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18세기 淸流處士型 文人의 형성과 丹陵 李胤永의 詩文學 연구

Title
18세기 淸流處士型 文人의 형성과 丹陵 李胤永의 詩文學 연구
Other Titles
Study on Danreung Study on Danreung Lee Yun-yeong’s Poetry and the development of Cheongryu Chosa Literati in the 18th Century
Authors
최선혜
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김동준
Abstract
본 논문은 18세기 전반 노론의 청류처사문학과 관련하여 丹陵 李胤永(1714~1759)의 시문학을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이윤영은 노론이 강경파 준론의 문인으로서 젊은 나이에 벼슬길을 단념하고 평생 은거했던 인물이다. 18세기 전반은 청나라의 안정적인 지배 체제에 관한 정세 인식과 조선의 전통적인 대명의리 의식이 혼재했던 과도기였다. 대명의리 의식이 완강한 가운데서도 연행사를 통하여 명말 청초의 문물이 유입되었다. 따라서 연행사로 유입되는 문물을 바로 접할 수 있었던 도성에서 은거인의 삶을 추구하는 市隱 문화의 싹이 점차 나타났다. 노론의 준론 신진들은 영조의 즉위 후 소론을 배려하는 탕평책에 반발하여 출사를 거부하고 자발적인 고립을 선택하였다. 또한 스스로를 쇠락하는 세상의 淸流로 여겼다. 이윤영은 노론 명문가의 후손으로 영조에 대한 반발로서 시은하여 經世의 영역과 은둔의 경계에 위치하였다. 평생 市隱을 고수하면서 경화세족의 자장 안을 벗어나지 않았고, 청류처사문학을 창작하며 호고 취향을 향유하는 등 조선 시은자의 전형이 되었다. 본고는 이윤영의 문집 『丹陵遺稿』와 李麟祥, 宋文欽 등 이윤영의 주변인들의 저작을 연구하며 多技한 면모에 주목하였다. 첫째로 이윤영의 시문학은 18세기 초 경화의 시은 문화와 청류문인 간의 교감의 산물이었다. 경화 문화의 현장에서 이윤영의 벗들이 문회로서 雅集을 열어 함께 시를 짓고 교감하는 양상을 살피는 것을 목적으로 한다. 이윤영은 서울 서대문 밖의 西池 가에 저택을 짓고 雅會를 열었다. 이들의 모임은 西池文會로 불리웠으며 이인상(1710~1760), 吳瓚(1717~1751), 송문흠(1710-1752), 任邁(1711~?), 金鍾秀(1728~1799) 등 이윤영과 시은의 뜻을 함께 하는 벗들이 모여 시를 짓고 아취를 향유했다. 이윤영은 젊은 시절부터 은거를 고수하였으나 함께 하던 벗들의 거취는 훗날 각각 달라졌다. 이윤영의 벗 오찬은 과거에 장원급제하였으나 소론을 탄핵하던 중 영조의 명으로 유배되어 사망했다. 이인상은 미관말직을 전전하였으며, 김종수는 영조의 乙亥處分(1755)으로 경종 조에 영조를 지지하여 반역으로 몰렸던 노론의 義理가 공인되자 비로소 출사하였다. 이러한 이윤영과 그의 벗들이 교유며 지은 시에서 그들의 교분과 삶이 나타났다. 둘째로 이윤영은 대명의리의 世道와 의리 의식을 바탕으로 시문학을 창작하였다. 노론은 영조를 지지한 당파였으며 경종 조의 辛壬獄事(1721~1722)로 반역으로 몰려 막대한 피해를 입었다. 영조가 집권한 뒤 탕평책을 표방하면서 소론을 등용한 데 대해 노론 준론은 신임옥사에 대한 정치적 의리를 내세워 영조를 압박했다. 이들의 세도와 의리의식은 집권당 노론과 국왕의 갈등으로 인한 출사 거부에서 형성되었다. 그러므로 노론 준론의 의리 의식은 현실의 개혁이 아닌 정치적 명분에 치우치게 되었다. 영조와 타협하여 탕평파로 포섭된 노론 완론과 달리 준론의 문인들은 강개한 지사 의식에 기반한 문학을 창작하였으며 대명의리 의식의 일환으로 고기물을 소장하는 好古 취향을 향유했다. 이들의 호고 취향은 동시대의 세계사적 흐름과 동떨어진 옛 중화의 도에 대한 동경의 산물이었다. 셋째로 이윤영은 산수를 기행하고 은거하는 山人이었다. 이윤영에게 평양과 금강산, 김제 등 조선의 산수 기행은 의리 의식이 반영된 완상과 감회의 행적이었다. 단양의 절경에서 이윤영은 金鍾秀, 尹象厚 등과 함께 살면서 경화의 문화를 끌어들여 은거하며 산인으로 살고자 했다. 그러나 이윤영의 은거는 寫意的 문인화의 이상적인 풍경을 투영하였다는 한계가 있었다. 한 예로 단양 은거에서 창작된 시문학은 옛 초나라의 屈原이 지은 「離騷」에 등장하는 도롱이옷 입은 어옹의 이미지를 차용하는 등 생활상에 밀착된 자연관이 아닌 문인화의 형식적인 은자의 모습으로 귀결되었다. 이와 같이 이윤영의 시문학은 뜻이 같은 벗들과의 교유와 문회의 주동, 나아가 산인으로서 산수의 향유와 은거에서 비롯되었다. 이윤영은 시은자의 전형으로서 영‧정조 노론 문인들이 나아갈 문학과 사의적 문예관의 지향점을 제시하는 데 일조하였다. 또한 시은하는 산인으로서 중화의 옛 도를 추구하는 청류처사문학의 지평을 열었다.;The purpose of this thesis is to study poetic literature of Danreung Lee Yun-yeong (1714-1759) in relation to the early 18th-century Noron’s Cheongryu Chosa Literature. Lee was a writer from one of the strongest hardliners Joonron in Noron (a prevailing party), secluded out of the politics at his young age. The early-18th-century is a transition period when the political recognition of Qing’s dominant ruling system and the traditional royalty to Ming co-existed in Joseon. Amidst prevailing strong sense of consciousness to Ming, many products and culture from Qing Dynasty flowed into Joseon through emissaries at the end of Ming Dynasty. Because of the possibility of direct contact of Qing’s culture and products in the capital city, Sieun Sieun means to live inside the main city, enjoying dominant cultures and benefits while reading or creating literature but avoiding politics. culture was started in the secluded literati in the city. The young rising Joonron in Noron decided to be isolated voluntarily and declined to take into the office to resist Yeongjo’s Tangpyeong policy, which gave Soron (the opposition party of Noron) a chance to take the position in office. The young Joonron were considered themselves as a waning Chongryu in the world. Lee was a descendent from a prestigious family of Noron; however, he was in the state of Sieun, situating himself on the verge of politics and seclusion to oppose to King Yeongjo’s policy. He stayed in the capital in his life, adhering to Sieun state, creating Chongryu Chosa Literature, and enjoying the old things, and became a paragon of Joseon Sieun. This thesis will focus on Lee’s diverse talents while researching on his literary collection Danreung Yugo (a collection created after his death) and works of his companion writers like Lee In-sang and Song Moon-heum. First, Lee’s poetry resulted from the communion between the early-18th-century Sieun culture and Qing’s literati. This paper will examine how Lee and his companions created poems and had communion with one another in the city through the opening of a literary circle Ajip. Lee built his house near outside of West Gate [Seo-daemoon] in the capital and held Ajip meetings. This meeting was called Seoji-moonhwoi, where Lee and his companions Lee In-sang (1710-1760), Oh Chan (1717-1751), Song Moon-heum (1710-1752), Im Mae (1711-?), Kim Jong-soo (1728-1799) and so forth gathered and enjoy composing poems and sharing their artistry. Unlike Lee, who had kept his position during his life, his companions took a different position in the later days. Although Oh Chan won the first place in the national examination, in the middle of impeaching Soron, he got exiled by order of King Yeongjo and died in the banishment. Lee In-sang rambled around the lowest positions of the government, and Kim Jong-soo did not go into the government office until Noron’s causes were admitted due to Uelhaechobun Uelhaechobun is a political measure at the year of Uelhae (1755) that Noron justified their political actions that had happened at the previous times. which had been driven into the treason when they had supported Yeongjo in Kyeongjong times. We can find their intimate relationship and their life in the literary works of Lee and his companions. Second, Lee created his poetry based on the royalty to Ming Dynasty. Noron was a political party that supported King Yeongjo; therefore, when King Kyeongjong took the throne, Shinimoksa (1721-1722) occurred so that many in Noron were politically framed for treason and tremendously damaged. After King Yeongjo seized the power, he recruited Soron to the office, claiming to advocate Tangpyeong policy; however, Noron, especially Joonron, pressed the king with claiming political support with the reason of royalty to Shinimoksa incident. Their political power and claiming royalty were formed in the rejection to go into the government office because of conflicts between the prevailing party Noron and the king. Thus, such royalty advocated from Noron and Joonron was prone to political causes instead of pragmatic reforms in reality. Unlike Wanron in Noron who compromised with the king and were taken into Tangpyeong party, Joonron literati created literature based on rigorous, patriotic spirits and appreciated the relish of the tradition through possessing old goods in a spirit of advocating the causes for Ming Dynasty. Their taste for old times is the fruits of aspiring for the royalty of the ancient Middle Kingdom, disconnected from the world trend in the contemporary times. Third, Lee was a hermit who travelled the mountains and rivers in nature. His travel to Pyeongyang, Mt. Keumkang, Kimje and so on was a trace of appreciation and memories reflected on the royalty and the causes. While he was living with Kim Jong-soo and Yun Sang-hoo amidst magnificent Danyang scenery, Lee was determined to live with the urban culture in nature, secluded as a hermit. However, Lee’ seclusion had a limit to reflect his own ideal scenery in Taoistic, literary styles. For example, his poetry during his seclusion in Danyang resulted in creation of literati’s formal hermit, not naturalist’s one, which was derived from images of an old fisherman wearing a straw raincoat that appeared on the poem Leeso by Goolwon, a scholar in Zhou Dynasty in the warring states period. In conclusion, Lee’s poetry arose from the communion among his congenial companions, the initiative of a literary circle, and the seclusion in nature as a hermit. Lee was an archetypal hermit in the poetic world, and contributed to indicating a Taoistic literary direction for Noron literati in Yeongjo and Jeongjo times. Furthermore, he opened an era of Chongryu Chosa Literature pursuing the royalty of the ancient Middle Kingdom as a secluding hermit.
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