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기업의 윤리 프로그램 시행이 비서의 정서적 몰입 및 조직시민행동에 미치는 영향

Title
기업의 윤리 프로그램 시행이 비서의 정서적 몰입 및 조직시민행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Implementation of a Corporate Ethics Program on a Secretary's Affective Commitment and Organizational Citizenship Behavior
Authors
임다예
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최애경
Abstract
오늘날 급변하는 경영환경 속에서 기업은 생존 및 지속적인 성장을 이루기 위한 방법을 찾아내기 위해 부단히 노력하고 있다. 리만브라더스 사태, 엔론사태 등 일련의 사건들을 통해 목전의 수익을 달성하기 위해서 사용한 기존의 수단과 방법들에 대한 반성과 비판이 사회적으로 제기되고 기업의 사회적 책임이 강조됨에 따라 기업의 윤리경영에 대한 관심과 필요성이 높아지고 있다. 기업의 윤리경영 시행은 기업의 이미지를 향상시킬 뿐만 아니라 조직 구성원의 조직 만족도를 높이고, 사기를 증진시키며, 조직몰입 및 조직에 대한 애착심을 높이고, 따로 보상이 주어지지 않더라도 자발적으로 업무에 임하게 하는 긍정적인 역할을 한다. 따라서 기업의 윤리경영은 기업의 생존과 지속적인 성장을 이루기 위한 관건으로 떠오르며, 이에 기업은 효과적인 윤리경영을 시행하기 위해 다양한 형태의 윤리 프로그램을 개발하고 지원하고 있다. 비서는 다른 조직 구성원에 비해 상사와 특히 긴밀한 업무 관계를 맺고 있으며, 이러한 직무 특성상 상사의 업무 스타일, 기업의 민감한 정보 및 조직문화 등에 큰 영향을 받는 조직원이라고 볼 수 있다. 중간 의사결정자인 비서는 상사에게로 보고되는 민감한 문서들을 효율적으로 정리해 전달하는 과정에서 윤리적 딜레마를 겪기 쉬운 자리에 노출되어 있지만, 기업의 윤리 프로그램 시행이 비서에게 실질적으로 미치는 영향에 관한 연구는 다른 분야에 비해 매우 저조한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 기업의 윤리 프로그램과 비서의 정서적 몰입간의 영향 관계 및 기업의 윤리 프로그램과 조직시민행동간의 영향 관계, 그리고 비서의 정서적 몰입과 조직시민행동간의 영향 관계를 통합적으로 알아보고자 하는 데 있다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기업의 윤리 프로그램 시행은 비서의 정서적 몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 기업의 윤리 프로그램 시행은 비서의 조직시민행동에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 비서의 정서적 몰입은 조직시민행동에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 기업의 윤리 프로그램 시행과 조직시민행동의 관계에서 정서적 몰입은 매개의 역할을 하는가? 위의 연구 목적을 달성하기 위해서 우선 현직 비서들을 대상으로 예비조사를 실시하여 측정도구의 신뢰성과 타당성을 확보하였다. 본 조사는 스노우볼 표본추출법을 사용하여 2014년 4월 21일부터 5월 10일까지 약 3주간 현직 비서를 대상으로 현장식 설문조사 방법 및 온라인 설문조사 방법으로 설문조사를 실시하였다. 총 150부의 설문지를 배포하여 131부의 설문지를 회수(회수율 87%)하였고, 최종 124부(최종 회수율 82%)를 분석에 이용하였다. 자료 분석 방법은 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석(EFA), 상관관계분석, 단순회귀분석 및 다중회귀분석을 실시하였으며 SPSS 19.0의 통계패키지 프로그램을 사용하였다. 본 연구를 통해 얻은 핵심적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 윤리 프로그램 중 비명시적인 프로그램만이 비서의 정서적 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 기업의 윤리 프로그램은 비서의 조직시민행동 중 OCBI에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그러나 기업의 윤리 프로그램 중 비명시적인 프로그램은 조직시민행동 중 OCBO에는 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 비서의 정서적 몰입은 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기업의 윤리 프로그램 중 명시적 프로그램과 조직시민행동 중 OCBO의 관계에서 정서적 몰입은 완전매개 효과를 나타내는 것으로 나타났다. 또한, 기업의 윤리 프로그램 중 비명시적 프로그램과 조직시민행동 중 OCBO의 관계에서 정서적 몰입은 부분매개 효과를 나타내는 것으로 나타났다. 위의 가설 검증결과를 토대로 본 연구는 다음과 같은 학문적 시사점을 지닌다. 첫째, 선행연구를 바탕으로 하여 기업의 윤리 프로그램, 조직몰입 및 조직시민행동을 정리하여 각 변수의 연구 흐름을 파악하였다. 둘째, 비서학에서는 거의 다루어지지 않은 기업의 윤리 프로그램과 정서적 몰입이라는 변수를 비서의 실정에 맞추어 개념화 하였다. 셋째, 기업의 윤리 프로그램 시행이 비서의 정서적 몰입 및 조직시민행동에 미치는 영향을 검증하였다. 넷째, 기존 문헌연구들과 마찬가지로 정서적 몰입은 비서의 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미친다는 사실을 실증적으로 규명하였다. 다섯째, 정서적 몰입은 기업의 윤리 프로그램 중 명시적 프로그램과 조직시민행동 중 OCBO에 완전매개 효과를, 기업의 윤리 프로그램 중 비명시적 프로그램과 조직시민행동 중 OCBO에는 부분매개 효과를 보였다. 이를 통해 기업의 윤리 프로그램과 비서의 조직시민행동의 관계에 있어서 정서적 몰입의 중요성을 확인할 수 있다. 여섯째, 기업의 윤리 프로그램 시행은 비서학에도 적용 가능한 변수라는 것을 확인했다는 점에서 이론적 근거를 확장하였다는데 의의가 있다. 한편, 실무적 시사점으로는 첫째, 비서의 정서적 몰입과 조직시민행동을 높이기 위해서 회사의 윤리 프로그램 중 비명시적 프로그램의 중요성 및 지원 필요성을 확인할 수 있다. 