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퀵서비스 운송업자 전용 모터사이클 재킷 개발

Title
퀵서비스 운송업자 전용 모터사이클 재킷 개발
Other Titles
Development of Men's Motorcycle Jacket for Quick Service Transporter
Authors
손재민
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜선
Abstract
본 연구의 목적은 서울시내 퀵서비스 업체에 소속되어 이륜구동차량(二輪驅動車輛)을 이용하여 운송업을 하고 있는 퀵서비스 운송업자의 작업특성과 작업복 착의실태를 조사 분석하여, 그 결과를 토대로 퀵 운송업의 업무특성에 적합한 춘추용 모터사이클 재킷을 개발하고 제안하는 데 있다. 이를 위해 퀵서비스업과 모터사이클웨어에 대한 문헌조사, 직접관찰 및 예비설문을 하면서 퀵 운송업과 모터사이클의 일반적인 사항을 파악하였고, 이를 바탕으로 퀵 운송업자를 대상으로 하는 설문지를 작성하였다. 작성된 설문지는 서울시 동대문구, 성북구, 종로구, 서대문구, 마포구 등지에서 전문 운송업체에 소속되어 있는 남성 퀵서비스 운송업자를 대상으로 실시하였으며, 200부의 설문지를 최종 분석하였다. 설문조사 분석 결과에 따라 기존 모터사이클 재킷의 불편사항과 문제점을 파악하고 소재, 패턴, 디자인을 개선시킨 실험복을 제작하였다. 제작된 실험복과 기존복을 비교평가하기 위하여 외관평가와 동작적응성 평가 및 현장 활동 적합성 평가를 실시하고 실험복의 적합성을 검증하였다. 1. 퀵서비스 운송업자의 모터사이클복 착의실태 조사 퀵서비스 운송업자 설문조사 결과, 조사 대상자 연령대는 30-39세 71명, 40-49세 63명으로 30-40대가 66.5%로 나타났다. 업무 시 휴대하는 물품의 다중응답 결과, 핸드폰 200명(100%), 현금 197명(99%), 볼펜 196명(98%), 모터사이클 키 193명(97%), 영수증 160(80%) 등으로 대다수의 조사 대상자가 모두 업무 중 다양한 종류의 물건을 휴대하는 것으로 나타났다. 업무 중 159명(79.5%)이 모터사이클 웨어를 착용하고 있었으며, 또 189명(94.5%)의 응답자가 퀵 서비스 업무 중 모터사이클 웨어가 필요하다고 응답하였다. 실제 업무 중 착용하는 모터사이클 웨어 종류와 관련해서 헬멧이 157명(55.3%), 무릎보호대 45명(15.1%), 모터사이클 재킷 43명(15.3%)순으로 나타나 보호대를 제외하고, 모터사이클 재킷을 가장 많이 착용하는 것으로 나타났다. 기존 모터사이클 재킷의 불편사항으로는 앞 목이 쓸려서 불편하다와 겨드랑이 부위가 당겨 불편하다가 2.33으로 가장 불편한 것으로 조사되었고, 또 팔꿈치 부위가 당긴다(2.1), 어깨와 등 부위 수평방향 움직임이 불편하다(2.35), 가슴 부위가 부푼다(2.42), 배 부위 옷이 접힌다(2.42), 재킷의 뒤 허리 부분이 딸려 올라간다(2.42) 등의 순으로 높게 나타났다. 2. 실험복 설계 실험복의 겉감 주소재는 강도와 내구성, 내마모성이 우수한 100% 폴리에스테르 직물을 선택하였고 소매 옆선과 팔꿈치와 어깨부위의 강도와 내마모성을 향상시키기 위해 코듀라(Cordura)소재를 부분소재로 사용하였다. 야간이나 어두운 곳에서의 작업 시 눈에 잘 띄도록 재귀반사 소재를 가슴, 등, 소매 전후면, 재킷 후면 밑단 부위에 적용하였다. 주머니는 이중 구조로 된 좌우 핸드포켓과 좌우 가슴포켓 및 재킷 안쪽 포켓으로 재킷에 총 7개의 수납공간을 구성하였다. 앞중심 여밈에는 2 웨이 지퍼 (2 way zipper)를 달았고 플라켓을 덧대주었다. 어깨와 등 부위 수평방향 움직임을 원활하게 하기 위해 뒤판 진동둘레 윗부분에 좌우 액션플리츠(action pleat)를 설계하였다. 또 팔꿈치 부위 안쪽에 기존 재킷보다 절개를 크게 넣어 주행 시 팔의 굽어짐 형태에 맞추어 휘어주었다. 겨드랑이 안쪽부위에 길이 19cm의 핏 집(pit zip)을 장착하였고, 재킷 뒤 길이를 늘려주었다. 3. 착의평가 외관평가 결과 가슴둘레, 어깨너비, 소매단 둘레, 재킷밑단둘레를 제외한 모든 항목에서 기존복과 유의한 차이가 나타나 실험복의 외관이 퀵서비스 운송업자 전용 모터사이클 재킷 디자인으로 적합한 것으로 평가되었다. 동작적응성 평가와 현장 활동 적합성 평가에서는 모든 항목의 평가점수가 실험복이 4.0점 이상으로 기존복보다 높아 실험복이 기존복보다 전반적으로 우수하다고 평가되었다.; The purpose of this study was to develop a men's spring/fall motorcycle jacket for quick service business. The study was conducted using the survey method. Additionally this study analyzed work characteristics and current condition of work uniform worn by men doing transport business using a two wheel drive motor vehicle affiliated with quick service business in downtown Seoul. For this purpose, this study investigated general matters of quick service business and a motorcycle while doing a literature search, direct observation and preliminary questionnaire survey with regard to quick service business and motorcycle wear, on the basis of which this study prepared a questionnaire targeting a quick service man. This study conducted a survey targeting quick service men affiliated with quick service businesses located in Dongdaemun-gu, Seongbuk-gu, Jonggno-gu, Seodaemun-gu, and Mapo-gu, etc. in Seoul. For the final analysis 200 questionnaires were used. According to the results of the survey, this study found the problems with the existing motorcycle jacket, therefore a sample jacket with improved with material, pattern and design was produced. In order to compare the sample jacket and the existing jacket, this study conducted an compare appearance assessment, motional adaptability assessment and field assessment and verified the conformity of the sample jacket. 