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An acoustic analysis of discourse-level prosody produced by Korean learners of English

Title
An acoustic analysis of discourse-level prosody produced by Korean learners of English
Other Titles
한국인 영어 학습자의 담화 운율 실현의 음향연구
Authors
김보람
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오은진
Abstract
Prosody is a comprehensive term encompassing intonation, duration, and pauses in speech that play crucial roles in communication. Research into the prosody of native speakers of the English language has identified discourse-level prosody as being functionally different from sentence-level prosody and has claimed that discourse-level prosody could be understood only within the context of discourse. Although there have been many studies done on the discourse-level intonation of native English speakers, not many studies have delved into the discourse-level intonation of second language (L2) learners. This study investigated (1) whether Korean learners of English use discourse-level prosody in L2 production as native speakers of English do, and (2) whether discourse-level prosody is also found in the Korean language, as is evident in the prosody of native speakers of English. Based on the Discourse Intonation (DI) model (Brazil et al., 1980; Brazil, 1977) and the concept of paratone (Brown, 1983) this study analyzed the onset pitch, sentence mean pitch and pause lengths to examine the paratone realization in discourse-level speech. 14 Korean learners of English who have not had an immersion experience in English speaking countries and 14 American English native speakers participated in this study. The study compared the production of the same 15 sentences in two types of reading materials. One is the sentence list material, which contains isolated sentences and the other is the discourse text material. The results showed that the English native participants clearly used discourse-level prosody which was not found in the sentence-level prosody. As for the Korean participants, they demonstrated the discourse-level prosody which was similar to that of the English participants in L1 text reading. However, they were limited in displaying the discourse-level prosody in L2 text reading. The Korean learners of English could not display the discourse-level prosody not only in the sentence mean pitch but also in the onset pitch and in the topic pauses. In conclusion, this thesis suggests that both Korean and English native speakers are able to display discourse-level prosody in L1 productions. However, the Korean learners of English experience difficulty in realizing the discourse-level prosody in L2 productions. This result may stem from the wider considerations in realizing discourse-level prosody such as context, discourse structures and topic shift.;운율 체계는 억양, 발화시간, 휴지(pause) 등을 포함하는 개념으로써 의사소통에서 중요한 역할을 하는 것으로 알려져 왔다. 영어 화자들을 대상으로 한 운율 연구에 따르면, 문장 운율과는 구별되는 담화 운율이 존재하며, 이러한 담화 운율은 담화 문맥이 존재할 때에만 그 기능과 의미를 제대로 이해할 수 있다. 담화 운율에 대해 영어 모국어 화자들을 대상으로 많은 연구들이 이루어졌지만, 같은 현상이 영어를 제2언어로 학습하는 학습자에게도 나타나는지 밝히는 연구는 많지 않았다. 이에, 본 논문에서는 영어 화자들이 사용하는 담화 운율 체계가 갖는 특성을 문장 운율 체계와 비교하여 분석하고, 이러한 특성이 한국인 영어 학습자의 모국어와 제2언어에 각각 어떻게 드러나는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 영어 모국어 화자들과 한국인 영어 학습자들을 대상으로 문장 단위와 문단 단위의 발화 실험을 진행했다. 실험에서는 동일한 15개의 문장을 맥락이 없이 목록으로 제시된 문장 목록과, 같은 문장들이 맥락이 있는 담화로 이루어진 문단의 발화를 비교하였다. 비교 항목으로 삼은 운율 요소들은 문장들의 평균 음높이, 화제 전환 도입부의 음높이, 화제 전환 전의 휴지 길이 그리고 전체 문단의 발화시간이었다. 발화 실험 결과, 영어 모국어 화자들은 효율적으로 의미를 전달하기 위해 문장 운율과는 구별되는 문단 운율을 사용하였다. 한국어 화자들의 경우, 모국어인 한국어 발화시에는 영어 모국어 화자와 유사한 담화 운율이 발견되었다. 특히 한국어 담화 운율은 화제 단위가 시작하는 문장의 평균 음높이가 모두 비슷하게 나타나는 특징을 보였다. 반면, 한국인 화자들이 제2언어인 영어 발화시에는 문장 운율과 구별되는 담화 운율이 잘 구현되지 않았다. 한국인 영어 학습자들은 영어 문장 발화시, 음높이에 있어서 문장 운율과 문단 운율에서 차이를 보이지 못했을 뿐만 아니라, 화제 전환 도입부의 음높이, 화제 전환 전의 휴지 길이 등에서도 영어 모국어 화자와는 차이를 보였다. 본 연구를 통해 한국인 영어 학습자와 영어 모국어 화자가 모두 모국어 발화시 담화 운율을 구현하는 것을 알 수 있었다. 뿐만 아니라, 한국인 영어 학습자들은 제2언어 발화시, 담화 운율 구현에 어려움을 겪는 것을 알 수 있었다. 이런 현상의 원인으로는 모국어의 운율 체계의 전이, 제2언어 학습의 부족 등이 있으며, 이와 더불어 담화 운율 실현이 운율 요소를 사용하는 데에 있어서 고려할 사항이 문장 운율보다 많기 때문인 것으로 해석될 수 있다.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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