View : 837 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이광자-
dc.contributor.author이보영-
dc.creator이보영-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:16Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000089148-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211558-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000089148-
dc.description.abstract본 연구는 간호사의 팀워크 강화 방안을 모색하기 위하여 간호사의 감성지능, 팀워크스킬, 팀워크 간의 관계를 알아보기 위한 서술적 상관관계 조사연구이다. 연구대상자는 서울시 소재 일 종합병원에서 근무하는 간호사 168명으로, 자료수집 기간은 2013년 10월 23일부터 11월 4일까지 구조화된 설문지로 조사를 시행하였다. 연구도구는 팀워크, 감성지능, 팀워크스킬 측정 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, t-test, one way-ANOVA, Scheffe's test, Pearson's Correlation Coefficient, multiple regression 으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 대상자의 감성지능은 평균 평점 4.85±0.66점이었으며, 팀워크스킬은 3.68±0.39점, 팀워크는 3.71±0.59점이었다. 2. 대상자의 감성지능은 일반적 특성에 따라 모두 유의한 차이가 없었다 (p>.05). 대상자의 팀워크스킬은 여성보다 남성이(t=2.340, p=.021), 연령이 많은 집단이(F=5.98, p=.001), 일반병동보다 특수파트가(t=-2.224, p=.027), 근무연수가 긴 경우 유의하게 높았다(F=3.19, p=.015). 대상자의 팀워크는 일반병동보다 특수파트가 높고(t=-2.236, p=.027), 내과계 병동보다 외과계 병동과 중환자실(F=4.67, p<.001)이 높았다. 3. 대상자의 감성지능과 팀워크스킬은 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다(r=.588, p<.001). 팀워크는 감성지능(r=.439, p<.001)과 팀워크스킬(r=.607, p<.001)과 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 4. 회귀분석 결과, 감성지능은 팀워크에 영향을 미치지 않았으나 팀워크스킬이 팀워크에 미치는 효과가 통계적으로 유의한 것으로 나타났고(β=.533, p<.001), 설명력은 37.9%이었다(F=50.375, p<001). 이상의 연구 결과를 종합해볼 때, 감성지능, 팀워크스킬, 팀워크는 모두 정적 상관관계를 보여주었으나, 회귀분석 결과 팀워크스킬만이 팀워크에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결국 간호사의 감성지능 보다는 팀워크스킬이 팀워크에 더 중요한 역할을 하는 것을 알 수 있었다. 본 연구결과를 토대로 팀워크 강화를 위해 우선 팀의 목표를 정확하게 제시하고 공유하며, 서로를 존중하고 격려하며 상호협력을 이루는 팀 문화가 바탕이 되어야 할 것이다. 또한, 개개인은 팀워크스킬에 대한 인식을 높이고, 능력 향상을 위해 노력해야하고, 간호 조직은 간호사의 팀워크스킬을 향상시킬 수 있는 프로그램 개발 및 운영이 필요할 것으로 생각된다.;This correlation research study aimed to examine correlations among emotional intelligence, teamwork skills and teamwork in order to find ways to strengthen teamwork of nurses. data was collected by using structured questionnaires from 23, October to 4, November, 2013. Participations were 168 registered nurses who worked in one general hospital, Seoul, Korea. The questionnaire was composed of teamwork, emotional intelligence, teamwork skills. The data were analyzed by SPSS WIN 18.0 Program to calculate percentiles, means, and standard deviation as well as t-test, ANOVA, Scheffe's test, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression analyses. The findings of the study were as follows: 1. The mean of emotional intelligence was 4.85±0.66 points, teamwork skills score was 3.68±0.39 points, and teamwork score was 3.71±0.59 points. 2. For emotional intelligence, there were no significant difference based on general characteristics (p>.05). For teamwork skills, nurse who were men than women (t=2.340, p=.021), getting older (F=5.98, p=.001), working at special units than general wards (t=-2.224, p=.027) and having longer career years had significantly higher level of teamwork skills(F=3.19, p=.015). For teamwork, nurse who were working at special units than general wards (t=-2.236, p=.027) and surgical wards and intensive care units (ICU) (F=4.67, p<.001) than internal medicine wards had higher level of teamwork. 3. The correlation among emotional intelligence, teamwork skill and teamwork were statistically significant. Emotional intelligence and teamwork skills were positively correlated(r=.588, p<.001). Teamwork had a positive correlation with both the emotional intelligence(r=.439, p<.001) and teamwork skills(r=.607, p<.001). 4. While emotional intelligence did not influenced teamwork, teamwork skills had statistically significant effect on teamwork(β=.533, p<.001), and its explanation power was 37.9% (F=50.375, p<001). To sum up above these results, all the emotional intelligence, teamwork skills and teamwork exhibited positive (+) relationship, but only teamwork skills had effect on teamwork, which ultimately shows that teamwork skills had more strong effect on teamwork than emotional intelligence did. Based on the result. the goal of a team should be clearly presented and shared with nurses based on the team culture of mutual respect, encouragement and cooperation in order to strengthen teamwork. In addition, each individual nurse make effort to improve skills while the nursing organizations are required to develop and implement programs to enhance teamwork skills of nurses.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 연구의 목적 4 C. 용어의 정의 5 Ⅱ. 문헌 고찰 7 A. 간호사의 팀워크 7 B. 감성지능 10 C. 팀워크스킬 13 Ⅲ. 연구방법 16 A. 연구 설계 16 B. 연구 대상 16 C. 연구 도구 17 D. 자료수집 및 분석 방법 19 F. 연구의 윤리적 고려 20 G. 연구의 제한점 21 Ⅳ. 연구결과 22 A. 대상자의 일반적 특성 및 직무특성 22 B. 대상자의 감성지능, 팀워크스킬과 팀워크 정도 24 C. 일반적 특성에 따른 감성지능, 팀워크스킬과 팀워크 정도 26 D. 감성지능과 팀워크스킬, 팀워크의 관계 30 E. 감성지능과 팀워크스킬이 팀워크에 미치는 영향 35 V. 논의 37 Ⅵ. 결론 및 제언 43 참고문헌 45 부록 53 ABSTRACT 63-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent882636 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.title일 종합병원 간호사의 감성지능과 팀워크스킬이 팀워크에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedInfluence of General Hospital Nurse's Emotional Intelligence and Teamwork Skills on Teamwork-
dc.creator.othernameLee, Bo Young-
dc.format.pagev, 65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 간호과학과-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE