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듣기 자료 스크립트화 수준이 고등학교 학습자의 영어 듣기 이해와 인식에 미치는 영향

Title
듣기 자료 스크립트화 수준이 고등학교 학습자의 영어 듣기 이해와 인식에 미치는 영향
Other Titles
The effects of the use of semi-scripted text on listening comprehension and test-takers' perception on semi-scripted text
Authors
김영화
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
스크립트 기반으로 제작되는 대부분의 듣기 평가 음성 자료는 화자가 즉흥적인 발화를 구사할 가능성을 제한하여 머뭇거림 현상과 같은 즉흥적인 발화의 특징을 제대로 반영하지 못하는 경우가 많다. 평가의 구인 타당도를 높이기 위해서는 일상생활에서 나타나는 즉흥적인 발화의 특징을 포함한 듣기 음성 자료를 사용하는 것은 중요하므로 즉흥적인 발화의 특징을 반영한 듣기 자료를 제작할 수 있는 방안에 대한 모색이 필요하다. 준스크립트 방식은 즉흥적인 발화의 특징을 반영한 듣기 음성 자료를 제작할 수 있는 방안이 될 수 있다. 준스크립트 방식은 스크립트 방식보다 녹음 과정에서 화자에게 즉흥적인 발화를 구사할 수 있는 여지를 더 제공하기 때문에 즉흥적인 발화의 특징을 포함할 가능성이 높아지게 된다. 즉흥적인 발화에서 나타나는 머뭇거림 현상, 어문법적 특징, 음운론적 변형으로 인해 준스크립트 기반 듣기 자료와 스크립트 기반 듣기 자료에서 나타나는 언어적, 비언어적 정보에 차이가 생기므로 준스크립트 기반 듣기 평가 결과는 스크립트 기반 듣기 평가 결과와 달라질 수 있다. 이에 본 연구에서는 준스크립트 방식과 스크립트 방식으로 듣기 평가 음성 자료를 제작하여 듣기 자료의 스크립트화 수준이 수험자의 영어 듣기 이해와 인식에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 인천광역시에 소재한 고등학교에 재학 중인 1학년 학생 69명을 대상으로 스크립트화 수준에 따라 듣기 자료 유형을 달리하여 영어 듣기 평가를 실시하였으며 준스크립트 기반 듣기 평가를 실시한 집단과 스크립트 기반 듣기 평가를 실시한 집단의 듣기 점수를 비교하여 스크립트화 수준이 수험자의 듣기 평가 결과에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 또한 학습자의 듣기 능력 수준에 따라 듣기 자료 유형이 미치는 영향에 차이가 있는지 살펴보고자 하였다. 그리고 설문 조사를 실시하여 스크립트화 수준을 달리하여 제작한 듣기 자료에 대한 수험자의 인식은 어떠한지 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 준스크립트 기반 듣기 평가를 실시한 집단과 스크립트 기반 듣기 평가를 실시한 집단의 듣기 평가 결과에 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 이러한 결과를 통해 강의 유형 듣기 평가에서 즉흥적인 발화의 특징을 포함한 음성 자료는 수험자의 듣기 이해에 미치는 영향이 크지 않은 것으로 판단할 수 있다. 둘째, 학습자의 듣기 능력 수준에 따라 듣기 자료 유형이 미치는 영향에 차이가 있는지 살펴보기 위해 집단 간의 상·하위 수준별 듣기 평가 점수를 비교한 결과, 듣기 자료 유형과 듣기 능력 수준 사이에 상호작용이 없는 것으로 나타났다. 다시 말해, 학습자의 듣기 능력 수준에 따라 듣기 자료 유형이 미치는 영향에 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 스크립트화 수준을 달리한 듣기 자료에 대한 수험자의 인식이 어떠한지 살펴본 결과, 준스크립트 기반 듣기 평가를 실시한 수험자가 시험을 더 어렵다고 인식하고 준스크립트 집단보다 스크립트 집단이 화자의 발화가 더 자연스럽다는 응답을 하였다. 또한 스크립트 기반 듣기 자료에 익숙한 수험자들은 머뭇거림 현상과 같이 즉흥적인 발화가 갖는 특징을 포함하는 준스크립트 기반 듣기 평가 실시에 대해 부정적인 반응을 보였다. 본 연구 결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 듣기 자료의 스크립트화 수준을 달리하여 실시한 듣기 평가 결과에 차이가 없었으므로 준스크립트 기반 듣기 음성 자료를 실제 듣기 평가에 활용한다면 평가의 긍정적 환류 효과를 기대할 수 있을 것이다. 준스크립트 기반 듣기 평가가 실시되면 교사는 즉흥적인 발화의 특징을 포함하는 실제적인 듣기 자료를 활용한 교수 활동에 대한 필요성을 더욱 느끼게 되며, 학습자도 실제적인 듣기 자료를 듣고 이해하고자 하는 동기부여가 될 것이다. 둘째, 학습자들은 스크립트 기반 듣기 자료에 익숙하여 준스크립트 기반 듣기 자료를 더 어렵다고 느끼므로 즉흥적인 발화의 특징을 포함하는 듣기 자료에 대한 지속적인 노출이 필요하다. 학습 목표, 학습자의 수준에 적절한 실제적인 듣기 자료 또는 준스크립트 기반 듣기 자료를 교수 활동에 활용한다면 학습자들에게 즉흥적인 발화의 특징을 포함한 언어 자료를 듣고 이해하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 판단된다.;Most listening texts for English listening test are scripted and recorded by the native speaker reading the script. Scripted texts tend to be missing some of the characteristics of realistic spoken language, including hesitation phenomena. It is important to reflect the characteristics of spontaneous speech in the listening text to enhance construct validity of the test. For this reason, semi-scripted text could be considered. Compare to the script method, semi-script method provides more possibility of speaking naturally during the recording process. The purpose of this study is to examine the effects of using semi-scripted text and scripted text on English listening comprehension and the perception of Korean high school students on different text types. This study conducted English listening comprehension test on 69 high school students with different text types, and investigated the effect of text type on the result of listening test of the test-takers. In addition, the study examined if there is interaction effect between type of listening text and the level of listening competence, and analyzed the perception of the test-takers on different listening text types. The results of this study are as follows. First, the text type has not affected the test-takers' listening performance. There was no statistically significant difference in the results of listening test between the group tested with semi-scripted text and the group tested with scripted text. Second, there was no different effect of text types depending on test-takers' listening competence. The result of the comparison on listening test score of high and low level shows that there was no interaction effect between the type of listening text and the level of listening competence. Third, the results from the questionnaire indicated that students in the group with semi-scripted texts felt the test was more difficult and speakers' speech was unnatural. Also test-takers overall tended to show negative attitude towards the idea of using the semi-scripted text in actual listening tests because they were more accustomed to the traditional scripted listening text. The implications of this study are as follows. First, since there was no difference in the result of listening test conducted with different levels of script for listening text, positive washback effect is expected if semi-scripted text is utilized in actual listening test. When listening test based on semi-script is actually conducted, teachers will feel more necessity to utilize authentic listening materials including spontaneous speech and learners will also be motivated to listen and understand them. Second, constant exposure to listening materials including spontaneous speech is necessary because learners feel semi-scripted text is more difficult than scripted text due to their familiarity to scripted text. If teachers use authentic or semi-scripted text in classroom effectively through following easy and simple listening tasks, they can help learners understand authentic language materials more easily. More attempts to use listening texts reflecting the characteristics of spontaneous speech should be made in both the classroom and testing contexts by consistently providing more suitable listening materials and assessing important listening skills at the same time.
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