View : 46 Download: 0

온라인 토론학습에서 네트워크 중심도와 학업 성취도에 대한 학습 접속 활동의 시점 별 매개효과

Title
온라인 토론학습에서 네트워크 중심도와 학업 성취도에 대한 학습 접속 활동의 시점 별 매개효과
Other Titles
Mediation effect of LMS utilization indicators for the relationship between network centrality and academic achievement in asynchronous online discussion
Authors
유예솜
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조일현
Abstract
블렌디드 러닝 형태의 이러닝 강좌는 국내와 국외 모두 높은 성장률을 보이는 사이버 강좌 형태이다. 특히 블렌디드 러닝 환경에서 학습자의 협력 학습을 도모하는 대표적인 형태로 온라인 토론학습 활동이 있다. 기존의 많은 온라인 토론학습 연구는 학습자의 상호작용 패턴을 추론할 수 있는 사회 네트워크 분석을 활용하였다. 그러나 네트워크는 다수 학습자의 상호작용에서 발생하는 것이기 때문에 개인의 목표변수인 학업 성취에 대해 처방적으로 활용하기 어려운 면이 있다. 따라서 네트워크 중심도가 학습자 개인의 어떤 학습 활동을 거쳐 학업 성취로 이어지는지를 밝히고 이에 따른 교수적 시사점을 도출할 필요가 있다. 본 연구에서는 학습분석학적 접근을 통해 온라인 토론학습의 학업 성취를 예측하는 네트워크 중심도가 어떤 개별 학습자의 학습 활동을 거쳐 학업 성공으로 이어지는지를 중간고사 이전, 이후, 전체 기간 누적 시점별로 분석하였다. 분석 결과, 중간고사 이전 온라인 토론 학습에서 학습 접속활동은 내향 중심도와 학업 성취를 매개하지 않았고, 중간고사 이후와 전체 기간에는 토론 게시판 방문 빈도가 이를 완전히 매개하였다. 토론 게시판 방문 빈도와 토론 게시물 포스팅 수는 중간고사 이전, 이후, 전체기간 모두 외향 중심도와 학업 성취를 완전히 매개하였다. 본 연구에서는 위의 결과를 바탕으로 교수학습적 처방에 시사점을 제공하였다.;The purpose of the study is to examine the mediation effect of LMS utilization indicators between network centrality and academic achievement in online discussion within blended-learning circumstance. online log data from 43 undergraduate students from 'E' University who registered for administration course were collected. Individual learner's LMS utilization activities were measured and some of them were transformed into matrices to calculate network centrality. The results showed that LMS utilization indicator did not mediate in-degree centrality and academic achievement before midterm. Visiting frequency for discussion forum mediated in-degree centrality and academic achievement after midterm(β=.674, p<.001). Visiting frequency for discussion forum and number of discussion message posting both mediated out-degree centrality and academic achievement before and after the midterm, and total period of course. Mediation effect had varied based on the period the data was collected; Total period of course showed the largest mediation effect of LMS utilization indicator than before and after the midterm. Such result identified how social network position in online discussion leads to academic success through individual learning activities within LMS. Based on the results, instructional implications were discussed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE