View : 1053 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김수지-
dc.contributor.author임주영-
dc.creator임주영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:00Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000090115-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211860-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000090115-
dc.description.abstract본 연구는 공감 음악 프로그램을 구성하고 경기도 S시에 소재한 일반 초등학교 고학년 2개 학급 학생 57명을 대상으로 적용하여 공감능력 향상에 미치는 영향을 알아보는 데에 목적이 있다. 실험집단을 대상으로 매일 아침자습시간 20분간 총 20회기의 음악기법이 적용된 공감 프로그램이 적용되었고, 통제집단에는 같은 기간동안 독서활동과 함께 표제음악을 중심으로 한 음악감상이 병행되었다. 두 집단을 대상으로 동시에 사전, 사후 검사로 아동용 공감지수 척도(EQ-C)와 공감반응 수준평가지를 사용하였으며, 효과검증은 WINDOWS SPSS 21.0 프로그램을 이용한 사전 사후 검사지 반응 분석과 각 회기별 간단 기록지, 연구자의 관찰에 의한 내용 분석을 통해 이루어졌다. 프로그램 실시 후, 실험집단은 통제집단에 비해 인지적 공감과 정서적 공감이 유의미하게 향상된 것으로 나타났다(p<.05). 양적 결과의 보완을 위한 소감문의 내용 분석 결과, 공감 음악 프로그램은 학생들이 공감의 의미를 이해하고 이를 생활에서 실천하고자 하는 인식을 갖도록 하는데 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 통해 공감 음악 프로그램은 실험집단의 공감능력 증진에 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 기존의 언어를 기반으로 하는 상담적 접근들과 차별을 두고, 인간의 정서와 직접적으로 관여되는 음악을 활용한 공감프로그램의 가능성을 제시하였다는 점에서 그 의의가 있다고 할 수 있다.;The purpose of this study is to develop a music therapy program to improve students’ empathy in the upper grades class of elementary school. To verify this question, this study was conducted on two 5th grade classes at G Elementary school in Gyeonggi-do. 20 sessions of the empathy education program was conducted with the experimental group, while music-listening and reading activities were conducted in the control group. Post-tests on emphatic ability were conducted in the same way as pre-tests. In verifying the effects of the program, quantitative analysis using the WINDOWS SPSS 21.0 program, self-evaluations for each term, survey documents of children after the program, and qualitative study by teachers through observation were used. Compared to the control group, the experimental group that participated in the empathy music program showed significant improvement in cognitional and emotional empathic ability(p<.05). Results from qualitative analysis indicated that children have a correct understanding of empathy and the program gave intent to practice it in life. The above results of this research inform us that the empathy music program has effects in improving empathic ability and sub-factors of empathic ability. Furthermore this research is particularly meaningful in that it presented a music program that has a differentiated approach and consultation basis.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 5 C. 연구의 범위 5 Ⅱ. 이론적 배경 6 A. 공감 6 1. 공감의 개념 및 정의 6 2. 공감의 구성요소 8 3. 공감발달 12 4. 공감교육모형 14 B. 음악과 공감능력 17 C. 선행연구 21 Ⅲ. 연구방법 26 A. 프로그램 개발 절차 26 B. 공감 음악 프로그램의 구성 28 C. 프로그램의 실행 35 Ⅳ. 연구결과 및 논의 39 A. 검사지 반응에 의한 분석 39 B. 질적 자료 분석 42 C. 논의 49 Ⅴ. 결론 및 제언 52 A. 결론 52 B. 제언 54 참고문헌 56 부록 63 ABSTRACT 98-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1898189 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc615.85154-
dc.title초등학생의 공감능력 향상을 위한 음악 프로그램 적용 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초등 5학년 대상으로-
dc.title.translatedMusic Program development for the improvement of empathy in 5th grade elementary school students-
dc.creator.othernameLim, Ju Young-
dc.format.pageviii, 98 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악치료교육전공-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE