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초기성인 여성의 자기 목소리 인식과 노래하기에 대한 태도 조사

Title
초기성인 여성의 자기 목소리 인식과 노래하기에 대한 태도 조사
Other Titles
Perception of voice and attitude toward singing in college female students
Authors
김창희
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 음악치료학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정현주
Abstract
본 연구의 목적은 초기성인 여성이 자기 목소리를 어떻게 인식하며 목소리를 음악적으로 활용하는 노래하기(singing)에 대해 어떠한 태도를 가지고 있는지 조사하는 것이다. 연구대상은 서울에 소재한 4년제 여자대학교의 온라인 강의를 수강하는 20대 여성 50명으로(평균나이: 22.7세), 각 참여자들의 설문지와 노래하는 목소리를 녹음한 파일을 수집하는 방식으로 이루어졌다. 수집된 설문지와 노래 파일은 내용분석(content analysis)과 수정 근거 이론(modified grounded theory)을 통해 분석되었다. 그 결과 초기성인 여성은 자기 목소리를 크게 긍정적(36%), 중립적(2%), 부정적(54%), 그리고 기타(8%)의 네 분류로 인식하였고, 참여자들의 과반수는 자기 목소리를 부정적으로 인식하고 있음이 나타났다. 목소리 인식에 기여하는 요인 중 부정적 인식에 기여하는 요인은 정서적 요소(8.2%), 정체감 요소(8.2%), 그리고 음성적 요소(41.1%)의 3가지로 분류되었다. 초기성인 여성의 노래자원에 대해 조사한 결과, 가장 높은 비율을 차지하는 음악 유형은 동요(30%)였으며, 외국 곡(28%), 가요(22%), 종교음악(12%), 영화음악(6%), 그리고 성악곡(2%)이 그 뒤를 따랐다. 가장 높은 비율을 차지하는 동요의 가사를 분석한 결과 자연, 동물, 학교생활, 생일, 그리고 고향 등 비교적 단순하고 표면적 내용을 담고 있는 것으로 드러나며, 초기성인 여성은 노래를 자원으로써 충분히 활용하고 있지 못함을 발견하였다. 목소리를 음악적으로 활용하는 노래하기에 대한 태도는 크게 긍정적(36%), 중립적(4%), 그리고 부정적(60%)의 세 가지로 분류되었으며, 부정적 태도가 가장 높은 비율을 차지하였다. 노래하는 목소리에 대한 태도에 기여하는 요인 중 부정적 태도에 기여하는 요인은 크게 역량적 요소(38.6%), 정서적 요소(22.8%), 그리고 음성적 요소(3.5%)로 분류되었다. 목소리의 음악적 활용에 대한 태도 및 태도에 기여하는 요인을 수정 근거 이론(modified grounded theory)으로 분석한 결과, 역량적 요소, 정서적 요소, 정체감 요소, 그리고 음성적 요소의 4개 범주와 각 범주에 해당하는 14개의 속성, 그리고 16개의 속성의 차원이 도출되었다. 본 연구는 초기성인 여성의 자기 목소리 인식 및 노래하기에 대한 태도와 이에 기여하는 요인을 밝히고, 노래자원의 유형과 특징에 대해 알아봄으로써 초기성인 여성과 목소리의 관계에 대한 기초자료를 제시했다는 점에서 의의를 가진다.;The purpose of this study was to investigate the perception of voice and attitude toward singing in college female students. The participants of study were 50 women who were from 20 to 27 years old(M=22.7), registering for cyber class of a woman’s college in Seoul. The participants were asked to listen to their recorded singing voice file and fill out the open-ended questionnaire about their voice and its contributing factors by using adjective. The data and singing resource were analyzed by content analysis, quantifying the frequency, and the properties and dimensional range of contributing factors were analyzed by modified grounded theory approach. According to the analyzed results, first, there were four categories of voice perception, positive (36%), neutral (2%), negative (54%), and other (8%) perception. Second, the highest percentage of singing resource of participants was kids song (30%), followed by pop song (28%), k-pop (22%), religious song (12%), OST (6%) and opera song (2%). The lyrics of kid’s song were about nature, animal, school life and hometown, containing simple and superficial contents. Third, there were three categories of attitude toward singing, positive (36%), neutral (4%), and negative (60%). Fourth, there were 4 categories, 14 properties, and 16 dimensional ranges of contributing factors of using voice in musical ways. According to the result of this study, over the half of the college female students perceived their voice and singing voice in negative way, and their singing resource was limited and unutilized enough. This study has significance in that it suggests the basic data of relationship between college female students and voice, by figuring out the perception of voice, attitude toward singing and its contributing factors, and genre and characteristics of singing resource.
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일반대학원 > 음악치료학과 > Theses_Master
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