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dc.contributor.advisor조재경-
dc.contributor.author송승희-
dc.creator송승희-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:56Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:56Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000080749-
dc.identifier.urihttp://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211830-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000080749-
dc.description.abstractIn the current car market, changing into the multi-kind and small-quantity production age, the coherent design and segmentalized differentiation strategy became important. Diverse consumers increase their demands from the ultra-low price car to luxury premium car, and many companies are putting forth the effort into the differencing method with design which reflected many “Wants” to satisfy the desired purchase request of consumers. That is, seeking how to make the consumers recognize the value of unique design strategically, they are making efforts day and night and carrying forth new development to apply it to car product. Although, with the technical standardization, external design and quality are similar in some degree, it’s difficult for enterprises to satisfy all the sensitivity of consumers with just their efforts for cognizance change. It’s because that, in the environment of diversity and change, the consumers want actively to reflect their opinions and change the product through sharing a lot of information. Predicting the directivity regarding what the consumers select and concentrate on for the differencing method of product associated with distinction ability, we can say it’s the use of material. The reason is that, despite the same design product, the size of sensitivity value, received by consumer, is very different according to what material and finish were used. Sympathizing this limitation of product, it’s urgent to seek the alternative, possible to respond consistently, and important to select the material through complete advance study to draw the emotional communion of consumers. That is, we can say that it’s difficult to develop material, but, the product having applied the successful material has the bigger influence than any other factor as one affecting the competitiveness in business area. Like this, to meet the diverse tastes and design sense needs of the complicated consumers, the need on the way for CMF lead-type design strategy, based on advance research, is more emphasized. In this context, this study suggests a directivity that can lead the trend market in competitive composition by suggesting a way on CMF lead-type design strategy through advance study to apply the customized and optimized CMF for the use that consumers want to the proper time proper place in the intensive material-selective period than any other. And, by analyzing the trend flows of the times and the advance study cases of car and by comparing CMF process, I want to say the meaning and purpose of CMF design by suggesting a way to apply the lead advance process for preoccupancy of global market and a solution to raise brand value of enterprise.;오늘날의 자동차시장은 다품종 소량생산시대로 변화되면서 제품 개발에 있어 일관성 있는 디자인과 세분화된 차별화 전략이 중요하게 되었다. 다양한 소비자들은 초저가차량부터 럭셔리 프리미엄 차량까지 사용자의 요구가 점차 증대되고 있으며, 소비자가 원하는 구매 요구를 만족시키기 위해 많은 기업들은 다양한 “Want”를 반영한 디자인으로 차별화 방안에 노력을 기울이고 있다. 전략적으로 소비자들에게 독특한 디자인 가치를 인식시킬 방법을 모색하여 이를 자동차 제품에 적용시키기 위한 끊임없는 노력과 새로운 개발을 하고 있다. 기술의 평준화로 외적 디자인과 어느 정도의 품질은 비슷하더라도 인식변화를 위한 기업들의 노력만으로는 소비자들의 감성 만족을 모두 충족시킬 수는 없는 것이다. 다양성과 변화의 환경에서는 소비자들은 많은 정보의 공유를 통해 적극적으로 자신들의 의견을 반영하고 제품을 변화 시키려하기 때문이다. 변별력에 대한 제품 차별화 방안을 위해 소비자들은 무엇을 선택하고 집중하는가에 대한 방향성을 예측해 보면, 그것은 소재의 사용에 있다고 할 수 있다. 같은 디자인의 제품이라 할지라도 어떤 소재와 마감을 사용했는가에 따라 소비자가 받아들이는 감성의 가치 크기는 매우 다르기 때문이다. 이런 제품의 한계에 대해 공감하고 지속적 대응 가능한 대안 모색이 절실하며, 소비자들의 감성적 교감을 이끌어 내기 위한 철저한 선행연구를 통한 소재의 선택이 중요하다. 소재 개발은 어렵지만 성공적인 소재를 적용한 제품은 전체 비즈니스 분야에 경쟁력을 좌우하는 분야로 그 어떤 요인보다 영향력이 크다고 할 수 있다. 이처럼 까다로운 소비자들의 다양한 취향과 디자인적 감각 니즈를 충족시키기 위해 선행연구를 기반으로 한 CMF CMF : Color(컬러), Material(소재), Finishing(마감)의 줄임말. 주도형 디자인 전략에 대한 방안 필요성이 더욱 강조되고 있다. 이런 맥락에서 본 연구는 그 어느 때 보다 강도 높은 소재의 선택시대를 맞이하여 소비자가 원하는 용도에 최적화를 이룬 맞춤형 CMF를 적기적소에 적용할 수 있도록 선행연구를 통한 CMF 주도형 디자인 전략에 대한 방안을 제안함으로써 경쟁구도의 트렌드 시장을 리드할 수 있는 하나의 방향성을 제안하고자 한다. 또한, 시대적 트렌드 흐름과 자동차 선행연구 사례 분석 및 CMF 프로세스 비교를 통해, 글로벌 시장 선점을 위한 주도적 선행프로세스 적용 방안 및 기업의 브랜드 가치를 높이기 위한 하나의 솔루션 제안으로 CMF 디자인의 의미와 목적을 두고자 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구 배경 및 목적 1 B. 연구 범위 및 방법 2 Ⅱ. 본론 4 A. CMF 주도적 LEAD DESIGN을 활용하기 위한 이론적 배경 4 1. 소비시장 환경의 변화 4 2. 기술시장 환경의 변화 5 3. 자동차시장 환경의 변화 7 B. 디자인변화 포인트 요소로서의 CMF 의미 9 1. 자동차 산업 환경변화에 따른 CMF 새로운 가치 변화 9 2. CMF가 자동차 시장에 미치는 영향 10 3. 자동차 CMF 디자인 정의 및 의의 13 4. 자동차 CMF 디자인 분류 및 특성 15 C. 새로운 가치 창출을 위한 CMF 접근방법 25 1. CMF 디자인 체크 포인트 25 2. 트랜드 리딩 및 감성 고급화에 따른 전략적 CMF 프로세스강화 29 D. 개발현황 및 문제점 30 Ⅲ. 혁신적 CMF 디자인 필요성 연구 31 A. 신(新)/구(舊) 프로세스 비교 분석 31 1. 구(舊) 프로세스 분석 32 2. 신(新) 프로세스 분석 33 B. 자동차 CMF LEAD DESIGN PROCESS 적용을 통한 제품개발 성공사례 분석 34 1. CMF 디자인 주도형 전략 제안을 통한 개발 성공 사례분석(Material 중심으로) 34 2. CMF 주도형 디자인 전략 제안을 통한 고급화 전략 성공사례분석(개발 차종 중심으로) 43 Ⅳ. CMF 혁신 전략 프로세스 제안 48 A. 자동차 CMF 프로세스 개발 적용 방향 48 1. IN house 중심의 프로세스 방향 48 2. 디자인 전문회사 중심의 프로세스 방향 50 B. 향후 자동차 시장선점을 위한 CMF 주도형 프로세스 적용 발전 방안 52 Ⅴ. 결론 및 제언 53 A. 결론 53 B. 시사점 및 향후 연구 과제 55 참고문헌 56 ABSTRACT 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3731928 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.titleCMF 주도형 디자인 전략 제안 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle자동차 선행 CMF 제품성공 사례 및 개발 적용차종 연구 중심으로-
dc.title.translatedStudy on the way of suggesting CMF Lead Design Strategy : Mainly on the study of success cases of the car’s advance CMF and development applied model-
dc.creator.othernameSong, Seung Hee-
dc.format.pageviii, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2013. 8-
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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