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두 개의 집 - 기억의 공간

Title
두 개의 집 - 기억의 공간
Other Titles
Time Travel through Space : Focused on My Artworks
Authors
이승혜
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
세상에는 다양한 형태의 공간들이 존재하고 있으며, 그 중 어느 특정 공간에서 인간의 삶은 영위된다. 그러한 공간에서 인간은 각기 다른 개별적 경험을 통해 공간과 관계를 맺는 한편, 근원적으로 타인과 함께 공유하는 공통적 요소를 갖는다. 이러한 부분에서 본인이 집중적으로 탐구하고자 하는 것은 심리적 차원과 무의식 속 보편적 이미지로 해석되는 경험된 공간이며, 이를 예술적 관점에서 연구하였다. 본 논문의 출발점은 머무름이 이루어지는 공간이다. 공간과 그 공간에 머무는 개체인 인간 사이에 일어나는 관계 형성에 주목하면서, 자연스레 집이라는 기본적인 거주 공간의 상징성에 대해서 논하게 된다. 본인의 작품에서 나타나는 ‘두개의 집’이 상징하는 것은, ‘기억 속 과거의 집과 현재의 집’, 또는 ‘이상(理想)의 공간과 현실의 공간’이 될 수도 있고, 나아가서는 ‘모든 인류에게 전래된 무의식의 이미지와 현재의 심상을 반영한 이미지’로 해석될 수 있다. 본인의 작업과 가장 긴밀하게 연계되어 있는 것은 바로 관념적인 의미의 기억 속 공간 경험이다. 즉, 작품에서 그려지는 추상적인 관념의 결과물로서의 공간은 본인의 실질적인 경험을 바탕으로 구축된 가상공간이라고 할 수 있다. 한편, 현 시점에 어떤 공간이 구축되어 존재하고 있음에도 불구하고, 그 공간은 변화하기 마련이다. 가령, 건축물들은 시간의 흐름에 따라 형태적으로 변할 수 있고 인간으로부터 부여된 의미가 달라질 수도 있다. 따라서 공간이라는 것은 실질적으로 그리고 추상적으로 가변적이다. 이러한 가변적인 속성을 통해서 본인이 표현하고자 하는 것은 순환이다. 순환에 있어서 핵심적인 요소는 시간성이다. 다시 말해서, 순환이라는 개념을 도입하기 위해서는 시간이라는 축이 있어야 하며 대표적으로 과거, 현재, 그리고 미래가 있다고 볼 수 있다. 어떻게 보면 공간에는 역사성이라는 매개체가 존재한다. 하지만 시간의 개입만으로 공간이 변하지는 않는다. 인간은 그 시간의 흐름 속에서 현재 거주하는 공간, 즉 장소화된 공간을 대상으로 물리적, 혹은 비물리적 변화를 주기 마련이다. 더 나아가, 서로 다른 공간 사이에 상호 작용이 일어날 수 있다. 인간들이 한 사회에서 다른 인간들과 교류하면서 생각이나 행동이 바뀔 수 있듯이, 공간들도 한 세계에서 다른 공간들과 상호작용을 하며 시간의 흐름 속에서 변화를 한다. 여기서 본인은 이러한 변화를 생성, 성장, 쇠퇴, 소멸 그리고 재생성의 확장되어 반복되는 순환의 과정으로 보며, 그것을 작품에 투영하였다. 또한 본인은, 순환의 변화 속에서 보존하고 싶은 영원한 존재를 향한 갈망에 대해, 실질적인 세계에서의 공간 경험을 통하여 어떻게 이미지들을 구축했는지 작업으로 나타내고자 의도하였다. 본인에게 있어 이러한 수행은, 집단적 무의식으로 설명되는 귀소 본능에 의한 원형을 찾는 심리적 욕구의 표상 공간에 대한 기록이기도 한다.;There are different forms of spaces. Among them is a space where human lives are being carried on. In that kind of space, while people form different relations with space through individual experiences, there is a common aspect fundamentally shared along with them. In this part, I intend to concentrically explore an experienced space which is interpreted as a universal image both at the subconscious and psychological level. This research has been done based on this artistic perspective. The starting point of this paper is to elaborate about a space where residence is actualized. In order to discuss the interoperability between a space and an individual who resides in that space, conceptual discussion of ‘space’ and ‘place’ is vital. This eventually leads to explaining the intrinsic meaning of ‘building’ and ‘dwelling’, presuming that both concepts have a connection with human life respectively. Furthermore, this paper mentions about the symbolism of a ‘house’ as a space. As shown in the title of this paper, the term ‘two houses’ can have multiple meanings. It can be interpreted as ‘the house of past in memory and the house of present’, ‘an ideal space and a space of reality’, or even ‘an universal image in subconscious and a reflection of current imagery.’ The conceptual meaning of ‘spatial experience within memory’ is the key aspect that deeply relates to my works. That is, ‘space’ as an output of an abstract notion depicted on artwork is a virtual space which consists my actual experiences. However, a currently existing space is susceptible to change. For example, some dwellings tend to have both their external state and symbolic meaning altered by lapse of time. In other words, space is both actually and abstractedly changeable. Through this attribute of changeability, my goal is to express the notion of ‘cycle.’ Each cycle has a core attribute which is temporality. To restate, so as to implement the concept of cycle, an axis which I denote as ‘time’ is required. Three common examples of this axis would be the past, the present, and the future. It is implied that every space holds a certain medium known as historicity. However, not only interference caused by time alters space. Humans also have the capability of causing both physical and non­physical alterations to a space where they are currently inhabiting. In addition, different spatial entities can interact each other. Humans' opinions or behavior tend to change each time they engage in social situations. Similarly, as time passes continuously, spaces also have the tendency of alteration due to interactions with other spaces. Among various kinds of alterations, I intend to focus on the five stages of a cycle (which are generation, development, deterioration, disintegration, and regeneration) and blend those elements into my artworks. My objective is to express my longing for an eternal existence which I desire to preserve in a cycle of change. Explanations for the methodology of its application are given as well. In addition, this paper features an explanation for how images are constructed based on real life experiences. Overall, its purpose is to describe the process of applying different philosophical beliefs and experiences from reality. To me, this accomplishment is also an aspiration for a representative space of psychological desire which refers to seeking for an archetype driven by homing instinct explained by collective unconscious.
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