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특수교사의 직무스트레스와 교직헌신의 관계에서 회복탄력성과 역할갈등의 조절효과 검증

Title
특수교사의 직무스트레스와 교직헌신의 관계에서 회복탄력성과 역할갈등의 조절효과 검증
Other Titles
A Test of the Moderating Effects of Resilience and Role Conflicts on Relations between Job Stress and Commitment among Special Education Teachers
Authors
김련구
Issue Date
2014
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서은경
Abstract
본 연구에서는 특수교사의 직무스트레스가 교직헌신에 미치는 영향을 살펴보고 이들의 관계에 대한 회복탄력성과 역할갈등의 조절효과를 검증하였다. 연구를 위해 서울과 경기에 근무하는 중․고등 특수교사 316명을 대상으로 직무스트레스, 교직헌신, 회복탄력성 및 역할갈등에 대한 설문을 실시하였다. 연구문제와 그에 대한 연구결과는 다음과 같다. 연구문제 1에 해당되는 특수교사의 직무스트레스, 교직헌신, 회복탄력성, 역할갈등의 관계를 살펴본 결과 직무스트레스는 교직헌신 및 회복탄력성과 유의한 부적상관을 나타냈으며, 역할갈등과는 정적상관을 나타냈다. 교직헌신도 회복탄력성과 유의한 정적 상관을 보였으며 역할갈등과는 부적상관을 나타냈다. 마지막으로 회복탄력성은 역할갈등과 유의한 부적상관을 나타냈다. 연구문제 2에 해당하는 특수교사의 직무스트레스와 회복탄력성, 역할갈등이 교직헌신에 미치는 영향을 확인한 결과, 직무스트레스는 교직헌신에 유의한 부적영향을 미쳤으며, 회복탄력성은 교직헌신에 유의한 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 다만 역할갈등은 유의한 영향이 없는 것으로 나타났다. 연구문제 3에 해당하는 특수교사의 직무스트레스와 교직헌신의 관계를 회복탄력성과 역할갈등이 조절하는가를 확인한 결과 회복탄력성이 높을수록 특수교사의 교직헌신을 직접적으로 높이는 것으로 나타났으며, 동시에 직무스트레스와 상호작용하여 교직헌신에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 직무스트레스를 경험하는 특수교사라 해도 회복탄력성을 높게 유지할 수 있으면 높은 수준의 교직헌신을 유지할 수 있음을 의미한다. 반면 역할갈등은 교직헌신에 직접적으로 영향을 미치지는 않지만 직무스트레스와 상호작용하여 교직헌신에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 직무스트레스를 경험하는 특수교사가 역할에 대해 갈등하게 되면 교직헌신이 떨어질 수 있음을 의미한다. 본 연구의 의의는 선행연구에서 밝혀진 바와 같이 특수교사의 직무스트레스가 교직헌신에 부정적 영향을 미친다는 사실을 재확인하였으며, 나아가 직무스트레스와 교직헌신의 관계를 중재할 수 있는 보호요인 회복탄력성과 위험요인 역할갈등이라는 조절 변인을 발굴한 것이다.;The purpose of this study was to investigate the effects of job stress on commitment among special education teachers and tested the moderating effects of resilience and role conflicts on relations between them. For those purposes, a survey on job stress, commitment, resilience, and role conflicts was conducted with 316 special education teachers in middle or high schools in Seoul and Gyeonggi Province. The findings according to the research questions were as follows: First, the study examined relations among the job stress, commitment, resilience, and role conflicts of special education teachers and found significant negative correlations between job stress and commitment and resilience and positive correlations between job stress and role conflicts. Commitment had significant positive correlations with resilience and negative correlations with role conflicts. Finally, resilience had significant negative correlations with role conflicts. Second, the study delved into the effects of job stress, resilience and role conflicts on commitment among special education teachers and found that job stress had significant negative effects on commitment, that resilience had significant positive effects on it, and that role conflicts had no significant effects on it. Higher resilience directly increased the commitment of special education teachers and had significant impacts on commitment by interacting with job stress, which indicates that teachers of high resilience can maintain a high level of commitment even in an environment vulnerable to job stress. Role conflicts did not have direct influences on commitment but had significant impacts on it by interacting with job stress, which means that special education teachers having some role conflicts can drop in commitment when experiencing job stress. The significance of the present study lies in investigating the effects of job stress on commitment among special education teachers and testing the moderating effects of resilience and role conflicts on relations between them. There is a need for the accumulation of researches to identify a variety of moderating variables helpful for the commitment maintenance of special education teachers.
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