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패션소재의 특성분석과 3D Scanning 및 Virtual Clothing 기법 활용에 의한 입체적 표현연구

Title
패션소재의 특성분석과 3D Scanning 및 Virtual Clothing 기법 활용에 의한 입체적 표현연구
Other Titles
Diversification of Hand and Three-diensional Expression of Textile Fabrics utilizing 3D Scanning and Virtual Clothing Systems : Inspired by the works of Iris van Herpen
Authors
이레아
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김종준
Abstract
현대 패션산업은 컴퓨터 정보통신산업의 발전에 힘입어 새로운 문화를 창출하는 고감성 지식집약 산업으로 발전하고 있다. 빠른 정보의 회전력으로 소비자들은 더욱 새롭고 다양한 소비욕구를 가지게 되었다. 조형성을 강조한 입체적 표현기법은 이러한 시대적 흐름에 부응하는 창의적 표현 방법이 될 수 있다. 소재 산업분야에서도 소비자들의 기능적인 측면과 더불어 감성적인 측면을 충족 시켜줄 새로운 소재를 필요로 하게 되었다. 새롭고 창의적인 디자인에 대한 소비자들의 갈망과 이를 만족시킬 수 있는 새로운 소재의 개발과 차용은 필수불가결한 것이 되고 있다. 독창적인 소재의 개발은 디자이너의 표현영역을 확대하고 소비자들의 복합적인 욕구를 충족시키는데 기여하고 있다. 또한 빠르게 발전하고 있는 컴퓨터 정보통신산업의 발전은 패션산업의 의류 생산과정에도 영향을 미치고 있다. 빨라진 패션흐름의 회전력을 감당하기 위해서 의상제작과정은 보다 효율적인 수단을 필요로 하게 되었다. 이에 따라 IT산업과 패션산업이 결합하여 3D 어패럴 CAD시스템을 개발하였고, 이는 컴퓨터 가상공간에서 가상의복을 재현 할 수 있게 하였다. 3D 어패럴 CAD 시스템은 기존의 의상제작일부 과정에서 컴퓨터를 도입했던 방식과는 차이를 가지고 있다. 디자인, 패턴제작, 봉제, 시뮬레이션까지 3차원으로 모든 과정이 가능하게 되었다. 이러한 시스템으로 제작된 가상의상을 디지털 클로딩(digital clothing)이라고 한다. 디지털 클로딩(digital clothing)은 제작과정 시간을 단축시킬 수 있고, 샘플 제작 시 발생하는 의류 폐기물을 감소시킬 수 있어 효율적이다. 본 논문에서는 창의적이고 조형적인 디자인을 전개하고 있는 네덜란드 디자이너 Iris van Herpen의 작품을 고찰하였다. 그리고 Iris van Herpen의 작품 중 한 가지를 선정하여 그 표현기법을 실제로 유사하게 재현할 수 있는 소재들의 물리적 특성과 이에 따른 태의 변화를 검토하고자 하였다. 1. Iris van Herpen의 작품을 고찰한 결과 Iris van Herpen의 작품에 자주 사용하는 polyester film, leather, polyester organza 등의 소재 중에서 Polyester film을 주 된 소재로 선정하였다. 입체적 형상을 실물로 제작하고, 입체표현을 위한 최적의 소재를 선정하기 위하여 이와 비교가 가능한 소재들로 polyester film, polyester organza, denim, polyester mesh, calico, PVC coated knit_ A, PVC coated knit_ B를 선정하였다. 2. 선정된 polyester film, polyester organza, denim, polyester mesh, calico, PVC coated knit_ A, PVC coated knit_ B 소재들의 물리적 특성을 실험한 결과 Flexometer 강경도, 굽힘강성, 인장특성이 높은 상관관계가 있는 것을 알 수 있었다. 3. 입체적 형상을 실물로 제작하였고, 이것을 3D Scanning 기법에 의거하여 정밀한 입체좌표(x, y, z)로 구성하고 소재의 특성에 따라 비교하였다. 분석한 결과 polyester film, polyester organza, denim, polyester mesh, calico, PVC coated knit_ A, PVC coated knit_ B 순서로 높은 각도를 유지하는 것을 알 수 있었다. 이로부터 원하는 입체적 형상을 구현하기 위해서는 얇고 빳빳한 소재가 필요한 것을 알 수 있었다. polyester Film 이 강경도, 두께, 중량, 태의 형태를 고려하였을 때 가장 적합한 조건임을 알 수 있었다. 일반적으로 널리 사용하는 빳빳한 소재인 polyester organza, polyester mesh 정도로는 입체적 형태를 안정적으로 구현하는 것은 어려운 것을 확인하였다. polyester film 수준의 물리적 특성을 만족시키는 소재만이 입체적 형태를 유지할 수 있는 것으로 확인되었다. 4. 3D 어패럴 CAD의 한 종류인 CLO 3D프로그램에 적용시킨 결과 물성의 속성을 조절하여 실물과 흡사한 입체적 형상을 구현할 수 있었다. polyester film의 경우 실물과 다르게 끝부분이 모두 닿아있는 형태를 띄어 다소 차이를 보였지만, 입체적 형상을 구현 할 수는 있었다. polyester mesh와 polyester organza 그리고 calico는 비교적 흡사한 형상을 띄었다. denim과 PVC Coated Knit_A, PVC Coated Knit_B는 표면의 질감과 광택을 표현하는데 다소 어려움이 있었고, 처지는 정도는 비교적 흡사하였다. 따라서 디지털 클로딩(digital clothing)으로 입체표현기법을 재현하는데 있어, 전체적인 태의 형상은 비교적 흡사하게 구현할 수 있었지만, 소재표면의 질감을 정확히 표현하는데 한계점을 보였다. 향후 연구에서는 가상 소재의 표면질감을 표현하는데 보다 더 정확한 방법연구가 필요할 것으로 사료된다.;Current fashion industry is developing to create novel culture due to the advance of IT industry as very sensitive and knowledge-oriented industry. With fast turnover of information, consumers came to have more diverse desire for purchasing. Cubical expression technique which empathizes formativeness can be a creative expression method adjusting into the trend of this era. Along with functional aspects of consumers even in material industry area, new materials are required to meet sensitive and emotional aspects. Consumers' desire for new and creative designs and the development and adoption of new materials are essential to meet their