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치과 페이스북 메시지에 대한 이용자 반응 연구

Title
치과 페이스북 메시지에 대한 이용자 반응 연구
Other Titles
A Study on Users’ Responses to Facebook Messages of Dental Clinics
Authors
신보람
Issue Date
2015
Department/Major
임상치의학대학원 임상구강보건학과치위생학전공
Publisher
이화여자대학교 임상치의학대학원
Degree
Master
Advisors
박지만
Abstract
많은 치과들이 SNS를 적극적인 운영을 하고 있는 반면에, 치과 SNS가 생산하는 메시지효과에 대한 연구는 아직까지 충분하게 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 치과 페이스북 메시지를 대상으로 메시지의 유형별로 이용자에게 어떤 영향을 미쳤는지 연구하고, 메시지 효과에 미치는 영향에 대해 다양한 변수들을 알아보려고 한다. 치과 SNS가 생산하고 있는 메시지 각각의 효과 측정을 위해 치과 페이스북 메시지 유형을 상호작용형, 정보제공형, 유희형으로 구분하고, 이에 대한 이용자 반응을 메시지 태도, 치과이미지, 구전효과로 나누어 실험연구를 통해 측정하였다. 페이스북 주 이용자가 20대와 30대의 젊은 층임을 감안하여 본 연구의 대상은 20대와 30대의 페이스북 이용자를 대상으로 선정하였으며, 292명을 대상으로 설문을 진행하였으며, IBM SPSS 19.0을 활용하여 two sample t-test와 one-way ANOVA분석과 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 치과 페이스북 메시지의 유형중에서 “상호작용형”메시지는 치과이미지 면에서, “정보제공형”은 메시지태도 면에서, “유희성”은 구전효과 면에서 긍정적 영향이 나타나고 있는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 치과 페이스북의 메시지 유형중 “정보제공형”의 메시지 태도가 가장 크게 이용자반응에 영향을 미치는 것으로 확인 할 수 있었다. 셋째, 치과 페이스북 메시지를 본 경험이 있는 변수와 치과 정보를 얻을 의향이 있는 이용자 일수록 메시지 태도 , 치과이미지, 구전효과 면에서 더욱 긍정적인 효과를 나타냈다. 또한 SNS 이용률이 높을수록 이용자반응도 긍정적으로 나타나는 것으로 조사되었다. 본 연구는 SNS 매체적 특성이 집중되어 왔던 기존의 연구에서 SNS 메시지의 효과로 연구범위를 확장시킨 부분에서 의미가 있다. 선행 연구에서도 밝혀졌듯이 메시지의 유형과 형태별 이용자 반응의 차이는 새로운 매체가 된 페이스북에서도 확인되었다. 또한, 치과 페이스북 메시지 매체의 특성에 맞도록 유형화되어 효과적인 측정을 했다. 이에 치과 SNS 담당자들에게 치과이미지 제고와 마케팅 부분에서 효과를 이루었고 더 나아가 구강보건교육에 매체로 메시지 전략을 제시하였다. 하지만 본 연구는 대상이 20~30대로 292명만을 대상으로 하여 일반화에 한계를 가지고 있다. 향후 후속연구에서 다양한 연령대로 많은 수의 대상으로 변수를 고려하여 깊이 있는 후속연구가 필요할 것이다.;Although many dental clinics have actively managed SNS, there are few studies on the effects of messages produced by SNS of dental clinics. The purpose of this study was, targeting Facebook messages of dental clinics, to examine the effects of messages on users by types, and learn various variables that influence the effects of messages. In order to measure the effects of messages produced by SNS of dental clinics, the types of Facebook messages of dental clinics were divided into interacting type, information providing type, and playing type, and users’ responses were divided into message attitude, image of dental clinics, and word-of-mouth effect. Considering that the main users of Facebook are young people aged 20~30s, this study targeted Facebook users aged 20~30s, performed a survey targeting 292 young people, and conducted two sample t-test, one-way ANOVA, and regression analysis by using SPSS 19.0. The study results are as below. First, it could be found that, among the types of Facebook messages of dental clinics, interacting type has a positive effect in the aspect of image of dental clinics, information providing type in the aspect of message attitude, and playing type in the aspect of word-of-mouth effect. Second, it could be found that, among users’ responses, message attitude of information providing type has the greatest effect on users’ Responses. Third, users having experience of seeing messages and having intention of receiving dental information show more positive effects in the aspects of message attitude, image of dental clinics, and word-of-mouth effect. And it was analyzed that as the rate of SNS use increases, users’ Responses turns out to be more positive. This study has a meaning in that it expanded the range of typical researches from the media characteristics of SNS to the effects of SNS messages. It could be confirmed that, as reported by preceding researches, the difference between the types of messages and users’ responses also applies to the new medium, Facebook. In addition, this study advanced the level of measuring the actual effects of SNS messages in that it measured the effects of Facebook messages of dental clinics by categorizing them according to the characteristics of the medium. Through it, this study can help those in charge of SNS promote image of dental clinics and perform marketing, and further, can suggest message strategies for dental health education. However, this study has a limit in generalization because it targeted only 292 young people aged 20~30s. Subsequent studies need to conduct deeper researches targeting various age groups and a large number of respondents.
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