View : 42 Download: 0

<인크레더블(The Incredibles)> 분석을 통한 마이클 지아키노(Michael Giacchino)의 음악적 특징 연구

Title
<인크레더블(The Incredibles)> 분석을 통한 마이클 지아키노(Michael Giacchino)의 음악적 특징 연구
Authors
박연신
Issue Date
2014
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
미국 드라마 <앨리어스(Alias, 2001)>, <로스트(Lost, 2004)> 통해 우리에게 잘 알려져 있는 마이클 지아키노(Michael Giacchino, 1967~)는 현재 할리우드에서 활발하게 작품 활동을 하는 작곡가 중의 한 명으로, 드라마 뿐 아니라 게임, 영화, 애니메이션 음악에서도 두각을 나타내고 있다. 그는 기존 애니메이션 음악과는 차별화 된 현대음악을 활용한 오케스트라 음악으로 액션, 스릴러, 어드벤처 장르에서 뛰어난 역량을 나타내었고 애니메이션 <인크레더블(The Incredibles, 2004)>의 애니 어워드 음악상(31회), LA 비평가 협회 음악상(30회), BMI 영화음악상(2005년)등의 수상을 통해 그의 작곡능력은 입증되었다. 본 논문에서는 마이클 지아키노의 작품 중 초능력자 가족을 소재로 한 장편 애니메이션 <인크레더블>의 음악분석을 통해 그의 음악적 특징을 연구하고자 한다. 작곡가 마이클 지아키노가 감독의 연출 의도를 파악한 후 어떻게 현대음악 기법을 사용하여 초능력을 가진 인물의 이미지와 심리를 묘사하였는지, 장면의 긴장감과 서스피셔스 한 분위기를 어떤 음악적 요소를 사용하여 묘사하였는지 등을 음악과 영상간의 상관관계를 통해 분석하고자 한다. 또한 애니메이션에서 두드러지는 인물의 동작과 음악 간의 일치를 어떻게 효과적으로 표현하였는지, 오케스트라와 재즈 밴드의 접목을 통한 음악적 효과를 분석하고자 한다. 연구 방법으로는 미국 애니메이션 제작사를 중심으로 애니메이션 음악의 발전과정과 흐름을 알아보고 마이클 지아키노의 작품세계를 연구하여 그의 음악 스타일, 음악 장르적 성향 등을 알아보고자 하였다. 분석할 작품을 발단, 전개, 절정, 결말로 나누어 줄거리를 정리한 후 음악의 in, out을 파악하기 위해 음악 큐시트를 작성하고 영상에서 음악의 역할과 음악 특징에 대해 분석하였다. 연구 결과 인물중심의 스토리 전개를 반영한 인물의 모티브와 사건의 발단에 따라 상황, 분위기를 묘사하는 음악이 있었고 주제선율이나 음악구조를 발전시키는 디즈니 애니메이션의 뮤지컬 음악스타일과는 달리 현대음악적인 기법을 사용한 것을 알 수 있었다. 애니메이션만의 특징인 캐릭터의 동작과 음악의 일치를 악기의 특수주법, 음색으로 나타낸 음악의 음향 효과적인 쓰임이 돋보였고 기존 오케스트라에서 사용하지 않았던 다양한 타악기로 미스터리, 긴장, 잠입하는 분위기 등을 나타낸 점이 특징적이었다. 1960년대 첩보영화음악에 대한 오마주로 재즈, 밴드의 요소를 오케스트라에 접목시켜 강하고 역동적인 사운드를 창출해낸 점 또한 돋보였다. 현대 음악의 기법을 접목해 기존 애니메이션 음악의 심미적 기능으로 부터 음악의 역할을 확대시킨 마이클 지아키노의 <인크레더블>은 현대 음악의 활용 가능성을 제시한다. 본 논문의 연구범위는 마이클 지아키노의 다양한 작품 중 <인크레더블>에 국한되어 있지만 본 논문이 앞으로 그의 작품을 연구함에 있어 후발 연구자들에게 도움이 되는 자료가 되길 바란다.;Michael Giacchino(1967~) is one of the well-known Hollywood composers who works in various field of scores activity such as game, television drama series, animation, and film industry. Giacchino cuts a brilliant figure in action, thriller, and mystery genres and by using a state-of-the-art modern musical techniques, he has invented both experimental and innovative music. Especially in his full-length animated debut film Incredible, Giacchino effectively sets the film music apart from the typical musical form of animated film, and shows unrealistic characters, scenes, and atmosphere through a modern musical technique. Giacchino got credit for his musicality and received awards from 31st Annie Awards, 30th Los Angeles Film Critics Association Awards, and BMI Film Music Awards in 2005. The purpose of this study is to analyze the relationship between music and footage, and to figure out Michael Giacchino’s musical features by doing an in-depth study of an animated film Incredible, which story is about family with supernatural powers. The study particularly focuses the analysis on how Giacchino describes characters with supernatural powers and musical techniques which cleverly describes the situation and atmosphere. As research tools, I thoroughly researched overall flow and development of animation music with American animated movie production company as the center, and also researched Michael Giacchino’s movie works. By doing this, I tried to understand Giacchino’s musical style and his certain tendency in musical genre. I arranged the plot of Incredible by dividing it into introduction, development, turn, conclusion, and to comprehend the music in and out, I wrote music cue sheet and analyzed musical role and features in footages. As a result of the research, it turned out that music reflects characters’ motifs and situations, which are caused by the very beginning of the incident. In contrast with Disney’s subject melody and musical-structure-centered musical style, Incredible represents situations and scenes by modern musical technique. The film also stands out clearly by using instruments’ special playing style and tone to show characters’ movement and musical accordance. Furthermore, it uses various percussions—anvil, angklung, bongos, gran cassa, piatti, gong—which are not frequently used in previous orchestras, to create a mysterious, strained, and invading atmosphere. As an homage of 1960s spy movie music, Giacchino also adds elements from jazz and band music to orchestra and produces strong, dynamic sound. I eagerly anticipate that modern music presented in Incredible, which is the subject of the research, would become a practical source of animation music production. Lastly, I hope that this research gives a great help to future researchers who are interested in analyzing Michael Giacchino’s various works.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE