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지역별 토리를 활용한 창작실습 학습지도안 연구

Title
지역별 토리를 활용한 창작실습 학습지도안 연구
Other Titles
Study on the teaching plan for composition using the regional song characteristics
Authors
정지영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
안현정
Abstract
본 연구는 각 지역별 토리인 경토리, 메나리토리, 육자배기토리, 수심가토리를 활용한 중학단계의 창작실습 학습지도안을 개발하고자 하는 것이다. 이를 위해 국악창작영역을 중심으로 2009 개정 음악과 교육과정을 살펴보고, 17종 중학교 음악 교과서의 국악 가락짓기 부분을 분석하여 각 토리별 창작실습 학습지도안을 개발하였다. 본 연구의 학습지도안은 제재곡의 토리 및 선율, 리듬 분석을 통해 토리의 음악적 특징을 이해하여 가락을 만드는 것으로, 각 토리별로 3차시로 구성하였다. 제재곡은 토리별로 17종 교과서 중 가장 많이 수록된 민요이면서 각 토리의 음악적 특징이 잘 나타나 있는 악곡으로 선정하였다. 그 선정곡은 경토리는 늴리리야, 메나리토리는 상주모심기, 육자배기토리는 강강술래와 자진강강술래, 수심가토리는 싸름이다. 학습대상은 위의 민요를 제재곡으로 가창수업을 진행한 중학교 3학년으로 제한하였다. 각 지도안은 체계적이고 단계적인 가락짓기 활동을 위해 1차시에는 제재곡의 토리 및 선율분석, 2차시에는 가락선 만들기, 3차시에는 제재곡의 리듬분석과 리듬꼴 만들기, 가락짓기 활동으로 구성하였다. 또한 학생들의 수업 참여율을 높이고자 <토리 활동지>, <가락선 활동지>, <리듬 활동지>, <가락짓기 활동지> 총 4개의 창작실습 활동지를 개발하였다. 개발한 학습지도안은 서울에서 근무하고 있는 경력 7년 이상의 중학교 음악 교사 3명에게서 내용타당도를 검증받았다. 검증 결과 본 지도안은 중학교 3학년에게 적합한 내용으로 구성되어 있으며, 학습목표와 학습활동, 활동지의 내용 및 구성이 적절하고, 가락짓기 활동에 대한 학생들의 이해도를 증진시킬 수 있다는 긍정적인 검증결과가 나왔다. 다만, 시간배분과 학생들의 흥미유발에 대해서는 좀 더 세부적인 연구의 필요성을 지적하였다. 이 지적사항을 보강하기 위해 본 연구자는 2차시 학습지도안을 3차시로 수정하였으며, 수업에 흥미를 가질 수 있도록 난이도를 낮추고 다양한 예시를 제시하였다. 또한 각 활동마다 교사가 악기를 연주하여 학생들이 자신이 만든 창작물들을 직접 소리로 들을 수 있도록 하였다.;This study is to develop the teaching plan for composition for middle school students using the tori (or unique regional musical characteristics) such as Gyeong tori, Menari tori, Yukjabaegi tori and Susimga tori. For this purpose, 2009 Revision Music Education process was reviewed focusing on the section of composition of Korean traditional music and 17 kinds of middle school music textbooks were analyzed, focusing on the melody in order to develop the teaching plan for composition for each tory. The teaching plan focused on composing the melody by analyzing the regional musical characteristics or tori in terms melody and rhythm of the theme song. It constituted three sessions for each tori. The song which has been published a lot in the textbook and has expressed the musical feature of each tori well was selected as the theme song. The selected theme songs are as follows; Nilliliya for Gyeong tori, Sanjimosimgi for Menari tori, Gangangsuwolrae, Jajinganggangsulare for Yukjabaegi tori and Ssareum for Susimga tori. The target of teaching was limited to the students of 3rd year at the middle school where the students got the lesson of singing using the theme songs specified above. Each teaching plan has the following contents for the systematic and stage-by-stage making of the melody. It was made of the analysis of tori and melody for the theme song in the first session, the making of melody line in the 2nd session and the analysis of rhythm and the making of rhythm shape in the 3nd session. In addition, 4 composition activity sheets were developed such as (Tori activity sheet) (Melody line activity sheet), (Rhythm activity sheet) and (Melody Making activity sheet) to increase the student’s participation. The verification was conducted on the validity of the contents of the developed teaching plan by 3 middle school music teachers in Seoul who served for more than 7 years. They made a positive conclusion specifying that the teaching plan is made of the contents which are proper for the third year middle year students, that the contents and structure are proper and that they can help student to improve their understanding of the melody making practices. They added that some more studies are required to attract the interest from student and improve the allocation of time. To take into consideration their suggestions, I revised the teach plan from two sessions to three sessions, made the plan easier and put more various examples in it. In addition, in every activity, the teacher is supposed to play the student’s composition so that the student can listen to what they composed just before.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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