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형광색으로 인지되는 색채와 재질의 시각적 무게감에 관한 연구

Title
형광색으로 인지되는 색채와 재질의 시각적 무게감에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Visual Weight of Colors and Texture Recognized as Fluorescent Colors
Authors
백현주
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박영경
Abstract
급변하는 유행 속에서 현대인들의 감성적이고 미적인 측면을 충족시켜주기 위 한 요소로, 다양한 분야에서 새로운 색채가 끊임없이 등장하고 주목받고 있다. 이 러한 색채 중 최근, 제품과 패션 등 디자인 전반적인 분야에서 눈에 띄게 각광받 고 있는 색채가 바로 형광색이다. 형광색은 흔히 네온색이나 네온컬러 등으로 불리기도 하는데, 일반적인 색과는 물리적으로나 감성적으로 차이가 있다. 특히 형광색 특유의 감성이 디자인을 비롯 한 여러 분야에서 활용되고 있는 만큼, 형광색의 감성을 명확하게 밝히는 연구가 더욱더 필요하지만 국내에서는 아직까지 그러한 연구가 다소 부족한 실정이다. 또 한 이렇게 사용되는 형광색 중에는 실제로 형광물질이 포함되지는 않았지만 특정 색채가 형광색으로 인지되어 사용되기도 한다. 따라서 본 연구에서는 우리가 형광색으로 인지하는 색채를 규정하고자 한다. 또 한 형광색으로 인지되는 색채의 감성 중 특징적인 것이 무게감일 것으로 예상하 고 형광색의 무게감에 대하여 밝히고자 한다. 더불어 형광색으로 인지되는 색채와 시각적 무게감은 재질의 특성에 따라 변할 수 있기 때문에, 다양한 디자인 분야에 서 실제로 많이 사용되는 소재인 직물 소재를 사용하여 연구를 진행하고자 한다. 이와 같은 연구의 진행과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌을 통한 이론 연구로 형광색에 대하여 알아보고, 색채감성 중 무게감 에 대한 선행연구를 살펴보고 고찰하였다. 둘째, 색 자극물만을 가지고 1차 실증연구를 진행하고 그 결과를 분석하여, 형 광색으로 인지되는 색채의 시각적 무게감을 밝혔다. 셋째, 다양한 재질의 직물을 사용하여 형광색으로 인지되는 색채와 시각적 무게 감에 대한 2차 실증연구를 진행하여 그 결과를 분석 요약하였고, 1차 실증 연구 결과와의 비교 분석하였다. 색 자극물만을 가지고 형광색으로 인지되는 색채를 알아본 결과, 고명도의 GY 계열과 중명도·고채도의 R, RB계열의 색채가 형광색으로 인지되는데, 직물의 재 질이 포함될 경우에는 고명도·중, 고채도의 GY, 고명도·고채도의 YR과 중, 고 명도·중채도의 R계열이 형광색으로 인지되었다. 색 자극물에서 형광색으로 인지 되지 않은 색채도 직물에서는 형광색으로 인지되기도 하며, 유사한 색채라도 재질 감에 따라 형광색 인지 여부가 달라졌다. 색채의 무게감에 대해서는 명도가 가장 크게 영향을 미치고 색상도 어느 정도 영향을 미쳤다. 이 중 형광색으로 인지된 고명도의 GY와 중명도·고채도의 R, R 에 가까운 RB계열의 색채는 가볍게 느꼈다. 재질이 포함될 경우, 자극물의 수와 변수가 많아지면서 시각적 무게감에 대한 결과의 분산이 고르지 않았는데, 분산이 클수록 무게감에 대한 판단 기준이 다르거나 판단이 어려움을 의미한다. 특히, 톤 에서 명도가 무게감에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로 밝혀졌음에도 불구하고, 재질이 더해지면서 무채색의 저명도, 고명도와 고명도·고채도 등에서 분산이 큰 결과를 보이는 것은 색채보다 재질이 무게감에 더 큰 영향을 미친 결과로 볼 수 있다. 재질 중에서는 투명도가 높은데 명도가 낮거나, 반대로 불투명하고 무거워 보이는 재질에서 명도가 높을 때 분산이 컸다. 분산이 작은 결과에서는 주로 투명 도와 명도가 무게감과 관계가 높지만 이는 색상 계열에 따라 차이가 있다. 또한 본 연구를 통하여 재질의 실제 무게는 가벼워도 색채 및 재질에 따라 시각적 무 게감은 더 무겁게 느낄 수 있음을 밝혔다. 직물 소재에서 형광색으로 인지되는 색채도 재질의 투명도에 따라 무게감의 분 산이 큰 결과와 작은 결과로 나뉘었다. 이러한 결과를 모두 종합했을 때, 색만으 로 형광색은 가볍게 인지되지만 재질이 포함될 경우에는 무게감에 색채보다 재질 이 더 영향을 미친다는 결론을 도출할 수 있다. 즉, 시각적 무게감에는 색채보다 재질이 더 중요하게 작용한다. 본 연구에서는 우리가 사용하는 수많은 색채 중 형광색이라고 인지되는 색채를 밝힘으로써, 형광물질을 포함하지 않고도 그를 대신할 수 있는 색채를 사용할 수 있을 것으로 기대한다. 또한 그러한 색채는 무게감과 같이 형광색이 가지고 있는 감성까지 충족시킬 수 있는 것에 의의가 있다고 할 수 있다. 나아가, 다양한 재질 특성의 직물을 사용한 연구를 통해서 보다 실용적으로 연구 결과를 디자인에 활 용할 수 있을 것으로 기대한다. 특히, 형광색을 사용한 경량 제품을 기획하고 디 자인할 때 색채뿐만 아니라 적합한 질감의 소재를 선택하고 사용하는데 본 연구 가 도움이 될 것이라 사료된다.;In swiftly changing trends, the visually outstanding colors in the whole design field are fluorescent colors. The fluorescent colors are commonly called neon colors but are different physically and emotionally from general colors. In recent, the fluorescent colors are used in various design fields, and even though fluorescent materials are not included, specific colors are sometimes used and recognized as fluorescent colors. However, because domestic preceding studies on the emotion of fluorescent colors are still insufficient, research on the subject is required much more. Accordingly, this study is going to clarify colors recognized as fluorescent colors. Furthermore, this study presumes a specific emotion out of some colors that are recognized as fluorescent colors to be weight and reveal the weight of fluorescent colors. In addition, due to the presumption that the visual weight as well as colors recognized as fluorescent colors are influenced by the characteristics of texture, textile materials that are often used in various design fields were also used for this research. The research procedures are as follows: First, fluorescent colors were examined as a theoretical study through literature and preceding studies on weight among color emotion were reviewed. Second, the first empirical study was progressed only with color stimulus and its results were analyzed and the visual weight of colors recognized as fluorescent colors was revealed. Third, the second empirical study was progressed on the colors recognized as fluorescent colors and weight by using textiles of various textures and its results were analyzed and summarized, and the results were compared with those of the first empirical study. As a result of examining the colors recognized as fluorescent colors only with color stimulus, the colors of GY series with high lightness and R, RB series with middle lightness and high chroma were recognized as fluorescent colors and when the texture of a textile fabric is included, GY series with high lightness, middle and high chroma and YR series with high lightness and high chroma and R series with high lightness and middle chroma were recognized as fluorescent colors. Colors that are not recognized as fluorescent colors in color stimulus are recognized as fluorescent colors in a textile fabric and the recognition of similar colors as fluorescent colors is different according to texture. Regarding the weight of colors, lightness influences the most and color has some influence as well. The colors of GY with high lightness and R with middle lightness and high chroma and colors of RB series recognized as fluorescent colors were felt light. In case that texture was included, on the analysis of the visual weight, the numbers and variables of stimulus became increased and dispersion was not equal and as dispersion is bigger, it means different judgment criteria and difficult judgment. In particular, even though lightness in tone was defined as the factor that has the biggest influence on weight, the fact that increased texture shows big differences of dispersion in low and high lightness, high lightness·high chroma of achromatic colors can be considered that texture influences weight more than colors. In texture with high transparency and low lightness or texture that looks opaque and heavy, dispersion was bigger in case of high lightness. In the result of small dispersion, mainly transparency and lightness were closely related to weight but it is different according to color series. In addition, this study found that even though practical weight is light, the visual weight can be felt heavier according to colors and texture. In texture materials, even colors recognized as fluorescent colors were divided into big and small dispersion of weight according to the transparency of texture. To sum it up, fluorescent colors are recognized light by colors but in case of including texture, it was concluded that the influence of texture on weight is bigger than colors. That is to say, texture has more importance on the visual weight than colors. This study expects that we can figure out colors that are recognized as fluorescent colors from various colors used by us and use colors that can replace them without a fluorescent material. In addition, it has significance in that it can also satisfy the emotion of fluorescent colors like weight. Specially, it is considered that this study will help select and use materials of appropriate texture as well as plan and design light products using fluorescent colors.
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