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듣고 메모하기 전략 훈련이 한국어 듣기 능력과 정의적 측면에 미치는 영향 연구

Title
듣고 메모하기 전략 훈련이 한국어 듣기 능력과 정의적 측면에 미치는 영향 연구
Other Titles
A Study on the influence of the training of note taking strategies on the improvement of listening ability
Authors
김새미
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이미혜
Abstract
본 연구의 목적은 메모하기 전략이 듣기를 통해 내용을 이해하고 기억하는 데 유용한 전략이라는 것을 인식하고 메모하기 전략을 교수하기 위한 구조에 맞는 메모 방법을 제안하여 메모하기 전략 훈련이 듣기 능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 검증하는 연구이다. 이론적 배경에서는 메모하기 전략에 해당하는 세부 활동을 살펴보고 수업 설계에 관한 전반적인 전략 훈련 과정을 살펴보았다. 메모하기 전략은 필요한 정보와 필요 없는 정보를 구분하고 기호와 약어를 사용하여 간결하게 기록하는 것이 중요하며 메모 후에는 자신이 메모한 것을 알아볼 수 있도록 기록하는 것이 중요하다. 성공적인 훈련을 위해 사전에 수업 자료부터 활동까지 철저하게 준비해야 하며 훈련 과정 중에도 제시와 평가를 명확히 하여 학습자들이 성공적으로 전략을 학습할 수 있도록 지도해야 함을 알 수 있었다. 선행연구에서는 메모하기 전략이 듣기 능력 향상과 정의적 측면에 미치는 영향에 대해 알아보았다. 연구 문제는 크게 두 가지로 설정하였다. 첫 번째는 메모하기 전략 훈련이 듣기 능력에 어떠한 영향을 미치는가에 대해서 알아보는 것이며 두 번째는 메모하기 전략 훈련이 정의적 측면에 미치는 영향에 대해서 살펴보는 것이다. 연구 문제에 대한 가설을 검증하기 위하여 듣기 텍스트에 맞는 메모 방법을 선정하고 수업 자료에 사용할 듣기 텍스트와 부교재를 제작하였으며 고급 5단계 재학생 및 한국어능력시험(TOPIK) 5급 수준의 학습자를 대상으로 실험 집단과 통제 집단을 나누고 실험을 진행하였다. 수업은 총 5차시로 실험 집단은 메모하기 전략을 훈련하고 통제 집단은 기존의 듣기 수업 방식에 따라 수업을 실시하였다. 수집된 자료는 사전 검사, 사후 검사, 사후 설문지, 수업 시간에 활용한 부교재 등이 있다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 메모하기 전략 훈련을 받은 실험 집단이 통제 집단에 비해 사후 시험에서 유의미한 차이를 보였으며 실험 집단의 사후 점수가 크게 향상된 것으로 나타났다. 이를 통해 메모하기 전략 훈련이 듣기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 둘째, 메모하기 전략 훈련이 하위 집단보다 상위 집단에게 유의미한 차이를 보였다. 즉, 숙달도에 따라 메모하기 전략 훈련 효과의 차이가 있으며 상위 학습자에게 더 효과적인 것을 알 수 있었다. 셋째, 사후 설문 조사를 통해 메모하기 전략 훈련이 학습자의 흥미와 자신감에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었으며 메모하기 전략 훈련 후에 메모하기 전략과 듣기에 대한 태도가 긍정적으로 변화되었음을 확인할 수 있었다. 또한 개별 면담을 통해 학습자들이 메모하기 전략을 사용하여 듣기의 정보를 기억하고 이해하는 데 도움이 되었으며 듣기를 집중하는 데 도움이 되었다는 것을 알 수 있다. 반면 부정적인 의견은 메모하기 전략 사용에 어려움을 느껴 듣기에 오히려 방해가 되었다는 의견이 있었다. 이를 통해 메모하기 전략은 듣기를 기억하고 이해하는 데 긍정적인 영향을 미치는 반면 장기간 동안 체계적으로 이루어져야 함을 확인할 수 있었다. 본 연구는 기존 강의 듣기 전략 연구들과 다르게 다양한 구조의 텍스트를 활용하였다는 점과 일반 목적 학습자를 대상으로 메모하기 전략 훈련을 실시하여 그 효과를 검증하였다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of this research is, by conducting training of note taking strategies, to verify the effectiveness of those strategies' influence on improving listening ability. From a theoretical background, I examined detailed activities pertaining to note taking strategies as well as overall strategy training processes related to instructional design. In note taking strategies, it is important to distinguish between necessary and unnecessary information and to use symbols and abbreviations for conciseness. After taking notes, it is also important to write down the notes so as to be able to recognize them. For successful training, everything including course materials and activities needs to be prepared thoroughly in advance. During the training as well, clear suggestions and assessments need to be given, and students need to be guided so as to be able to successfully learn note taking strategies. I looked into previous research regarding the influence of note taking strategies on improving listening ability as well as on changes in interest, confidence, and attitude related to students' listening. I broadly divided the research problem into two questions. The first question deals with the influence of the training of note taking strategies on listening ability. The second question deals with the influence of the training of note taking strategies on changes in interest, confidence, and attitude related to students' listening. In order to verify my hypotheses, I selected techniques constitutive of note taking strategies and produced listening texts and auxiliary teaching materials. Then, based on populations of students of advanced 5 level and of students which had a level comparable to the TOPIK (Test of Proficiency in Korean) level 5, I set up a treatment group and a control group and proceeded with the experiment. Lessons were conducted 5 times with the treatment group receiving training of note taking strategies and the control group receiving the "established" (i.e., first listening and then checking the understanding of content through questions by the teacher) listening lessons. Information including pre-test, post-test, post-questionnaire, and auxiliary materials used in the classroom was collected. Below, I summarize the results of my research. First, in the post-test there was a statistically significant difference between the treatment group and the control group. Also, the post-treatment result of the treatment group was greatly improved. Consequentially, the training of note taking strategies had a positive influence on listening ability. Second, the training of note taking strategies had a more significant impact on the top group (the group with high listening ability) than on the sub group (the group with low listening ability). In other words, the effectiveness of the training of note taking strategies is different depending on proficiency, and it is more effective for students in the top group. Third, through the post questionnaire I could find that the training of note taking strategies had a positive influence on interest, confidence, and attitude related to students' listening. Also, I could confirm that the attitude towards listening became more active after the training of note taking strategies. Lastly, as a result of conducting the interviews, I could find out that the training of note taking strategies was helpful in remembering and understanding the information listened to and in concentrating on the listening. On the other hand, there also were some negative opinions stating that the note taking strategies were perceived as difficult and distracting from the listening. Trying to synthesize the interview answers, one could say that while note taking strategies are helpful for students' understanding and memorizing, they need to be followed systematically over a longer period of time in order to be fully effective. This research is meaningful because, differently to existing research on strategies used when listening to lectures, a wide variety of texts was used, note taking training was applied to normal students, and the effectiveness of the training was verified.
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