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천식관리 교육프로그램이 학령전기 아동의 천식치료 적응에 미치는 효과

Title
천식관리 교육프로그램이 학령전기 아동의 천식치료 적응에 미치는 효과
Other Titles
The Effects of Asthma Management Education Program for Preschoolers
Authors
임소연
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이자형
Abstract
천식은 기침, 호흡곤란, 천명음이 주 증상이고, 증상이 조절되지 못하는 경우에는 생명에 위협을 주는 응급상황에 놓이게 된다. 최근 아동 천식 유병율의 증가는 환경오염과 식생활의 변화뿐 아니라, 천식에 대한 인식 부족과 부적절한 치료를 주원인으로 보고 있다. 학령전기 아동은 자기중심적인 사고와 변환적 추리를 하는 인지적 특성을 가지고 있어, 질병을 벌로 생각하고 죄책감을 더 느끼는 경향이 많다. 그러므로 학령전기 아동의 인지와 행동을 통제할 수 있는 교육프로그램이 절실히 필요하다. 본 연구는 Roy의 적응이론을 개념적 기틀로 Gagné와 Briggs의 수업체제설계모형을 적용하여 학령전기 아동의 천식관리 교육프로그램을 개발하였다. 천식관리 교육프로그램은 선행연구 분석과 사전 요구도 조사를 통하여 추출된 구성요인을 인지영역과 운동영역으로 구분하였다. 인지영역은 질병인지 및 약물흡입치료시의 마스크로 인한 답답함, 약물 분무냄새, 작동 시 나는 소음, 운동영역은 손 씻기, 바른 자세로 앉기, 큰 숨쉬기, 양치질하기가 포함되며, 각 요인의 목표를 설정하여 교육프로그램을 개발하였다. 천식관리 교육프로그램은 ‘숨쉬기가 편해졌어요!’라는 제목으로 아동용 그림 책자와 보호자용 도우미 북으로 구성되었다. 본 연구의 대상자는 서울시 소재 일 대학병원과 경기도 소재 일 종합병원의 소아청소년과 외래 혹은 응급실에서 천식을 진단 받거나, 천식이 의심되어 입원하여 약물흡입치료를 받는 학령전기 아동으로, 실험군 23명과 대조군 20명으로 총 43명이었다. 자료수집 기간은 2012년 6월 30일에서 10월 31일까지이며, 각 병원에서 본 연구의 프로그램 수행을 위해 훈련된 간호사가 실험군에게 입원일부터 퇴원일까지 24시간 간격으로 최대 3차 교육프로그램을 수행하고, 질병인지와 약물흡입치료 적응행동 정도를 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 19.0과 SAS 9.2 program을 이용하였고, 실험군과 대조군의 사전 동질성 검증은 chi-square test, Wilcoxon rank sum test 및 independent t-test로, 입원일에서 퇴원일까지의 질병인지와 약물흡입치료의 적응행동 정도 차이는 반복 측정 자료의 F-test를 이용하여 분석하였다. 효과 검증의 결과는 실험군과 대조군은 입원일에서 퇴원일까지 질병원인(F=1.98, p=.168)과 질병치료(F=1.24, p=.274)에 대한 질병인지는 유의한 차이가 없었고, 약물흡입치료의 적응행동으로 얼굴통증표정(F=21.88, p<.001)과 치료지속시간(F=4.62, p=.038)은 실험군이 대조군에 비해 유의한 차이가 나타났다. 따라서 천식관리 교육프로그램은 학령전기 아동을 대상으로 약물흡입치료의 적응을 위한 교육프로그램으로 활용될 수 있을 것이고, 퇴원 후 가정에서도 천식관리 교육프로그램을 통해 약물흡입치료를 잘 수행할 수 있도록 지속적인 추후관리를 위한 자료로도 가능하다. 또한 앞으로 연령 단계에 따른 맞춤형 천식관리 교육프로그램 개발에 주요한 기초자료가 될 수 있을 것으로 본다.;The main symptoms of asthma are cough, difficulty in breathing and wheezing. If the symptoms are not controlled, it can aggravate and threaten the child’s life. It is reported that increased morbidity of asthma in children is attributed to a lack of understanding and inappropriate treatment of asthma as well as drastic environmental pollution and changes in dietary habit. Preschool age is a pre-operational period when children are unable to understand from another person's point of view and have transductive reasoning. Also, preschoolers start to develop feelings of guilt especially when hospitalized and separated from family, leaving them thinking of the disease as a punishment. Therefore, there is a need to develop education programs that can alleviate the feelings of guilt and alienation induced by asthma and asthma treatment. This study is to develop an asthma management education program for preschool children using Roy’s adaptation theory as a framework and examine the effects of this program on adaptation of asthma treatment. A quasi-experimental study with a non-equivalent control group pre-test-post-test design was used. Participants were preschool children who were diagnosed or suspected of asthma by pediatrics in outpatient clinics or emergency rooms of a university hospital in Seoul and a general hospital in Gyunggi-do (a suburb of Seoul) and who were required to be hospitalized for inhalation therapy. The total number of samples was 43 and was divided into an intervention group (n=23) that participated in the educational program and a control group (n=20). The asthma management education program was conducted a maximum 3 times every 24 hours during hospitalization from June 30th 2012 to October 31th 2012. The materials of the education program consisted of a booklet titled ‘Breathing is easier now!’ that contains illustrations for children as well as parents’ tutorial book containing teaching methods for effective education. The education program was conducted and evaluated by two nurses with a teaching method of Gagné’ instruction design theory. Data was collected before and after the intervention including feedback by questionnaire to measure perception to disease, behavior of adaptation to treatment for inhalation therapy, time of adaptation to treatment for inhalation therapy. The data was analyzed by SPSS 19, SAS 9.2 program using chi-square test, Wilcoxon rank sum test, Independent t-test and F- test. The effects of asthma management education program, no significant differences between the intervention and control group after the education program in the score of perception to the disease’s cause and treatment (F=1.98, p=.168; F=1.24, p=.274), but significant differences in the score of behavior (F=21.88, p<.001), time (F=4.62, p=.038) of adaptation to treatment. This study shows that the asthma management education program has positive effects on adaptation to asthma treatment of preschoolers. Therefore, the asthma management education program can be utilized for relieving symptoms during inhalation therapy for preschoolers with asthma. Further study needs to evaluate the performance of inhalation therapy after preschoolers with asthma have been discharged to home as continuous follow-up and management. There also needs a study to evaluate the long-term effects of the asthma management education program and to develop tailored asthma management education programs according to all ages.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
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