View : 551 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor강애란-
dc.contributor.author한윤경-
dc.creator한윤경-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:14Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.otherOAK-000000112422-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211984-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000112422-
dc.description.abstract오늘날의 세상은 자본주의 구조와 그에 따른 고속 성장, 산업의 발전과 이동 수단에 의해 발달이 눈부시게 발전한 모습을 갖추었다. 현대인은 매일 새로운 물질과 경험을 접하며 풍요로운 시대를 마주하고 있다. 빠르게 변화하여 가장 감각적이고 특별한 매체만이 살아남는 현대 사회에는 지나친 견제와 끊임없는 경쟁이 구성원의 삶 속 깊이 침투되어 있다. 이와 같은 세상에서 우리는 성인으로서 사회적 위치를 차지해나감에 따라 더욱 심화된 곤란한 인간관계나 심리적인 긴장과 압박을 경험하게 되고 정신적으로 고통스러운 상황에 직면하여 이를 극복할 수 있는 무언가를 찾는다. 그 방법으로는 개인차는 있겠지만 가장 아름다운 경험이나 시간, 혹은 특정 장소에 대한 기억을 떠올리기도 하고 현실 속에서 자신을 괴롭히는 모든 것들이 사라진 이상적인 세상을 상상하기도 한다. 이처럼 인간은 예로부터 자신이 속한 사회보다 완벽한 이상의 세계를 꿈꿔왔다. 그 예로서 아름다운 대자연과 평화만이 존재하는 환상 속 세상을 의미하는 동양의 무릉도원(武陵桃源)과 서양의 아르카디아(Arkadia)가 있다. 인간의 상상 속 환상 세계는 정치, 경제, 문화, 기술적 기반을 공고히 다져감에 따라 천혜의 자연과 그 풍요로움만이 설명된 것이 아닌, 어느 하나 도태되는 것 없이 완벽하게 갖추어진 구체적인 세계로서 묘사되었다. 16세기에 들어서 이상적 국가라는 의미의 유토피아(Utopia)가 토마스 모어(Tomas More)의 소설을 통해 처음 등장하였으며, 그 완전함은 다양한 예술가와 정치가들을 통해 구체적으로 논의되었다. 이들은 저마다 꿈꾸는 완벽한 세상에 대하여 서술하고 논의하며 화폭에 옮겨 구체적으로 시각화하기도 하였다. 이후 에른스트 블로흐(Ernst Bloch)는 많은 이들이 이상적 세계를 꿈꾸는 이유를 현실의 불완전성을 인지함에 있다고 하였다. 그는 바로 지금, 즉 이상향을 꿈꾸는 희망의 정점이 가장 아름다운 상태임을 언급하며 유토피아가 단지 이론에 불과한 현실과 동떨어진 상상의 산물만이 아님을 강조하였다. 이에 따라 유토피아는 정치나 사회적으로만 통용되는 거시적 용어만이 아닌 누군가의 가슴 속 열망으로 피어나는 미시적이고 개인적인 의미로서도 통용되게 되었다. 이와 같이 현대인들이 상상하는 유토피아는 현실 속 어려움은 사라지고 각자의 상상과 꿈을 반영한 환상적 세계로서 재해석되었고, 여러 매체를 통해 그 모습이 구체적으로 제시되고 있다. 아주 사소한 일상에서도 누군가의 상상력을 통하여 머릿속에 잠재된 환상 세계가 구현될 수 있다. 초현실주의 작가들은 우연히 나타난 무늬와 질감을 통해 몽환적인 분위기가 담긴 환상적 세계를 표현하기도 하였다. 또한 가스통 바슐라르(Gaston Bashelard)는 우리 주변에서 흔히 접할 수 있는 공간이나 사물들이 새로운 세상을 접할 수 있는 상상력의 단초가 될 수 있음을 시사하였다. 이처럼 상상력을 통해 열린 또 다른 세계는 각자의 욕구가 충족된 이상향적 세계를 표방하기도 하며, 구체적 묘사를 통해 환상성을 띤 예술 작품으로서 발현되기도 한다. 이렇게 탄생된 다양한 형태의 결과물들은 이상향의 세계와 그 존재 가능성을 시각화하는 본인 작업과의 연관성을 갖는다. 오스카 와일드는 유토피아가 없는 지도는 인간의 본성이 향하는 국가를 빼놓은 지도이기 때문에 볼 가치도 없다고 하였다. 본 논문을 통해 설명되는 본인의 작업들은 어릴 적 살던 곳에서 경험한 이상적 세계를 시각화하는 데에서 출발한다. 현존하지만 접근할 수 없는 곳에 대한 그리움과 다시 경험할 수 없는 추억들은 그 곳의 사진이나 본인의 기억 속에 어렴풋이 남아있는 형태들을 조합한 모습으로 나타난다. 이는 장소의 중첩이라는 예술적 방식을 통해 현실에서는 존재할 수 없는 이상적이고 환상적인 세계로서 발현되며, 본인은 현실 속에서도 이상향을 넘어선 환상적 공간으로까지 통할 수 있다는 기대를 갖고 그 가능성에 대해 끊임없이 모색하며 그 곳으로의 탐험을 하고자 하였다.; Today, the world is equipped with brilliantly developed appearance by virtue of capitalist structure, and its concomitant high-speed growth, industrial development and means of transportation. Modern men are facing the bountiful era of materialism while being in contact with new materials day by day. In modern society where rapidly changing, the most sensuous, and special media only survive, inordinate check and endless competition are deeply infiltrated into social members' life. According as we hold a social position as an adult in the world like this, we come to experience more intensified difficult human relations, or psychological tension & pressure, and even face a mentally distressing situation, and consequently, we find something that will helps us to tide over such adverse circumstances. As a method, though there might be an individual difference, we remind a memory of the most beautiful experience & time or specific places, and imagine an ideal world free of all things worrying ourselves in reality. Like this, a human has dreamed of a perfect ideal world away from the society, with which one is affiliated, from ancient times; as an example, there are a Paradise in the East and Arkadia in the West signifying the world in fantasy where only beautiful Mother Nature and peace exist. The fantasy world in a human's imagination is described as the flawlessly