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삶의 불가능성에 의한 나의 기도

Title
삶의 불가능성에 의한 나의 기도
Other Titles
The prayer through the impossibility of life
Authors
정승호
Issue Date
2015
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
우순옥
Abstract
본 논문은 삶은 불가능하고 불가해한 것이라는 생각에서 출발한다. 불가능성은 우리의 삶에 산재하여 가능을 추구하는 사람들의 삶에 장애물이 되어 구속의 상태를 만든다. 삶을 살아가며 자신의 존재를 증명하는 것을 바라고, 절대적인 좋음 – 행복, 선, 자유 혹은 사랑 등의 – 을 추구하는 것은 인간의 본성이다. 그리하여 우리는 불가능성을 극복하기 위해 애를 쓴다. 그 극복의 과정 속에서 우리는 수많은 결과물과 부산물, 잔여들을 배출한다. 나는 이 생산이 예술의 과정이라고 보며, 이 시점에서 본 논문이 진행될 것이다. 나의 삶 속에서 불가능성은 멜랑콜리라는 기질적 특성과 연결되어 있다. 생득적 우울은 추구하는 것이 무엇인지 구체적으로 알지 못하면서도 절대적이고 무조건적인 어떤 것을 끊임없이 추구하게 만든다. 나는 이 추구하는 대상, 절대적 좋음과 그 가치들을 절대성이라 부른다. 절대성을 추구하는 것은 우울의 비애를 조절하게 해주는 해결책이 될 수 있다. 이렇게 멜랑콜리는 나의 작업 전반을 아우르는 기본 감각이자 기저가 된다. 그렇기 때문에 나는 가장 먼저 이 멜랑콜리의 이론에 대하여 설명할 것이다. 우울한 인간은 내면으로 숨어듦으로서 세계를 자기 바깥에 두고 관찰하게 된다. 이 관찰자의 과정은 우울한 인간을 연구자로 만든다. 중세의 수도자들이 종교적 고행으로서 슬픔을 통해 신앙을 공고히 하였듯이 우울에서 시작한 나의 작업은 종교적 수행과 연관되어 있다. 예술은 그 특유의 삶으로 향하는 열정 때문에 종교의 역할을 할 가능성을 수반한다. 그 가능성을 기반으로 나는 나 자신을 수도자로 상정하고 나의 작업은 제의이자 기도로 표상한다. 제의는 순간적 소모의 폭발을 통해 현대의 목적 지향적 세계 속에서 수단으로서 소비되는 인간을 해방시키고 본래의 고유한 위치로 회복시킨다. 종교적 수행의 과정을 예술적 수행의 과정으로 보는 나 자신이 가진 수도자적 태도와 작업에서의 표현 방식은 중세의 특징을 함유하고 있다. 중세 문명의 특성과 성격은 현대 대중문화와 결합되어 나에게 영향을 미쳤다. 그러므로 나의 작업 안에는 중세적 암류가 흐른다고 말할 수 있다. 그렇게 때문에 나는 중세 문명의 특징들과 요소, 그리고 현대에 나타나는 고딕 양식에 대하여 논할 것이다. 종교 예술 양식을 차용하며 나는 마리아의 이미지를 불가능성과 절대성 사이의 중재로서, 멜랑콜리적 인간의 모성적 치유의 가능성으로서 사용한다. 또한, 정신적인 것을 시각화하는 방법으로 상징의 요소를 사용하고 그 방법은 절대성의 표현하기 어려운 진리로 다가가려는 한 방편이 된다. 나의 작업적 태도는 작은 시도와 노력들이 더 나은 세계를 만들 수 있을 것이라는 믿음에서 왔다. 나의 작업들은 불가능성에서 절대적 진리의 가능성으로 향하는 여정 속에서 행하는 끊임없는 기도와 같다. 본 논문에서 분석하고자 하는 나의 작업들은 구속의 상태로서의 불가능성과 절대성의 가치를 주장하는 시도들이다. 나는 이 시도들을 스스로 분석해 나가며 이 불가능하게 가능한 세계에서 지금까지 온 길을 되짚어 보고 앞으로 나아갈 방향을 바라보게 할 것이다. 그리하여 본 논문은 그 안에서 길을 잃지 않고 나아가게 하는 나침반으로서 기능할 수 있도록 펼쳐질 것이다.;This thesis begins with the thought that life is filled with the incomprehensible and the impossible. Our lives are studded with impossibility, which is an obstacle standing in the way of people who are seeking possibility in their lives. Accordingly, the impossibility could be a form of restraint. Human nature wants to prove itself and seek the veritable goodness; virtues such as happiness, freedom or love. Therefore we always struggle to overcome the impossibility. In the process of that overcoming, we make impressive amounts of outcome, by-product and residue. I see this productive practice as the process of Art. And this thesis is based on the sight. In regards to my life, the impossibility is relevant to a temperamental characteristic called melancholy. The innate melancholy makes me pursuit something that is vague but also unconditional and absolute. Seeking absoluteness provides a remedy in order to control sorrow. Thus melancholy is the basic sense and foundation among all of my works. So first of all, I will explain about the theories of melancholy. The subject in melancholia attempts to hide one’s inner side, and that behaviour makes the subject observe the world outside of itself. Observing such as this makes the subject scholarly invested. Just as medieval ascetics strengthened the belief to walk through sorrow as an religious ascetic penance, my works derived from melancholy concern devotional performance. Art involved with possibility can be contributive as religion, because of the connatural attribute as passion towards life. On the basis of that possibility, I presume that I am an ascetic hence my works are another form of religious rites and prayers. Rites liberate people from being consumed by becoming means to a purpose-oriented contemporary system through momentary outbursts. My ascetic attitude and the way of expressing works contain attributes that of medieval times. The properties of the Middle Ages influence me alongside contemporary pop culture. Consequently, there is an undercurrent of Gothic art aspects within my works. So I will explain several peculiarities of medieval culture and research Gothic under contemporary light. The attitude of mine comes from the thought that even the smallest effort can help make a better universe. My works are endless prayers in this journey from the impossibility to the possibility of seeking absolute truth. The works that I will analyze in these papers are attempts to express impossibility as a form of restraint, thus insisting the value of absoluteness. I will develop the attempts fully in this thesis, followed by checking the past and proceeding the future towards the impossibly-possible world. In the long run, this thesis will be considered as a compass which enables us to find the way.
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