View : 684 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이기숙-
dc.contributor.author오완숙-
dc.creator오완숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T04:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T04:08:13Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.otherOAK-000000090313-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/211531-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000090313-
dc.description.abstract본 연구는 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅의 과정을 알아보고 그 실행에 따른 교사와 컨설턴트의 변화를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅 실행 과정은 어떠한가? 2. 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅 실행에 따른 교사, 컨설턴트의 변화는 어떠한가? 본 연구는 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅 실행 과정을 제시하고자 실행 연구를 연구 방법으로 하였다. 이 과정에서 컨설턴트와 연구자가 함께 협력하여 실행하였으며, 본 연구의 기간은 2013년 10월 1일부터 2014년 4월 30일까지다. 연구 참여자는 교원 7명과 컨설턴트 2명, 컨설팅 관리자 2명이었다. 컨설팅 관리자는 지역 협력네트워크 거점유치원 원장인 연구자와 중심유치원의 원감이다. 이 기간 동안 참여관찰, 심층 면담, 문헌 자료, 연구자 현장 노트 등의 방법으로 자료를 수집하고 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅은 유치원 현장의 요구에 부응하는 효과적인 체제가 되었다. 준비 단계에서 사전 사업 설명회와 컨설팅 이해 연수를 실시함으로써 교사들은 자발적으로 교육과정 컨설팅을 요청하게 되었다. 이와 같이 준비 단계를 강화함으로써 의뢰 교원에게 교육과정 컨설팅에 참여하고자 하는 동기 부여가 되었다. 따라서 교육과정 컨설팅을 실행하는 과정은 일반적인 컨설팅 과정인 문제 진단, 해결 방안 모색, 해결 방안 실행, 평가의 4단계 외에 준비단계를 추가하여 강화해야 한다. 둘째, 해결 방안을 실행하는 과정은 의뢰 교원의 요구 및 문제 상황에 맞는 맞춤형 지원으로 기존의 컨설팅과 차별화되었다. 문제 진단을 통하여 의뢰 문제를 명확히 하고, 의뢰 교원과 컨설턴트 간에 해결 방안을 모색하였다. 해결 방안 실행 단계에서는 컨설턴트가 의뢰 교원들과 상호 협의를 하며 문제점에 대한 세밀한 피드백을 하였다. 이때 컨설턴트는 검토 내용에 대한 전달, 안내자의 역할을 하였다. 2차에서 3차 실행으로 갈수록 점차 격려자와 조력자의 역할을 하였다. 컨설턴트와 의뢰 교원의 요구에 따라 컨설팅 관리자인 거점과 중심유치원은 의뢰 교원의 문제 해결 방안을 지원하기 위해 공동 조력을 하였다. 이러한 지원을 토대로 유치원별로 자체 실행을 함으로써 교사들의 상호 협의가 활성화되었고 의뢰 교원들은 스스로 문제를 해결해 가는 경험을 하게 되었다. 셋째, 지역 협력네트워크 조직을 토대로 구성된 거점과 중심유치원은 컨설팅 관리자로써 의뢰 유치원에 적합한 지원하였다. 1, 2, 3차 실행과정에서 거점과 중심유치원은 의뢰 유치원에 교원 연수, 워크샵, 인터넷 카페 개설 및 활용으로 자료 제공 및 정보 공유, 1:1의 면대면 컨설팅, 그 외에 온라인ㆍ오프라인의 다양한 방법을 제공함으로써 효과적인 교육과정 컨설팅을 실행하였다. 특히 지역 협력네트워크에서는 의뢰 교원의 요구와 문제 상황에 따라 컨설팅 횟수를 충분히 지원할 수 있었으며, 의뢰 유치원 현장에 실제적인 도움이 되는 세밀한 교육과정 컨설팅이 실행되었다. 넷째, 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅 실행과정에서 의뢰 교원들은 컨설팅 전 과정에서 ‘자발적 참여 의식으로 변화’, ‘교사협의를 통한 상호 협력적 교직 문화’ 형성, ‘연구 교사로 거듭나는 전문성의 변화’가 나타났다. 원감이나 부장교사는 ‘자신감을 갖고 컨설턴트로 성장’ 하는 교원으로 변화되었다. 컨설턴트는 컨설팅을 실행하는 과정에서 의뢰 교원과 ‘공감에 의한 신뢰도가 증진’되는 변화를 경험하였다. 컨설턴트의 파트너십이 ‘전달자’에서 ‘안내자, 격려자, 조력자’로 변화하였으며, 의뢰 교원들과 ‘공동 학습자’로 변화되는 경험을 하였다. 이와 같은 결론을 토대로 몇 가지 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅은 지역 내 유치원 간에 자율적으로 인적ㆍ물적 상호 협력하는 지역 협력네트워크의 본질에 기초하여 유치원 컨설팅의 본질을 회복시키는데 기여할 것이다. 둘째, 지역 협력네트워크의 거점유치원과 중심유치원의 조직을 활용하여 컨설팅 관리자 역할을 수행함으로써 의뢰 교원과 컨설턴트의 연결 및 행정 업무 지원 외에 의뢰 교원의 문제 해결 방안을 적극 지원하는 등 효율적인 유치원 교육과정 컨설팅 방안이 될 것이다. 셋째, 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅은 유치원 컨설팅을 더욱 활성화 시키는 기폭제가 될 것이다. 각 유치원의 다양한 요구와 필요를 충분히 반영하여 그 유치원에 맞춤형으로 실시할 때, 의뢰 교원들은 적극적으로 참여하게 되며, 문제 해결의 효과를 경험하게 될 것이다. 이와 같이 지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅에 참여하는 의뢰 교원들이 점차 증가되어 갈 때, 컨설팅에 대한 교원들의 인식이 개선되고 이러한 분위기가 유치원 전체로 확산되어 유치원 교육과정 컨설팅은 더욱 활성화 될 것이다.;The purpose of this study is to apprehend the process of kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network and to see the changes in teachers and consultants in accordance with the implementation of the process. The research questions are as follows: 1. How is the implementation process of kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network? 2. How are the changes in teachers and consultants in accordance with the implementation of kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network? This study was conducted in action research in order to suggest the process of kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network. The research period was from October 1, 2013 to April 30, 2014, and during this period, the consultants and the researcher worked cooperatively. The study participants were 7 teaching staffs from 2 kindergartens, 2 consultants, and 2 consulting managers. The consulting managers were the researcher who is the principal of the foothold kindergarten of local cooperative network, and the vice-principal of the center kindergarten. During this period, the researcher collected and analyzed the data in the manner of participant observation, in-depth interviews, literature reference, and researcher’s field note-taking. The results are as follows. First, kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network turned out to be an effective system that meets the needs of the kindergarten. By conducting briefing sessions and consulting comprehension training during the preparatory stage, teachers spontaneously requested curriculum consulting. Likewise, the process of implementing kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network should be consolidated by adding preparatory stage besides 4 stages: problem diagnosis, solution seeking, solution implementation, and assessment which are ordinary consulting process. Second, the implementation process for the solution was differentiated from the existing consulting, fitting with the request and the situations of client teachers. By the problem diagnosis, the requested problems were clarified, and the client teachers and the consultants sought for solutions. In the solution implementation stage, the feedbacks of the problems were given by the consultants discussing with the teachers. The consultants delivered the reviewed contents and became guides. As the stages went by, they gradually became encouragers and assistants. According to the request of the consultants and the client teachers, the foothold kindergarten and the center kindergarten which are consulting managers cooperatively supported for the solution. Based on this assistance, as kindergartens practiced such process, cooperation between teachers were vitalized, and the client teachers experienced problem-solving by their own. Third, as the consulting managers, the foothold kindergarten and the center kindergarten provided appropriate aid to the client kindergarten. From the first to the third implementation process, they had made effective curriculum consultations providing the client kindergartens with teaching staff training, workshops, information sharing by setting up an internet cafe, face-to-face consultings, and other various ways of on/off-line. Particularly, in local cooperative network, sufficient aid could be given depending on the client‘s request and the problem situation. Fourth, during the implementation process of kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network, there had been a change in the teachers to have spontaneous will to participate, the culture of cooperation between the them, and the change of the professionalism to become researching teachers. The vice-principal and the head teacher changed into developing consultants with confidence. The consultants experienced the enhancement of trust by sympathy during the process of consulting. The partnership of the consultants was changed from a messenger to a guide, an encourager, and a assistant and experienced a change to common learners. The consulting managers changed their attitudes into teacher-centered manner for the teachers who are the subjects of education. Their roles also changed from administrators to supporters and assistants, and they could experience the development of capability to become experts. The implications based on the results of this study can be suggested as follows: First, kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network will contribute to restoring the essence of kindergarten consulting. Second, by using an organization of foothold and center kindergartens of local cooperative network, it will be an effective way of kindergarten curriculum consulting positively supporting for solutions of problems from client teachers besides supporting with administrative work and connection between clients and consultants. Third, kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network will spark off kindergarten consulting to be vitalized. If customized consulting is carried out meeting the various needs of each kindergarten sufficiently, client teachers will participate in actively, experiencing the effectiveness of the problem solution. If the number of teachers participating in kindergarten curriculum consulting based on local cooperative network increases, recognitions of teachers about the consulting will get improved, and kindergarten curriculum consulting will be vitalized as this good atmosphere spreads over the entire kindergarten community.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구의 필요성 및 목적 1 B.연구 문제 5 C.용어의 정의 6 D.연구자 8 Ⅱ.이론적 배경 11 A.지역 협력네트워크 11 B.유치원 교육과정 컨설팅 22 Ⅲ.연구 방법 38 A.실행 연구 38 B.연구자 참여자 40 C.연구 절차 52 D.자료 수집 및 분석 75 Ⅳ.지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅 실행 81 A.유치원 교육과정 컨설팅 실행 과정 81 B.유치원 교육과정 컨설팅의 실행에 따른 변화 157 Ⅴ.논의 및 결론 168 A.요약 및 논의 168 B.결론 및 제언 180 참고문헌 185 부록 193 ABSTRACT 204-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2333034 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title지역 협력네트워크에 기반한 유치원 교육과정 컨설팅 실행 연구-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translatedAction Research of Kindergarten Curriculum Consulting based on Local Cooperative Network-
dc.creator.othernameOh, Wan Sook-
dc.format.pageviii, 207 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2014. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE