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Tanzania와 한국의 수학과 교육과정 비교 및 파견 교사의 교육 경험 분석

Title
Tanzania와 한국의 수학과 교육과정 비교 및 파견 교사의 교육 경험 분석
Other Titles
Tanzania and Korea's Math curriculum comparative study and ODA educational Meaning analysis
Authors
이희정
Issue Date
2015
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김래영
Abstract
한국은 수원국에서 공여국으로서 발전한 대표적인 국가로서 교육을 통해 경제발전을 이룬 경험을 토대로 개발도상국의 교육 분야에 많은 도움을 주고 있으며, 세부 교과영역별로도 교사들을 파견시켜 질 높은 교육을 제공하기 위한 노력을 하고 있다. 특히 수학교육 분야는 한국이 타 공여국에 비해 비교우위에 있는 교과영역으로 여러 개발도상국에 수학교사 파견이 이루어지고 있으나 원조를 위한 교육 자료가 미비한 실정이다. 2015년부터 국제사회의 빈곤퇴치와 복지증진을 도모하기 위하여 UN(2013)이 질적 향상과 평생교육(Provide Quality Education & Lifelong Learning)을 교육목표로 제시하는 시점에서 한국도 교육원조의 질적 향상을 위한 교과 영역별 연구가 이루어져야 한다. 본 연구는 공여국인 한국과 수원국인 Tanzania의 수학과 국가 교육과정을 통하여 양국에 지도되는 핵심개념을 비교 및 분석하고, Tanzania로 파견된 수학 교사들에게 현지 교육 경험에 대한 설문조사 및 인터뷰를 통하여 공적개발원조(ODA)를 위한 교육적 의미를 분석한다. 이를 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 2009개정 수학과 교육과정과 Tanzania 수학과 교육과정의 영역별 핵심개념에는 어떤 차이가 있는가? (1) 2009 개정 교육과정과 Tanzania 교육과정의 중등과정 각 학교급에서 지도 되는 각 영역의 핵심개념은 어떠한가? (2) 2009개정 교육과정과 Tanzania 교육과정의 수학내용별로 차이가 있는가? 2. 탄자니아 수학교사로 파견된 해외봉사단원들이 탄자니아에서 어떠한 교육 경험을 하는가? (1) 탄자니아 수학교사 경험의 구성요소는 무엇인가? (2) 탄자니아 수학교사 경험의 교육적 의미는 무엇인가? 연구문제 1은 2009개정 수학과 교육과정과 탄자니아 수학과 교육과정을 핵심요소 및 영역 간 공통점과 차이점으로 비교하였고, 본 비교 결과에 대한 신뢰도 향상을 위해 연구자를 포함한 5명의 코더들이 분석틀의 수정 및 보완한 후, SPSS 분석을 통해 81%~99.7%의 일치도를 나타내었다. 연구문제 2는 해외봉사단원으로 파견된 경험이 있는 수학교사들 10명을 대상으로 설문조사가 이루어졌고, 이 중 5명에 대해서는 심층 인터뷰를 실시하였다. 설문조사 및 인터뷰 결과는 Georgi의 현상학적 분석틀을 활용하였고 구성요소, 교육적 의미로 해석 하였다. 연구문제 1의 결과, 탄자니아 중학교 교육과정은 한국 대비 지도되는 핵심개념의 수가 많았고, 한국 초등학교 및 고등학교의 핵심개념이 탄자니아의 중학교 과정에서 지도됨을 알 수 있었다. 핵심 개념 차이가 가장 큰 영역은[수와 연산], 가장 작게 나타난 영역은 [문자와 식]이었다. 고등학교 과정은 두 국가 간 지도되는 핵심개념들의 개수 차이가 많지는 않았으나 한국의 심화 수학 및 대학수학의 개념들이 탄자니아 고등학교 과정에 지도됨을 알 수 있었다. 핵심 개념 차이가 가장 큰 영역은 [기하벡터], 가장 작게 나타난 영역은 [확률과 통계]였다. 또한 탄자니아는 본 연구의 중등과정 기준 영역에 포함되지 않는 별도의 핵심개념을 다룸으로써 한국과 다른 수학교육의 차이를 알 수 있었다. 연구문제 2의 결과, Georgi의 현상학적 분석틀을 통한 경험적 구성요소는 8가지로 추출되었다. 8가지 구성요소를 교육적 의미로 재해석하여 연구 참여자들의 공통된 견해를 가진 요소를 분류하면 ‘해외봉사단원 경험으로부터 이겨 내야할 환경요인이 있음’,‘탄자니아 교육과의 열악함을 통해 전반적인 교육 시스템의 문제점을 발견함’,‘불안정한 교과서 그러나 사용할 수밖에 없는 현실’등 이었다. 반면 연구 참여자들의 서로 다른 견해로 추출된 구성요소는‘교사 관점에서 이로운 점’,‘교육원조시 Globalism 관점으로 한국교육 기반의 탄자니아 교육 원조를 지원함’,‘교육원조시 Localism 관점으로 탄자니아 교육기반의 원조를 지원함’,‘원조가 국가적 접근보다 현지에서 절실히 필요한 사람에게 이루어져야함’,‘교육분야 ODA를 위한 제안’등으로써 교육적 의미가 재해석 되었다. 본 연구결과를 기반으로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 파견 전 충분한 사전 자료와 정보 제공 및 귀국 후의 적절한 대우가 필요하다. 둘째, Tanzania의 교육과정은 국가실정이 반영되어 수학 교육의 목적, 교과 구성이 이루어졌으며, 이를 참고하여 한국은 Tanzania의 실정을 반영한 수학교육원조를 지원해야 한다. 셋째, 공적개발원조(ODA)는 현재 행정적 지원 측면 대비 교육적 측면의 지원이 열악하였다. 교육적 측면의 지원이 향상되기 위해서 장기적인 교육 원조지원을 위한 계획과 해외봉사단원들의 경험을 기반으로 구성된 교육 자료가 모아질 수 있는 저장소(Archive) 운영이 필요하다. 넷째, Tanzania에 적절한 교과서 개발 및 교수학습 자료 개발을 지원하는 ODA 프로그램이 개발되어야 한다. 다섯째, Tanzania의 교육 단점이 한국 교육에서는 필요한 요소임을 재발견 할 수 있었다. 지속적으로 발전된 수학교육 원조를 위해서는 ODA 세부 분야별 연구가 필요하며 수원국 입장에서 필요로 하는 실질적 ODA 협력이 필요하다. 이는 원조일치(Alignment)로서 수원국의 개발전략에 맞추어 공여국의 원조 전략을 조정하는 측면을 강화할 수 있고 원조 효과성을 위해서 필요하다. 그리고 ODA기관은 해외봉사단원들로부터 지속적인 설문지를 통한 모니터링과 단원들이 현지에서 활용했던 자료를 수집하여 기초자료로 제공해야 한다. ;Korea is working for official development assistance (ODA) to Tanzania mathematics education. The background is based on the experience of recipients Korea that intensify secondary education for economic development. Korea have to do that education quality improvement, sustainability, and a study with purpose for the effectiveness of aid. Therefore, the present study is analysis about differences of the key concepts and inter-contents in secondary's mathematics curriculum between Korea and Tanzania. Since, Try to Interviews with mathematics teachers were dispatched to Tanzania. This is to know detailed education's condition and to provide educational implications of Korea ODA. These are the questions of this study. 1. What is difference between 2009 revision and Tanzania's mathematics curriculum core concepts ? 1-(1) What are core concepts from secondary curriculum between Korea 2009 revision and Tanzania, how much are coincide in core concept? 1-(2) What are difference of each mathematic contents of between Korea 2009 curriculum and Tanzania curriculum? 2. What was experience of education when have tanzania's dispatched to math teachers? 2-(1) What are the components of the Tanzania's math teacher experience? 2-(2) What are education's meaning when was Tanzania's math teacher experience? The result of study is below. First, Tanzania teach many core concepts in middle school compared to Korea. and Korea's elementary school and high school core concept teach from middle school that Tanzania. The field of largest difference was seen [number and operations] and the smallest difference was [character and expression]. At each countries high school course the number of core concepts is smaller difference than middle school . In Tanzania's high school course concept had include Korea's intensified mathematics and university mathematics. The biggest difference field is [geometric vector] and the smallest difference is [Probability and Statistics. Tanzania teach the core concept in specific field of secondary curriculum which is not included any course. That is have different purpose mathematic education. Second, Components of overseas math teacher experience are consisted eight kinds. According to Participant said for common factor that 'Be endured environment factors from volunteer's experience', 'Found a problem with the overall education system through the Poor of Tanzania and education', and 'unstable textbooks'. contrariwise, Each component of other views are 'Overseas volunteer experience was beneficial advantage', 'Korea ODA have to support the education based on Globalism perspective', 'Korea ODA have to support the education based on Localism perspective', 'Aid should to be done to urgent needed people in the local', and 'Proposals for education ODA'. On the basis of this study’s result, it conclusions and indicates below. First, Donor of Korea was cooperation in order to education ODA based on the experience of recipient of Korea. However, Korea was ODA's quantitative Support and Project type. In order to continuing education assistance is being made in the long run, improve a qualitative education, Support Programme type and sector studies should be made it. In particular there is a need to develop a participation of ODA reorient the teacher. Second, There is a need to understand what is necessary from the perspective of the recipient countries. Tanzania needs 'teaching-instructional materials appropriateness', 'enhancing learner friendly classroom atmosphere' at secondary education(park,2011). To attain this end, we have to do provided pre-data for dispatched math teacher, quality improving of math education for development of Tanzania education. Third, Poor educational situation in Tanzania through interviews of overseas math teacher could see. That should be chosen volunteers of the prepared educator than a teacher of excellent personal capacity. And should be dispatched to Tanzania after pre-education and train for educator capacity.
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