둘째, 기존 문헌들과 마찬가지로 비서의 정서적 몰입이 조직시민행동에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 이를 바탕으로 기업은 비서가 조직에 감정적으로 애착을 가질 수 있도록 업무 환경을 조성해야 할 필요성을 제안한다. 셋째, 경영진의 적극적인 윤리경영 실천의지에 대한 중요성을 환기시키고 기업으로 하여금 경영진들의 윤리의식을 고취시키기 위한 각종 프로그램을 개발, 투자 및 지원할 것을 제안한다. 본 연구는 기업의 윤리 프로그램 시행과 정서적 몰입, 기업의 윤리 프로그램 시행과 조직시민행동, 정서적 몰입과 조직시민행동에 관하여 다양한 검증을 통해 여러 가지 학문적, 실무적 의의를 가짐에도 불구하고 다음과 같은 몇 가지 한계점을 지니고 있다. 첫째, 연구결과를 일반화 하기에는 표본 수가 충분하지 않다는 한계점을 지닌다. 둘째, 자기보고식 설문방법으로 인해 객관성에 대한 한계점을 가진다. 셋째, 이 연구에서는 기업의 윤리 프로그램 시행이 비서에게 미치는 영향을 검증하기 위해서 정서적 몰입 및 조직시민행동 변수를 사용하였지만, 이 변수 외에도 기업의 윤리 프로그램 시행이 영향을 주는 요인들은 다양하게 존재하므로 다양한 결과변수에 대한 후속연구가 필요한 것으로 보인다. 넷째, 본 연구의 응답자 중 약 40%가 계약직 근로자로 이 연구를 통해서 얻은 정서적 몰입 및 조직시민행동의 정도는 정규직 근로자와 비교하여 차이가 있을 수 있으므로 본 연구의 해석은 제한적일 수 있다. 마지막으로 이 연구는 어떤 한 시점에서 기업의 윤리 프로그램이 비서의 정서적 몰입과 조직시민행동에 미치는 영향관계를 조사하는 횡단적 연구를 실시하였다. 따라서 후속 연구에서는 장기적인 관점에서 시간의 흐름에 따라 어떠한 차이가 있는지 살펴볼 수 있는 종단적 연구를 실시한다면 더 큰 의미를 찾을 수 있을 것이다.;Due to the recent rapid globalization and business environment, companies are struggling to survive and to secure sustainable competitiveness. It used to be underlined that profit should be made by any possible method, but a series of bankruptcy cases from Enron to Lehman Brothers indicated that corruption and absence of transparency could cause a lot of social conflicts. Business ethics has become an important and key solution for companies to survive and achieve sustainable growth. Consequently, companies have adopted and implement various corporate ethics programs to operate business ethics effectively. In the workplace, a secretary acts as an adviser to executives, and works closely with them, handling the organization's confidential information. Due to these job characteristics, secretaries have more experience in ethical conflict, and can more easily face an ethical dilemma than general office workers. Since the major role of the secretary is to support senior managers who are involved in the decision making process, especially for ethics management of the organization, it is important to seek a relationship between business ethics and the secretary. However, in spite of the fact that business ethics continues to be an interest to researchers in various fields because of its positive effects on organizations, there have only been a few empirical studies on the effectiveness of ethics programs in the field of secretarial science. The purpose of this study was to examine the relationship between the implementation of a corporate ethics program and the secretary's affective commitment, the relationship between the implementation of an ethics program and the secretary's organizational citizenship behavior, the relationship between affective commitment (AC) and organizational citizenship behavior (OCBs), and to find out how affective commitment serve the role of mediation in the relationship between an ethics program and organizational citizenship behavior. To set this study model, two categories of corporate ethics program were drawn from previous research: an explicit program, and an implicit program. The explicit components of the ethics program consisted of code of ethics and ethics training, while the