단계에서 온라인 뉴스 미디어에 대한 논의는 저널리즘적 시각에서 주로 논의되어 사용자가 뉴스 제작과 뉴스 콘텐츠 확장 전반에 적극적으로 참여하게끔 하는 기제를 살펴보는 데까지 미치지 못하고 있다. 이와 같은 문제의식 아래 본 논문은 온라인 뉴스 미디어가 기존의 뉴스 미디어와 달리 사용자의 참여를 유도하고 콘텐츠를 확장하고자 하는 전략이 ‘게임’의 구조를 활용하고 있다고 전제한다. ‘게임화(gamification)’란 게임의 사고방식과 매커니즘을 통해 사용자의 흥미를 유발하거나 문제를 해결하는 과정을 지칭하는 용어로, 주로 마케팅이나 비즈니스 영역에서 꾸준히 논의되어 왔으나 디지털 기기를 통해 다양한 매체가 사용자의 참여 영역을 넓히는 과정에서 게임의 매커니즘을 활용하는 사례가 늘어나면서 보다 확장적으로 활용되고 있다. 온라인 뉴스 미디어는 특히 매스미디어와 달리 정보의 생산과 배포, 처리 과정 전반에서 사용자의 참여가 확장되며 정보의 방향 또한 이전처럼 생산자가 정할 수 없다는 특징을 가지고 있다. 오히려 사용자의 참여를 통해 정보의 설득력을 얻게 되는 온라인 뉴스 미디어는 정보 트래픽의 특징에 따라 그 유형을 나눌 수 있다. 온라인 뉴스 미디어는 게임이 가지는 직관적이고 은유적인 이미지 위주 기사 배열 플랫폼을 통해 사용자가 뉴스를 해석하는 데 그치지 않고 참여하도록 만들며, 오픈 소스 시스템을 활용하여 사용자가 적극적으로 뉴스의 생산과정에 참여하도록 함으로써 사용자에게 주체적 플레이 경험을 제공한다. 또한 사용자 개인의 정보를 포함한 로그 데이터 분석을 통해 사용자가 선택한 뉴스를 반복적으로 제공한다. 또한 사용자가 참여한 프로젝트와 연계하여 추가 보도를 진행함으로써 뉴스 콘텐츠를 확장하는 퀘스트 구조를 가지고 있다. 이와 같이 온라인 뉴스 미디어는 게임의 요소를 중심으로 사용자의 참여를 유도하여 콘텐츠를 확장하고 있다. 본 논문에서는 ‘게임화’가 단순히 즉각적 피드백, 레벨 시스템을 포함한 가시적 포상 시스템뿐만 아니라 사용자의 적극적인 참여를 유도하여 게임 디자이너 영역에서 제시되는 콘텐츠가 확장되어가는 구조를 포함하고 있음에 주목한다. 2장에서는 보드윅과 반 캄이 제시한 정보 트래픽의 유형에 따라 온라인 뉴스 미디어를 유형화한다. 이 유형에 따라 본 논문은 온라인 뉴스 미디어를 훈시형, 등록형, 자문형, 대화형으로 나누었으며 그 중 매스미디어에 해당하는 훈시형을 제외한 세 가지 유형을 중심으로 온라인 뉴스 미디어의 설정한다. 또한 게임학에서 제시한 게임 층위와 각 층위에서 나타나는 게임의 특성을 중심으로 온라인 뉴스 미디어의 모델을 제시한다. 3장에서는 2장에서 도출한 세 가지 유형에서 나타나는 게임 요소와 사용자의 참여를 분석함으로써 온라인 뉴스 미디어에 나타나는 게임화의 의미와 사용자 참여 양상을 밝혔다. 나아가 4장에서는 게임의 매커니즘을 통해 나타나는 뉴스 콘텐츠의 확장 구조가 사회 사회적으로 어떤 함의를 가지고 있는지 밝히고자 했다. 이처럼 본 연구에서는 온라인 뉴스 미디어가 게임화를 통해 사용자의 참여를 유도함으로써 뉴스 콘텐츠를 확장시키고, 이를 통해 유희적 공론장을 제시하고 있음을 밝히고자 한다. 또한 이를 통해 ‘게임화’가 온라인 뉴스 미디어를 포함한 여타 디지털 매체의 사용자 참여를 유도하는 기제임을 증명할 수 있을 것으로 기대한다.;The birth of new media gives birth to new ways of thinking and behaving of people who enjoy using them. Thanks to the advent of digital games, some generations have been able to enjoy active and interactive playing experience with media. Not satisfied with their former status as mere consumers of various media content, those generations are eager to appreciate the new media proactively. With the development of digital technology, the news media, which once used to be one-directional mass media, have earned new platforms to urge user involvement. Hence, this change opens a forum to discuss the structural features of the news channels effectively using the interactivity of digital media to induce user involvement. However, so far, online news media have been discussed only in the arena of journalism, leaving room for discussion on mechanisms to motivate user involvement in news production and expansion of news content across the board. Based on such awareness of the problem, the key premise of this study is that, different from the traditional news media, the online news media borrow the structure of ‘games’ to execute strategies to urge user involvement and expansion of content. “Gamification” has been referred to as a problem-solving process or a process which intrigues users through the perspectives and mechanisms of games. The term has been continuously discussed in marketing or business fields. As various media let users participate more in producing content via digital devices, the usages of the term have gradually broadened. Contrary to the mass media, online news media broadens the scope of user involvement in across-the- board process from creation, distribution, to processing of information. Taking away the producers’ power to determine the direction of information flow, the media foster user involvement to earn public confidence. The media can be categorized according to the characteristics of information traffic. In order to encourage users to go beyond simply interpreting news but to participate in creating ones, the media make use of platforms to lay out articles with intuitive and metaphorical images similar to those of games and rely on open source systems, thus providing them with proactive playing experience. By analyzing log data including user information, they continue to show a user articles in the area of his or her interest. The media have a quest structure where the news content expands as additional reports on the projects that users have participated in are built up. Therefore, the online news media center on the elements of games to encourage user involvement, thereby broadening the horizons for news content. This study focuses on ‘gamification’ not only as tangible reward systems including instant feedbacks and level-up structure but also as a structure urging users to actively participate in the content development and eventually expand the content, which used to be the preserve of developers. The second chapter categorizes online new media according to the types of information traffic suggested in the study of Bordewijk, J.L.and van Kaam. In accordance with their classification, this study divided online news media into instructive type, registration type, consultative type, and interactive type, three of which, except for instructive one, were chosen as subject of analysis. Furthermore, this research introduces a new framework for analysis by adding the game layer concept suggested in ludology and the characteristics of games shown in each layer to the types of online new media. The third chapter analyzes the elements of games and user involvement indicated in the three types suggested in the second chapter, thus examining the elements of games to induce user involvement and user’s playing activities revealed in each type, focusing on discussion by Jesper Juul. The fourth chapter is designed to clarify the social implications of user involvement presented by mechanisms of games. All in all, this thesis aims to show that the online news media induce user involvement by gamification and, as a result, that the online news media have been evolving from one-way communication channels into playful space. Following the logic, it is expected to prove that gamification is a echanism to urge user involvement in all digital media including online news media.
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