emotions. The development of original materials expand the designers' expressing areas and contribute to meet complex desires of consumers. In addition, the development of computer IT industry which has been developed rapidly also affects the course of clothing production in fashion industry. To pace with the rapid fashion flow, the process of producing clothing requires of more efficient methods. Therefore, It industry and fashion industry became combined and 3D apparel CAD system has been developed, which made virtual clothing represented within computer virtual space. 3D apparel CAD system has difference from the method of introducing computer in the partial process of previous clothing production. All the processes such as design, pattern creation, sewing, simulation could be possible in 3D level. With such system, the produced virtual clothing is called digital clothing. Digital clothing can shorten the production process time. It is very effective since it can reduce clothing waste generated during the sample production. This paper reviewed the works of Dutch designer, Iris Van Herpen who has developed formative design. And selecting one of his works, physical features of the materials which can express the expressing techniques similarly and the variation of the forms were reviewed. 1. As a result of reviewing the works of Iris Van Herpen, Polyester Film out of the most frequently applied materials such as Polyester Film, Leather, Polyester Organza, etc. was selected as a major material. In order to produce formative shapes in actual objects and select the optimum materials for expressions, 2. the physical features of selected materials such as Polyester Film, Polyester Organza, Cotton Denim, Polyester Mesh, Calico, PVC coated knit_ A, PVC coated knit_ B were reviewed and tested. As a result, high correlation was found in Flexometer firmness, bending firmness, and tension feature. 3. The cubical shapes were manufactured in actual form. Based on 3D Scanning Technique, precise three dimensional coordinate (x, y, z) was made and the features of materials were compared. As a result of the analysis, the high firmness was kept in the order of Polyester Film, Polyester Organza, Cotton Denim, Polyester Mesh, Calico, PVC coated knit_ A, and PVC coated knit_ B. In order to realize desired cubic shapes, thin and stiff materials are required. Polyester Film was considered the most suitable material in terms of its firmness, thickness, weight, and form of state. The generally used stiff materials such as Polyester Organza and Polyester Mesh could not make cubic shapes and forms stably. Only the materials which can meet the physical features of Polyester Film-like level can kept the cubic shape and form, which was found and verified. 4. As a result of applying one kind of 3D apparel CADs, CLO 3D program, adjusting the features of the objects, it is possible to realize cubic forms similar to actual objects. In case of Polyester Film, all the edges were contacted, which was somehow different from actual ones. However, 3D forms could be presented. Polyester Mesh와 Polyester Organza and Calico had relatively similar shapes. Therefore, in representing cubic forms by Digital Clothing, the entire shapes and forms could be realized relatively similar. However, there were limitations to express the texture of the surface of materials exactly. In prospective studies, more precise methodologies to express the texture of the surface of virtual materials are considered required.
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