implicit components of ethics program consisted of an executive's willingness to practice ethical management, ethical corporate culture, and ethical communication. The issues investigated to accomplish the objective of this study are as follows: First, how does the implementation of a corporate ethics program affect a secretary's affective commitment? Second, how does implementation of a corporate ethics program affect a secretary's organizational citizenship behavior? Third, how does a secretary's affective commitment affect organizational citizenship behavior? Finally, does affective commitment serve the role of mediation in the relationship between a corporate ethics program and organizational citizenship behavior? To address these research problems, a preliminary survey was conducted on 30 secretaries, and inappropriate questions were eliminated through factorial analysis of the variables. The main survey was then conducted on 124 secretaries, from April 21st to May 10th, 2014. The data from the survey were analyzed with SPSS 19.0 to conduct descriptive statistics, reliabilities analysis, EFA, correlation analysis, simple regression analysis and multiple regression analysis. The findings of this study are significant in the three following ways: First, analysis of the relationship between implementation of a corporate ethics program and a secretary's affective commitment revealed that only the implicit program had a positive influence on the secretary's affective commitment. Second, analysis of the relationship between implementation of a corporate ethics program and a secretary's organizational citizenship behavior indicated that both the explicit program and implicit program had no statistically meaningful contribution to the secretary's OCBI. However, a positive influence on secretary's OCBO was observed, but only from the implicit program. Third, it was determined that a secretary's affective commitment has a positive influence on organizational citizenship behavior. Finally, it was found that affective commitment serves the role of mediator in the relationship between a corporate ethics program and OCBO. This study has several implications, as follows: First, companies should focus more on implementing corporate ethics programs, especially implicit program, in order to elevate their secretary's affective commitment and organizational citizenship behavior. Second, this study confirmed that a secretary's affective commitment has a positive influence on organizational citizenship behavior. As suggested by previous research, which means that companies need to make an effort to find ways to increase the secretary's affective commitment. Finally, this study confirmed that an executive's willingness to practice ethical management has a positive influence on both the secretary's affective commitment and organizational citizenship behavior. Since secretaries work closely with executives, companies need to put more effort on creating a corporate ethical management climate and emphasizing to executives to practice ethical management. This will help to improve the work performance of secretaries.
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