1. Survey on Actual Condition of Quick Service Men's Motorcycle Wear Dressing As a result of the questionnaire survey on quick service men 71 respondents were between the ages of 30 and 39, and 63 respondents between the ages of 40 and 49, showing the respondents in their 30s and 40s accounted for 66.5%. As a result of multiple responses on articles they carry during their service, it was found that a large proportion of the respondents carried various sorts of articles including a mobile phone(n=200, 100%), cash(n=197, 99%), ball-point pen(n=196, 98%), motorcycle key(n=193, 97%), and receipt(n=160, 80%),etc. In addition, 159 respondents were found to put on a motorcycle wear during their service(79.5%), and 189 respondents(94.5%) responded that they needed a motorcycle wear during the service. In relation to the types of motorcycle wear put on during their actual service, it was found to be in the order of 157 respondents(55.3%)wearing a helmet, 45 respondents(45.1%)wearing knee pads, and 43 respondents(15.3%) wearing a motorcycle jacket, showing that respondents put on a motorcycle jacket the most excluding guards. As for inconveniences in the existing motorcycle jacket, 'Inconvenient because the front neck is chafed' and 'Inconvenient because the armpit part gets jerked', received the lowest score at 2.33 by respondents, respectively; in addition, the respondents' inconvenience was surveyed to be high in the order of 'The elbow part gets jerked'(2.1); 'Horizontal moving of the shoulders and back parts is inconvenient'(2.35); 'The chest part gets swollen' (2.42); 'The abdominal part of a jacket gets folded'(2.42), and 'The back waist part of a jacket gets dragged up'(2.42). 2, Design of Sample Jacket As a major material for surface fabric of the sample clothing, 100% polyester fabric excellent in strength, durability and abrasion-resistance was selected. As a partial material, Cordura material was used in an effort to improve the strength and abrasion-resistance of the sleeve side lines, elbow and shoulder part. In addition, this study applied the retro-reflection material to the chest, back, front & back side of sleeves, and the back side hemlines of the jacket in order for the jacket to be conspicuous in time of work in the night or in a dark place. The jacket had a total of 7 storage spaces including the left and right hand pockets in dual structure, left and right chest pockets and inner pocket. An adjustable 2-way zipper was put over the placket at the center front. In an effort to make the horizontal moving smooth at the back part of the shoulders. An action pleat was added at the upper part of back armholes. The elbow line shape of the pattern was modified to follow the arm curve shape when driving by putting in much larger cutting than the existing jacket. A 19-centimeter-long fit-zip was into the inner area of the fit zip which lengthened the back part of the jacket. 3. Wearing Assessment The results from the outer appearance assessment showed a significant difference from the existing suit in all items but chest size, shoulder width, cuffs circumference, and jacket hemline circumference, and thus, the outer appearance of the sample jacket was assessed to be suitable as a motorcycle jacket design for the quick service man's use. In motional adaptability assessment and field activity conformity assessment, the assessment grade for all items was found to be higher than that of the existing suit with mean scores of more than 4.0, which proved that the sample jacket is more excellent than the existing suit in overall.
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