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교사의 피드백 유형이 한국어 문법 항목의 오류 감소에 미치는 영향

Title
교사의 피드백 유형이 한국어 문법 항목의 오류 감소에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Teacher’s Feedback Types for Reduction of ‘-아/어 있-’ and ‘-고 있-’ Form Errors
Authors
김진영
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
본 연구는 교사의 피드백 유형이 한국어 학습자의 쓰기에 나타나는 문법 항목 오류 감소에 미치는 영향을 알아보는 데에 그 목적이 있다. 이에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 한국어 학습자의 문법 항목 오류에 대한 교사 피드백의 효과를 알아보고자 하였다. 둘째, 교사의 피드백 유형에 따른 문법 항목의 오류 감소 정도를 비교하여 보다 효과적인 피드백 유형을 알아보고자 하였다. 본 연구에서 비교 대상으로 삼은 피드백 유형은 직접적 피드백과 메타언어적 피드백이며, 목표 문법 항목으로는 한국어 학습자들이 많은 오류를 보이는 문법 항목 중 하나인 ‘-아/어 있-’과 ‘-고 있-’을 선정하였다. 상기 연구 문제를 검증하기 위하여 국내 대학 기관 한국어 과정 3급 학습자 24명을 무(無) 피드백 집단과 직접적 피드백 집단, 메타언어적 피드백 집단으로 분류한 후, 빈칸 채워 재구성하기 과제를 활용한 실험을 진행하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 피드백 제공을 전후로 하여 무 피드백 집단과 피드백 집단은 모두 유의미한 점수 차이를 보였다. 그러나 문법 항목별로 세분화한 결과 무 피드백 집단은 각 문법 항목 모두에서 통계적으로 유의미한 점수 차이를 보이지 않았다. 무 피드백 집단과 피드백 집단의 평균 점수 역시 피드백의 제공 유무에 따라 큰 차이를 보여 ‘-아/어 있-’과 ‘-고 있-’ 항목 오류에 대한 교사의 피드백은 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교사 피드백의 유형에 따른 효과는 각 문법 항목별로 차이를 보였다. ‘-아/어 있-’ 항목은 직접적 피드백 집단이 메타언어적 피드백 집단보다 훨씬 높은 점수의 향상을 보였고 ‘-고 있-’ 항목은 메타언어적 피드백 집단이 직접적 피드백 집단과 비슷하거나 약간 높은 점수의 향상을 보였다. 그러나 피드백 제공 전후의 전체 평균 점수는 직접적 피드백 집단이 메타언어적 피드백 집단보다 더 큰 폭으로 향상되었다. 따라서 ‘-아/어 있-’과 ‘-고 있-’ 항목 오류에 대한 교사의 직접적 피드백은 메타언어적 피드백보다 더 높은 오류 감소 효과를 가지는 것으로 나타났다. 본 연구는 선행 연구에서 시도되지 않았던 메타언어적 피드백의 효과를 검증하고자 했다는 점과 한국어 교사들이 현장에서 실제로 활용할 수 있는 새로운 유형의 피드백을 모색했다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of this dissertation is to assess the effect of teacher’s feedback types for reduction of form errors in Korean writing. For this purpose, this dissertation established two research questions. First question is whether teacher’s feedback for reduction of student’s errors about Korean grammatical forms is effective or not. And Second question is which feedback is more effective to reduce the errors. The types of teacher’s feedback that this dissertation wants to measure are ‘direct feedback type’ and ‘metalinguistic feedback type’. The form of grammars are limited to ‘-아/어 있-’ and ‘-고 있-’. To answer the questions above, I did an experiment on Korean language learning students. 24 students in Level 3 of Korean language course were classified into three groups with; (1) direct feedback treatment, (2) metalinguistic feedback treatment, and (3) no-feedback as a control group. All the participants solved the ‘reconstruction cloze tasks’. The results of the study are follows. Firstly, both groups, ‘the feedback treatment group’ and ‘the control group’, indicate statistically significant improvement of score between the pre-task and the post-task. However, the control group (no-feedback group) did not show the statistically significant improvement of score according to specific grammatical forms. There was a high variance in average scores between two groups, this means that teacher feedbacks on ‘-아/어 있-’ and ‘-고 있-’ form errors have positive effect on Korean language students. Secondly, the effect of teacher’s feedback type shows a difference according to specific grammatical forms. The direct feedback group projected a higher improvement of score than the metalinguistic feedback group on ‘-아/어 있-’ form. The metalinguistic feedback group was similar or little higher improvement of score than the direct feedback group on ‘-고 있-’ form. However, the direct feedback group showed the higher improvement of score than the metalinguistic feedback group in total average scores. Therefore, the direct feedback is more effective than the metalinguistic feedback on reduction of ‘-아/어 있-’ and ‘-고 있-’ form errors. This study was an attempt to verify an effect of metalinguistic feedback which is one of uncommon feedback types in Korean writing education, and to find a possibility of new feedback type for Korean language teachers.
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