equipped world without any one falling behind, other than addressing Heaven-gave nature and its richness as the foundation of politics, economy, culture and technologies is firmly consolidated. In the 16th century, Utopia meaning an ideal state first appeared through Thomas More's novel, and its completeness was concretely discussed through every sort of artists and politicians. They stated and discussed the respective perfect world they dreamed of. Afterwards, Ernst Bloch argued that the reason many people dreamed of an ideal world lay in cognition of incompleteness of reality. He mentioned that the very now, or the peak of hopes dreaming of a paradise is the most beautiful state, and emphasized that a utopia is not the output of unrealistic imagination, which is merely a theory. Accordingly, the word of Utopia came to be used even as a microscopic, personal meaning blooming up through aspirations deep in someone's heart other than just a macroscopic term that is used politically and socially. Like this, modern people-imagined Utopia was reinterpreted as a fantastic world where hardships in reality disappear and every individual's imagination and dream are reflected, whose appearance is being suggested through several media. It's possible for the fantastic world, which lies dormant in the head, to be realized through someone's imagination even in trivial daily routines. Surrealist authors expressed the fantastic world containing a dreamlike atmosphere through a pattern and texture that appeared by chance. In addition, Gaston Bashelard suggested that the space or things we can easily contact around us could be the beginning of imagination that could lead into a new world. Like this, another different world opened through imagination claims to be an utopia-based world that meets individuals' desires, or could be expressed as an art work having a fantastic nature through concrete descriptions. Diverse forms of products created like this has an association with this person's work for visualizing an ideal world and possibility of its existence. Oscar Wilde said that a map free of utopia is unworthy of even reading as it leaves out a nation, toward which human nature is headed. This person's work explained through this paper begins with visualization of the ideal world which I experienced at a place I was living in my childhood. My longing for the place that is extant but inaccessible and memories that cannot be experienced again turn up in a combined appearance of the dimly remaining forms in this person's memory. This is expressed as an ideal, fantastic world that cannot exist in reality through the artistic method of superposition of a place, and this person intended to explore that place while endlessly inquiring into the possibility with hopes that it's sure possible to go through to even the fantastic space beyond the utopia even in reality.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 Ⅱ. 이상 세계와 초월적 존재들 4 A. 상상 속의 세상 4 B. 두 세계의 공존 9 C. 허구적 존재 12 Ⅲ. 공간의 확장 17 A. 상상력과 공간 17 B. 심리적 공간 21 C. 공간 속 통로 26 Ⅳ. 본인 작품 분석 30 A. 디스토피아적 기억 30 B. 끝나지 않는 여행 37 C. 이상향을 찾아서 49 Ⅴ. 결론 62 참고문헌 64 ABSTRACT 67-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3364164 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title이상향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle디스토피아와 유토피아의 공존-
dc.title.translatedAn Ideal World : Co-existence between Dystopia and Utopia-
dc.creator.othernameHan, Yoon Kyung-
dc.format.pagev, 69 p.-
dc.contributor.examiner조덕현-
dc.contributor.examiner문경원-
dc.contributor.examiner조은정-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 조형예술학부-
dc.date.awarded2015. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE