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르네마그리트 회화의 구름이미지를 응용한 쇼윈도 패션디스플레이 연구

Title
르네마그리트 회화의 구름이미지를 응용한 쇼윈도 패션디스플레이 연구
Other Titles
Rene Magritte painting of a cloud image to the application's shop window display based on D brand example
Authors
정현진
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박선희
Abstract
쇼윈도 패션디스플레이는 상품 구매 촉진을 위해 조형요소로 연출하는 예술의 한 형태로서, 그 시대의 사회 · 경제의 변화, 패션 경향의 변화 등 다양한 현상들과 연계성을 지니고 있으며, 사회의 한 단면을 표출하는 예술작업이라고 할 수 있다. 쇼윈도 패션디스플레이는 패션상품의 직접적인 판매촉진 수단인 광고나 인쇄매체와는 달리, 고객을 사로잡을 수 있는 수단이며, 직접적인 구매행위가 이루어지도록 하는 기능을 갖는다. 쇼윈도 패션디스플레이 디자인은 분명한 목적과 테마가 있을 때 고객에게 흥미를 유도할 수 있으며, 철저한 계획을 통해서 새로운 문화적 체험을 제공하고 매력적인 조형미를 제공해야 한다. 이에 본 연구에서는 초현실주의 화가 르네 마그리트(Rene Magritte)의 데페이즈망 기법을 응용하여 예술적 의미가 부여된 시각적 표현 방법인 쇼윈도 패션디스플레이 디자인을 제안함에 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 문헌자료와 선행논문 연구를 통해서 쇼윈도 디스플레이 구성요소를 고찰하였고, 국내보다 오랜 패션의 역사를 가진 영국과 프랑스, 근현대 패션의 중심 미국, 우리나라 근현대 패션에 많은 영향을 준 일본 백화점의 2013년 봄 쇼윈도 디스플레이 표현경향과 연출기법을 분석하였다. 쇼윈도 패션디스플레이, 초현실주의, 르네 마그리트 데페이즈망 기법에 관한 국내 · 외 연구논문과 서적, 정기간행물, 학회지를 중심으로 한 문헌고찰을 하였다. 이론적 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 사람을 감성적으로 유인할 수 있는 방법인 쇼윈도 디스플레이는 목적과 테마가 있을 때 고객에게 흥미를 유도할 수 있다. 둘째, 미국, 영국, 프랑스, 일본의 13개 유명백화점 쇼윈도의 13년 봄 사진자료를 분석결과, 해외백화점의 쇼윈도는 폐쇄형 형태로 독립적으로 운영되며, 효과적인 연출을 위해서 스포트라이트와 다운라이트, 간접조명의 형태로 사용되고 있다. 소도구는 계절 · 구상 · 추상 · 상품정보 · 트렌드소품으로 사용되고 있으며, 쇼윈도의 벽면은 POP광고로 그래픽처리가 되는 것이 효과적이었다. 연출기법은 사실적, 초현실적, 상징적, 분위기적, 정보적 기법이 사용되고 있으며, 주로 초현실적, 상징적, 사실적인 방법을 주로 사용하고 있었다. 셋째, 초현실주의 르네 마그리트의 데페이즈망 기법은 공간의 불확정성, 이질적 사물의 결합, 사물의 변형과 변화이다. 일상의 사물에 대한 철학적 사유의 결과물인 정신적 오브제를 사용하여, 자신만의 작품세계를 구축하였다. 또한 데페이즈망 기법을 중심으로 마그리트 작품 분석결과 구름이미지는 유소년 시절의 행복한 순간을 표현하고 있었다. 쇼윈도 디스플레이 디자인을 제안할 D브랜드는 서울시와 서울산업진흥원에서 운영하는 사회적배려기업의 공동브랜드이며, 서울시청 및 강남, 강북지역 3개소 매장을 운영하고 있다. 여건상 쇼윈도가 없는 D브랜드 강남매장에 적합한 반개폐형 이동 쇼윈도를 제안, 마그리트 구름이미지를 활용한 쇼윈도 패션디스플레이를 통해 D브랜드는 구름과 비의 관계처럼 지속적인 상생과 공존이 이루어지는 장소이며 소비자와 생산자 모두에게 행복한 공간이라는 의미를 전달하는 것이 본 작품의 의도이다. 마그리트의 구름이미지를 응용한 쇼윈도 패션디스플레이 디자인개발의 결론은 다음과 같다. 첫째, 행복 · 상생 · 공존의 상징적 가치가 부여된 구름이미지를 쇼윈도 패션디스플레이의 모티프로 사용함으로써 D브랜드의 사회적 가치를 표출하는데 용이하였다. 이는 배경으로만 사용하던 구름이미지에서 벗어나 상징적 가치를 부여한 새로운 시도라고 할 수 있다. 둘째, 배경과 소도구의 경계를 모호하게 처리한 쇼윈도 패션디스플레이는 마그리트의 공간의 불확정성을 적용한 디자인이며, 이는 마그리트 구름이미지의 상징성과 생산자와 소비자 모두 행복한 공간인 D브랜드의 공간적 가치를 함께 표출이 가능하였다. 셋째, 패션 액세서리 중 가방, 지갑, 모자의 형태에서 연상한 사각, 사각큐브, 원, 원기둥과 결합한 구름이미지의 소도구는 상품의 형태와 유사하여 안정감과 조화로움을 줄 수 있다. 브랜드의 가치를 담은 단순한 형태의 소도구는 다양한 상품의 종류와 다양한 기업이 입점하고 있는 공공브랜드 D의 상품을 디스플레이 하는데 용이함을 알 수 있었다. 넷째, 반개폐형 이동 쇼윈도에서 마주보고 있는 거울의 간섭현상은 보는 각도에 따라 공간과 상품, 소도구의 확장성을 연출할 수 있었다. 마주보는 거울은 상품정보 전달에 용이하며, 45도 기울기를 줌으로써 시각적으로 쇼윈도의 깊이 감을 더하였다. 구름이미지라는 평범하고 평면적인 이미지가 발상의 전환을 통해 철학적 가치를 부여한 공간으로 재탄생됨으로써 예술성과 브랜드, 상품의 가치를 높일 수 있는 시도라고 할 수 있다. 예술과 접목한 쇼윈도 패션디스플레이는 고객에게 지속적인 관심을 유발할 수 있으며, 일회성이 아닌 브랜드의 가치와 같은 지속성을 부여하는데 효과적이라고 할 수 있다. 본 연구는 앞으로 예술과 접목한 쇼윈도 패션디스플레이와 관련한 후속 연구가 심도 있고 체계성 있게 확대 제안되길 기대하며, 국내에서도 예술적 쇼윈도 패션디스플레이의 확산을 기대한다.;The show window fashion display is the art form produced by formative elements for sales promotion. The display is an art work expressing the cross section of social and economic changes, fashion trends and a variety of phenomena of the age. The show window fashion display is not a direct promotion tools of fashion goods like advertisement or printed media but a method to captivate customers, inspire unplanned purchases. When the show window fashion display design has a clear goal and theme, it fascinate customers and provide a new form of cultural experience with complete planning. The goal of this thesis is to propose a shhow window fashion display design which is applied dépaysement, René Magritte’s major representation technique. In this study, let it try to find components of window display and to study show window fashion display, surrealism, René Magritte’s dépaysement technique by inquiring into documents, books, preceding researches and journals. This study analyze display trend and directing techniques of 2013 spring department stores window display of United Kingdom and France what have a long history, USA what is a center of contemporary fashion, and Japan what influence Korea’s modern fashion. Theoretical results are as follows. First, the window display design can lead customers to be interested when it has a specific purpose and theme. Second, by analyzing 2013 spring department stores window display of USA, UK, France and Japan, their windows are closed form and independent. Spotlights, downlights and indirect lights are used for effective direct. Seasonal, conceptual, abstract, product informational and trend props are used as decor. It is effective that window display wall uses graphical POP advertisement. Realistic, surrealistic, symbolic, atmospheric and informational stagecraft is used. Among them, surrealistic, symbolic, and realistic stagecraft is mainly used. Third, René Magritte’s dépaysement technique is uncertainty of space, combination of disparate objects and alteration of objects. As a result of analysis of Magritte’s works concentration on dépaysement, image of cloud represents happy moment of childhood. The brand “D” for proposed design is a brand of social consideration companies’ joint store brand operated by Seoul and SBA(Seoul Business Agency). They are running 3 stores at city hall, Gangbuk and Gangnam. Gangnam store doesn’t have store window because of circumstance. Through this work, half-opened movable store window was deployed at Gangnam store. Intention of work is creation of image that store is happy place for all consumer and supplier and also store is symbolizing win-win place like relationship between cloud and rain with applied Magritte’s cloud figure. The results from works which is produced by proposed design with Magritte’s cloud figure are as follows. First, representation of social value is easy by using cloud image to what is given happiness, win-win and coexistence meaning. It shows that creation of new symbolic valuable cloud image with breaking cloud figure’s stereotype which always used for background decoration. Second, window display with indistinction between background and props is applied dépaysement of space’s uncertainty of Magritte. It makes possible to show symbolism of Magritte’s cloud image and representation of valuable space which is happy for consumers and suppliers. Third, cloud shape props what is combined with rectangle, cube, circle and cylinder arisen from fashion accessories like bag, wallet and hat. Simple props with brand value makes easy to display public brand D’s various products what come from various company. Forth, interference of facing two mirrors in half-opened movable store window is able to represent an extensibility of products and props. Facing mirrors make being easy to show product’s information and depth in space with 45 degree angle. Normal and plain cloud image reinvents space assigned philosophical value with creative thinking. It is a brilliant try to improve artistic, brand, products value. The window fashion display grafting art draws customer’s attention continuously and gives durability like brand not volatility. This proposal hope to cause in-depth and systematic hereafter study related with window display grafting art extents. It is expected that spread of artistic window fashion display in Korea.
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