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보건소 인력의 의사소통능력, 직무만족도, 정신건강 수준의 관련성

Title
보건소 인력의 의사소통능력, 직무만족도, 정신건강 수준의 관련성
Other Titles
Association between Communication skill, Job satisfaction and mental health level of some health center staff in Korea
Authors
안성미
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 보건관리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박경옥
Abstract
본 연구는 보건소 인력의 의사소통능력과 직무만족도, 정신건강 수준의 관련성을 규명하고자 서울 소재의 보건소 4곳과 경기 소재의 보건소 5곳에서 기능직을 제외한 222명을 대상으로 구조화된 설문지를 이용하여 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 대상자의 일반적 특성(연령, 성별, 결혼상태, 자녀유무, 종교, 학력, 정신적 질병의 과거력, 주관적 건강상태) 8문항, 직업적 특성(취득한 면허·자격 및 기타, 고용형태, 담당 주요업무, 총 경력, 보건소 경력, 임금) 6문항, 의사소통능력 15문항, 직무만족도 36문항, 정신건강 47문항으로 총 5개 영역의 112문항으로 구성하였다. 수집된 자료는 PASW Statistics 20.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, t-test, 일원분산분석(ANOVA), Pearson의 단순상관분석, 다중회귀분석의 통계기법을 적용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 의사소통능력은 하위 요인별로 자기노출, 역지사지, 사회적 긴장완화, 주장력, 집중력, 상호작용 관리, 표현력, 지지, 즉시성, 효율성, 사회적 적절성, 조리성, 목표간파, 반응력, 잡음통제력 15개 항목의 각 평균을 구하였다. 대상자의 일반적 특성과 직업적 특성에 따른 의사소통능력을 살펴보면 고용형태, 주관적 건강상태와 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 의사소통능력은 고용형태에서 정규직보다 비정규직 대상자가 또한 자신의 주관적 건강상태를 긍정적으로 인식할수록 의사소통능력이 높았다. 연구대상자의 직무만족도 하위 요인별로 급여, 승진, 감독, 복리후생, 성과급, 기관조건, 동료, 직무자체, 의사소통의 9개 항목의 각 평균과 9개 하위 요인의 단면별 직무만족 점수의 총점인 전체적 직무만족도를 구하였다. 일반적 특성과 직업적 특성에 따른 직무만족도의 차이를 살펴보았을 때 임금과 통계적으로 유의미하였다. 임금에 따라 150만원 미만 대상자의 직무만족도가 가장 높았다. 본 연구에서 대상자의 정신건강 수준은 신체화, 강박증, 대인예민증, 우울증, 불안, 적대감, 공포불안, 편집증, 정신증의 9개 항목의 각 평균을 구하였다. 대상자의 일반적 특성과 직업적 특성에 따른 정신건강 수준은 자녀유무, 주관적 건강상태와 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 자녀유무의 경우 자녀가 없는 대상자와 자신의 주관적 건강상태를 부정적으로 인식하는 대상자의 정신건강 수준이 더 좋지 않았다. 본 연구 결과 보건소 인력의 주관적 신체건강이 정신건강 수준과 관련이 있음을 알 수 있었다. 또한 다양한 직종의 내부 직원 및 주민들과 이루어지는 의사소통능력, 직무만족도는 보건소 인력의 정신건강 수준과 관련성이 있다는 점에서 의료서비스 제공자인 보건소 인력의 신체건강을 유지, 증진하기 위한 노력, 의사소통능력 및 직무만족도 향상을 위한 노력이 필요하다고 본다.;The purpose of this study was to understand the relationships between communication skill, job satisfaction and mental health level of some health center staff in Korea. To achieve the goal of this research, we have carried out a survey in the total of 222 health center staff working in Gyeonggi-do and Seoul-si. From May 1 to 23, 2014, Survey has been conducted. The research tool is comprised of general characteristics and professional characteristics of the subjects, communication skill, job satisfaction, mental health level. The statistical analysis has been done by frequent and percentages, mean and standard deviation, t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, multiple regression analysis using PASW Statistics 20.0 programs. The findings of this study were as follows : 1. The mean score of communication skill was 2.35±0.37. There were statistically significant differences in communication skill according to forms of employment(p=.001) in professional characteristics and subjective health status p<.001) in general characteristics. 2. The mean score of job satisfaction was 3.75±0.54. There were statistically significant differences in job satisfaction according to medical laboratory technologist(p=.017) in professional characteristics and pay(p=.044) in general characteristics. 3. The mean score of mental health level was 1.75±0.52. There were statistically significant differences in mental health level according to subjective health status(p<.001) and with or without children(p=.039) in general characteristics. 4. There were statistically significant negative correlation between communication skill and mental health level(r=-.282, p<.001). There were statistically significant negative correlation between job satisfaction and mental health level(r=-.313, p<.001). communication skill positively correlated with job satisfaction(r=.219, p=.001). 5. The explanatory strength of general characteristics, communication skill and job satisfaction on mental health level was 22.1%. Especially, subjective health status(β=.269, p<.001) and with or without children(β=-.159, p=.009), communication skill(β=-.174, p=.008), job satisfaction(β=-.224, p<.001) had effect on mental health level. In the conclusion, there were correlation between communication skill, job satisfaction and mental health level. So to prevent or improve mental health in health center staff, it is necessary to consider communication skill and job satisfaction.
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