View : 1573 Download: 0

다리오 마리아넬리 (Dario Marianelli)의 영화 음악 분석을 통한 음악적 특징 연구

Title
다리오 마리아넬리 (Dario Marianelli)의 영화 음악 분석을 통한 음악적 특징 연구
Other Titles
A Study on the Musical Characteristics of Dario Marianelli’s Film Music: with priority given to three works titled “Pride and Prejudice”, “Atonement”, “Anna Karenina”
Authors
이선이
Issue Date
2014
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
본 논문은 할리우드에서 활동하는 이탈리아 출신의 영화 음악 작곡가 다리오 마리아넬리 (Dario Marianelli, 1963)에 관한 연구다. 그는 문학 소설을 영화화하는 영화감독 조 라이트 (Joe Wright, 1972) 작품의 음악을 담당하며 할리우드 진출 이례 다수의 음악상을 수상하며 영화음악가로서 입지를 다지고 있다. 이에 연구자는 조 라이트의 문학 영화 <오만과 편견 (Pride and Prejudce, 2005)>, <어톤먼트 (Atonement, 2007)>, (안나 카레니나 (Anna Karenina, 2012)>의 분석을 통해 고전 문학의 풍미를 더한 다리오 마리아넬리의 음악적 특징을 분석하였다. 연구 방법으로는, 할리우드에서 활동한 이탈리아 영화 음악가를 조사하여 그의 음악사적 위치를 알아보고 주요 활동을 통한 작품 세계를 살펴보았다. 또한 조 라이트 감독과 원작 소설가들의 작품 경향을 통해 원작 시나리오에 대한 조 라이트의 연출의도를 알아보았다. 본론에서는 각 영화의 줄거리를 바탕으로 시대 사회에 반영되는 여주인공과 등장인물의 성격과 심리를 음악적으로 표현한 다리오 마리아넬리의 음악적 특징에 대하여 분석하였고, 이를 통해 영화감독의 연출의도가 어떻게 반영 되었는지 연구하였다. <오만과 편견>에서는 색채적인 영상미로 19세기의 영국 사회의 시대 배경과 결혼 적령기를 맞은 등장인물들의 내면 심리를 섬세하게 표현하였다. 피아노가 지배적으로 사용되는 주선율에 현악기와 관악기가 동반되는 형태로 음악이 전개되며 성숙해지는 여주인공 엘리자베스의 변화를 구체적으로 묘사하였다, 또한 셋잇단음표, 헤미올라 등의 음악적 요소를 사용하여 19세기 초기 낭만주의의 피아노 소곡을 연상시키는 서정적인 멜로디로 시대 배경을 반영하였다. <어톤먼트>에서는 여주인공 소설가 브라이오니가 등장하고, 그녀의 소설에 따라 영화가 전개되며 2차세계대전이라는 영국의 시대적 배경을 바탕으로 등장인물의 회한과 비애를 표현하였다. 여주인공 브라이오니를 묘사하기 위해 오래된 영국식 타자기를 타악기로 사용하여 그녀의 캐릭터를 음악적으로 표현하였으며, 단화음과 감화음의 불협화 음정으로 이루어진 ‘브라이오니의 모티브’를 사용하며 사건에 반영되는 그녀의 성격과 심리를 묘사하였다. 또한 음악의 이화 작용을 의도하며 남성 합창곡을 사용하였고 이는 전장의 참혹함과 등장인물의 슬픔을 더욱 비극적으로 나타내었다. <안나 카레니나>는‘극장’을 배경으로 한 무대 세팅으로 연극을 보는 듯이 연출된다. 19세기 러시아 상류층을 대표하는 여주인공 ‘안나의 모티브’를 사용하여 그녀가 등장하는 장면마다 모티브가 다양하게 변주되어 사용되었고, 이는 사건에 따라 변모하는 안나의 성격과 감정을 쉽게 파악하는 스토리의 연계성을 부여해준다. 또한 호화로운 러시아 상류 사회의 시대적 배경을 반영하기 위해 3박자의 러시안 왈츠와 전통 민요를 차용하여 러시아 사교계를 재현하였다. 연구 결과, 다리오 마리아넬리는 영상에서 들리는 음향이 음악으로 자연스럽게 이어지게 하여 영상이 표현하는 메시지를 더욱 극대화하였으며, 시대적 배경을 묘사하는 풍경과 정경을 음악적으로 섬세하게 나타내었다. 또한 여주인공의 모티브를 바탕으로 한 다양한 변주곡으로 영화 전개에 따른 여주인공과 등장인물의 성격과 심리상태를 반영하였다. 조 라이트의‘사실주의’를 묘사하기 위해 각 영화의 시대적 배경에 현존하였던 작곡가들의 음악적 스타일을 적극적으로 차용하며 시대 사회와 분위기를 재현하는데 기여하였다. 본 연구를 통해서 다리오 마리아넬리를 비롯한 많은 영화 음악가들의 연구가 체계화되어지고 지속되어지길 바란다.;Propelled by technical advancements in the 21st century, Hollywood films have been able to portray a wide range of audio visual effects using elaborate graphics technologies and film techniques. This has resulted in a flood of films themed on subjects that are futuristic, surrealistic, of the third world and the like. In contrast to this aspect of Hollywood, British film director Joe Wright (1972) has begun to gather a following transcending generations, by producing cultural films based on classic literature. While there have been many instances of classic novels recreated into films before this, Joe Wright has showcased films that are original and unique because his recreations capture the original novel’s flavor on film. In looking at the elements that have contributed to Joe Wright’s films, we cannot overlook the element of music. Joe Wright has consistently worked with a new Italian film composer Dario Marianelli. Dario Marianelli predominantly composes his scores with a solo instrument and with orchestras, and has established a solid foothold as a Hollywood film composer able to delicately portray the film’s characters and their emotions, winning numerous musical awards outside of Hollywood as well. This thesis presents research on Dario Marianelli’s musical characteristics as found in Joe Wright’s adaptations of “Pride and Prejudice” (2005); “Atonement” (2007); and “Anna Karenina” (2012). The researcher aims to examine how Dario Marianelli has portrayed Joe Wright’s original direction of these three adaptations of classic literature through music, and analyze the distinctive musical characteristics of this animated Hollywood composer. The research method was to examine the world of his works through his major activities and by investigating Italian film composers to establish his status as a musician and composer. Furthermore, through the characteristics of both Joe Wright’s and the original novelists’ works, the original directional intent of Joe Wright was investigated. In the body of this thesis, using each film’s storyline as a basis, Dario Marianelli’s musical characteristics in portraying the personalities and states of the main female lead and other characters, affected by the culture and society of the time, has been made. Through this, an examination of how the film director’s intent has been reflected is also made. In “Pride and Prejudice”, the 19th century British society and the internal state of the heroine, having reached optimal age for marriage, is delicately portrayed in vibrant tones. Through the dominant use of piano, and the musical unfolding of a blend of string and wood instruments, the maturation of the heroine Elizabeth was portrayed in detail. Moreover, the backdrop of the period was reflected through lyrical melodies invoking the short piano pieces of the early 19th century Romanticism era, using musical techniques such as triplets and hemiolas. In “Atonement”, the film progresses along with the novelist heroine Briony’s novel, and expresses the characters’ grief and sorrow against the backdrop of Britain during World War II. Briony’s character is portrayed musically through the use of an old British typewriter as percussion, and her personality and state changes portrayed through her motif of dissonant intervals of minor and diminished chords. Furthermore, the horror of the battlefield and the characters’ grief was more tragically presented through the use of male choral vocals employed for the effect of musical disharmony. The story of “Anna Karenina” unfolds as if the audience is watching a play on a stage set as a cinema. The heroine Anna is representative of 19th century Russia’s elite class, and her musical motif is varied in each scene she appears in. This allows the film’s continuity as the audience understands easily the various transformations of Anna’s personalities and emotions according to each scenario. In addition, triple time Russian waltzes and traditional folk songs are borrowed to reenact Russian high society in the luxury of its period. In conclusion, Dario Marianelli has amplified the message of the films by carrying the sounds of the film naturally into the music, and has delicately expressed the landscape and politics making up the backdrop of each era. Furthermore, he has reflected the personalities and states of the heroines and characters as they changed through the films by using various musical variations on the heroines' motifs. In order to portray Joe Wright’s realism, Dario Marianelli has actively borrowed from the musical styles of composers who lived during each film’s period and has contributed to the reproduction of the tone and atmosphere of that society. Through the study, it is hoped that the research of a wide range of film composers, including that of Dario Marianelli, will continue and become established.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE