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한국 전통조각보의 현대적 해석

Title
한국 전통조각보의 현대적 해석
Other Titles
Modernized Interpretation of the Korean Traditional Patchwork, ‘Jogakbo’- from Practical Object to Art Object
Authors
정용순
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 조형예술학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
장연순
Abstract
한국의 전통조각보는 직물이 귀하고 검소한 사회풍조가 만연하던 조선시대에 만들어진 것으로 여성들의 지혜와 꿈과 삶의 모습들이 그대로 묻어나있는 생활용품이다. 전통조각보는 조선시대에 왕실을 제외한 전 계층의 생활 속에 누구나 사용하던 것으로 조선 여성들의 공통적인 미의식을 담고 있다. 자투리 천 조각을 최대한 활용하는 과정에서 다양한 면과 색이 의도하지 않은 구성으로 나타나는데, 이것은 당시 여성들이 조각보를 통해 겉으로 드러내지 못하는 감정과 꿈을 드러낸 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 한국문화 속에서 전통조각보가 나오게 된 역사적 배경과 함께 조각보의 정신적 의미를 포함한 실용적 기능을 조사하였다. 그리고 전통조각보의 조각의 형태와 직물, 그리고 색에서 나타나는 한국적 미의식을 분석하고, 조각보에서 조각의 구성방법에 의한 조형성을 분석함으로써 연구자의 작품에 대한 이론적 토대를 마련하고자 하였다. 연구자는 전통조각보의 이론적 연구를 기반으로 ‘평면’의 조각보를 변화시켜 ‘입체’로 형성하여 공간으로 나오게 하고, 실용을 전제로 제작된 전통조각보에 나타난 조형성을 현대 섬유예술작품으로 표현함으로써 ‘사용’의 개념을 ‘표현’의 개념으로 전환시켰다. 조선시대 여성들의 삶의 단면을 볼 수 있는 전통조각보의 기원과 의미는 다음과 같다. 첫째, 실용적 기능을 가지고 있다. 조각보는 일상생활에서 물건을 싸고, 덮고, 운반하는 기능이 있으며 싸는 물건에 의해 크기와 형태가 결정되는 가변성을 지니고 있다. 상용의 용도 이외에도 정성을 표현하기 위한 포장용과 혼인예식에 사용되는 혼례용, 또한 종교용, 제사용 등 용도에 따라 다양하게 만들어 사용하였다. 둘째, 정신적, 상징적 기능이다. 조각 하나하나를 정성들여 이어붙이면서 가족의 건강과 행복을 빌었던 조선 여인의 마음이 조각보에 담겨있다. 즉 행복을 기원하는 도구로써의 의미와 함께 무심(無心)의 상태가 되어 조각보를 만드는 일에 집중을 하게 되고, 이러한 작업은 힘든 집안일을 잊을 수 있었던 치유의 도구가 되기도 하였다. 동시에 자신의 미적 감각을 발산할 수 있었던 표현의 도구가 되기도 하고 이를 통해 성취감을 느끼는 자아실현의 도구가 되기도 하였다. 전통조각보에 나타난 한국인의 미의식과 조각의 형태 그리고 구성에 의한 조형성은 다음과 같다. 전통조각보에 표현된 한국적 미의식은 다양한 형태와 크기의 조각들을 이어붙인 조각들의 연결 속에 나타나는 인위적이지 않은 자연미이다. 한국의 전통건축이나 일반 공예에도 공통적으로 드러나는 이 자연미는 무계획이 아니라 자연스러움을 계획한 것으로 한국적 미의식의 특징으로 볼 수 있다. 한복이나 생활 공예품에서 드러나는 또 다른 특징으로는 면과 색의 구성을 들 수 있는데 면을 분할하여 각기 다른 색으로 배색하여 연결한 것을 많이 볼 수 있다. 또 색채는 평소에는 자연스러운 소색을 즐겨 입었으나 명절이나 혼례 등의 특별한 날에는 오방색을 이용하여 화려한 색을 사용했던 것을 알 수 있다. 이렇게 다양한 조각들을 자연스럽게 이어가는 조각 잇기와 부드러운 간색과 화려한 오방색의 조화는 전통조각보의 구성에 그대로 나타나는 특징이다. 또한 고유한 질서가 있고 규칙에 의한 바느질 기법으로 조형 면에서 우수한 가치를 지니고 있음을 알 수 있다. 한국인의 미의식과 전통조각보의 조형성 연구에 기초한 작품제작을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 재료는 빛이 투과되는 투명한 천과 불투명한 천으로 각각 작업을 하였고 때로는 두 가지의 천을 같이 사용하기도 하였다. 비치는 천으로는 노방과 망사, 은조사, 갑사 등을 사용하였는데, 가장 성글게 제직된 망사는 공간에 떠있는 느낌을 주었다. 이렇게 투명도가 높은 천은 두 겹을 겹쳐 박는 경우에도 비치기 때문에 이중구조의 표현이 가능하였고, 입체부조의 작품에서 내부구조를 볼 수 있어 효과적이었다. 또한 빛의 방향에 따라 여러 형태의 그림자가 천위에 그려지면서 작품 표면에 다양한 무늬가 변화 있게 표현되었다. 불투명한 천으로는 광목을 사용하였는데 광목이 비치지 않기 때문에 외부의 간섭 없이 천 자체의 특성과 구조에 집중할 수 있었다. 둘째, 색채는 두 가지로 분류할 수 있다. 전통조각보에서 단색조의 모시나 베 조각보, 흰색의 명주 누비보는 무채색의 미와 기하학적인 시접의 구성을 볼 수 있는데, 연구자는 이를 바탕으로 무채색의 톤으로 작품을 제작하였다. 천의 색채는 흰색을 사용하거나 먹물염색을 하여 회색 톤으로 사용하였고, 봉제사 또한 천과 동일한 색을 사용함으로써 색채보다는 작품의 구조가 돋보일 수 있도록 하였다. 특히 투명도가 높은 천은 무색일 때 더욱 작품의 구조에 집중할 수 있었다. 반면 다양한 색을 사용한 작품에서는 여러 가지 색으로 만든 각각의 유니트를 연속적으로 반복함으로써 색의 두드러짐보다는 구조를 강조하여 표현하고자 하였다. 셋째, 제작방법은 전통조각보의 평면을 연구자의 작품에서 입체로 표현하였고, 조각보에서의 자유로운 면 구성을 일정한 육면체의 유니트로 구성하였다. 구조를 형성하기 위해서는 천을 겹쳐놓고 봉제하는 방법과 천과 천 사이에 철사를 넣어 봉제하는 방법을 사용하였는데 봉제가 가능한 섬유의 장점으로 인해 구조형성이 용이하게 되었다. 두께가 있는 불투명한 천은 봉제하는 것만으로 구조의 형성이 가능하였고, 얇은 천은 육면체의 모서리에 철사를 넣고 봉제함으로써 구조를 형성할 수 있었다. 이 육면체 구조의 작품은 빛에 의한 그림자, 그리고 그림자가 만드는 공간까지 확장되는 효과를 얻을 수 있었다. 넷째, 작품의 설치에 있어서는 유동적인 천의 특성과 중력을 이용하여 작품을 자연스럽게 늘어뜨렸다. 육면체 구조로 연결된 작품은 늘어지고 겹치면서 천이 가진 독특한 물성이 극대화되었다. 비치는 천을 사용한 작품에서는 천의 가벼운 무게로 인하여 내려오면서 구조의 형태가 변형되기도 하였다. 특히 두 장의 천이 겹쳐지면서 생기는 무아레의 현상은 관람자가 움직일 때마다 빛에 의하여 변하면서 천위에 추상적인 이미지를 나타내는 효과가 있었다. 불투명하고 두꺼운 천은 그 무게가 더해져 아래로 늘어지면서 중력이 만드는 처진 선의 효과로 인해 설치방법의 다양한 변화를 가능하게 한 섬유조형표현이 되었다.;Korean traditional patchwork was popular in Chosun Dynasty when the fabric was precious and the social lifestyle was frugal. It was the necessity of life reflecting the women's wisdom, dream and lifestyle in reality. The patchwork was used by everybody of all classes except the royal family and contained the common aesthetic among women in Chosun Dynasty. Maximum use of remnant cloths and unintentional composition of various planes and colors reflected the women's suppressed emotions and dreams at that time. In this study, I explored the historic background of the patchwork in the Korean culture and try to search the spiritual meaning and pragmatic function of the patchwork. By analyzing the “Korean aesthetic” expressed with the shapes, materials, colors, and composition of the traditional patchworks, I could establish the theoretical ground for my own works. With use of theoretical background of traditional patchwork, I transformed the 'plane' patchwork to the cubic and spatial one and converted the concept of 'necessity' into one of 'expression' by creating modern artworks from necessity-based traditional patchwork. The origin and meaning of the traditional patchwork reflecting the lifestyle of the Chosun Dynasty women are as follows: First, it has the pragmatic function. The patchwork wraps, covers, and transports things and shows the flexibility in the size and shape by containing things. In addition, it was used for various instances such as gift packaging, wedding ceremony, religion, family sacrifice ceremony, and so forth. Second, it has spiritual and symbolic function. By sewing each piece together with devotion Chosun women subsumed their wishes for their family's health and happiness in the patchwork By wishing the family's happiness and concentrating on making a patchwork with an empty mind, it also served as a tool for self-healing moment. At the same time, the patchwork showed expression of theirs aesthetic capabilities and a tool for achievement of self-realization. The Korean aesthetic and nature of creativity, expressed by the tradtional patchwork are as follows: It is more natural than artificial beauty by sewing pieces with various sizes and shapes together. This natural beauty can be found commonly also in the Korean traditional architecture and usual craftworks, and reflects the characteristics of Korean aesthetic. It is not the absence of planning, but the planning of nature itself. Another characteristics found commonly in Hanbok and Korean life crafts are composition of planes and colors. Separating the planes with different colors and putting them together is found frequently. They used the natural bleached colors in the usual time, but used rather splendid colors such as Ohbangsaek in holidays and wedding. Putting things together with various pieces and making harmony between the smooth interstitial colors and splendid Ohbangsaek colors are the characteristics found in the tradtional patchwork. And the sewing technique with unique order and rules shows a superb value in creativity. The results of my own artwork based on the study of Korean aesthetic and the creativity of the traditional patchwork are as follows: First, I used two different fiber materials, transparent and opaque, or sometimes both. The transparent ones were Nobang, mesh, eunjosa and gapsa and the most coarsely woven mesh provided the feeling of floating in the space. The transparency made it possible to express the double structure with sewing two pieces overlapped and to see the internal structure in three-dimensional work effectively. In addition, various shadows made by lights added the variety in the surface pattern. The opaque cloth, cotton was used for its own characteristics and structure without others' interference. Second, I used the two classes of colors. The first class are colorless artworks. The traditional patchwork also used monotonous remie, hemp and white silk and expressed the beauty of colorlessness and geometric composition. I used white cloth itself or stained it with india ink into grey color. I also used threads with the same color to contrast rather the structure of the artwork than the color. Especially with transparent materials, the structure of the work is more highlighted when the color is removed. The second class are artworks with various colors. With this class, I tried to focus more on the structure rather than the contrast of colors by continuous repetitions of colors. Third, I developed a unique method to create my artwork. I transformed the traditional patchwork's planes into three-dimensions and created cubic units with those planes on each sides. For cubic structure, I used two methods. One is sewing cloths together. For opaque and thick cloths, only with this method, it was possible to make a relief structure. The other one is use of metal wire, sewed together with cloths. For transparent and thin cloths, the metal wire made the relief structure possible. This unique cubic structure embraced the shadow by light and expanded into the space by those shadows. Forth, for installation of artworks, I used the flexible characteristics of cloths and gravity to hang down them naturally. The artwork with cubic structure revealed a unique feature and maximized the material characteristics of cloths by hanging down and overlapping. Artworks using transparent and thin cloths changed their shape while hanged down because of gravitational forces. Especially overlapped two pieces showed moire phenomenon and the observer were able to enjoy the different abstract images while changing their positions. Artworks with opaque and thick cloths had more gravities and changed their shapes even more while hanged down. By Changing the installation methods, I could create various expressions of textile artworks.
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