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SNS 특성이 커피전문점 소비 프로모션에 미치는 영향

Title
SNS 특성이 커피전문점 소비 프로모션에 미치는 영향
Other Titles
The effect of SNS’s Characteristics to Brand Coffee Shop’s Sales Promotion : Focused on Attitude, Purchase Intention and Intention to Recommend
Authors
노소담
Issue Date
2014
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
SNS is becoming increasingly popular around the world because of the development of radical media environment, prevalence of the smart phones, the emergence of a variety of devices such as tablet PC. Social media is now beyond the means of the promotion of company and products to generate word-of-mouth exchanges affecting the buying behavior through the interaction of SNS users. SNS marketing is an important marketing company method because it can promote or improve a the company’s image even if does not have a direct impact on the company’s revenue. Information reduces the degree of uncertainty when making decision. Also when the customer makes decision for current and future, it has useful and significant value to customers to meet their needs and achieve other goals. When consumers purchase products in the same product, each different value is assigned to the customers depending on what information is passed to them. For this reason, it can be expected that the use of SNS and information exchange between users impact on the consumer purchasing activity. Thus, increasing the importance of SNS, but the existing research on the coffee shop is primarily quality of service and store design. Therefore, in this study, we identify what characteristics of SNS effect the attitude of the coffee shop customer. In addition, we identify this attitude effects on the purchasing intention and intention to recommend. For this purpose, Theoretical considerations and empirical studies were used for this study. The characteristics of SNS are categorized as Interactivity, Informativeness, Reliability, Novelty and Pleasure. Also in empirical studies, the method of question form investigation was used. The results of this study are summarized as follows. First of all, the influence of SNS characteristics on the consumer attitude of the coffee shops, Pleasure gives a plus(+) effect on coffee shop consumer’s attitude. Second, the influence of coffee shop consumer’s attitude according to the SNS characteristics, attitude gives a plus(+) effect on comsumer’s purchase intention. Third, the influence of coffe shop consumer’s attitude according to the SNS characteristics, attitude gives a plus(+) effect on consumer’s intention to recommend. Based on the results of this study, Marketing implications can offer to brand coffee shop company as follows. To begin with, consumers can be feels pleasure when gathering information that are provided by SNS users, participating in various events and collecting information related to product. It means, when consumer feels pleasure, They can build a favorable attitude to coffee shops’ product and company. So as to impact positive effect on the product, brand coffee shop companies have to provide a variety of content that can be induced SNS user’s interest and to proceed often the events that users can participate in easily. Furthermore, SNS has a significant effect on favorable attitude, positive purchase intention and intention to recommend about coffee shop products, beverages and food. Therefore, it is important that company have to recognize the favorable attitude of beverages, products, the corporate brand to consumers through the SNS. As a result, it is expected to play a role in providing a base to brand coffee shop company as a basis for this study. That is, SNS can be a means to build a customer management and revenue by utilizing a marketing strategy using SNS.;SNS는 급진적인 미디어 환경의 발전과 스마트폰의 대중적인 보급, 태블릿 PC등 다양한 디바이스의 등장으로 그 인기가 전 세계적으로 높아지고 있다. 소셜 미디어는 이제 기업 및 제품의 홍보 수단을 넘어 SNS 이용자들의 상호작용을 통해 구전 정보를 생성하고 교류하여 구매행동에 영향을 미치고 있다. 기업의 SNS 마케팅은 기업의 매출에 직접적인 영향을 미치지 않는다고 해도 기업의 이미지 홍보나 개선에 긍정적인 영향을 미치기 때문에 기업 입장에서는 중요한 마케팅 방법이라고 할 수 있다. 정보는 의사 결정시 불확실성의 정도를 감소시켜 주는 것으로 현재 및 미래의 의사결정에 있어서 소비자 자신의 욕구충족 및 기타 목표 달성에 유용하고 유의성 있는 가치를 지닌다. 소비자들이 제품을 구매할 때 동일한 제품에 대해서도 어떠한 정보가 소비자에게 전달되느냐에 따라 각각 다른 가치가 부여되면서, 제품에 대한 태도는 변화한다. 이러한 이유로 SNS를 이용하는 행위와 이용자 간의 정보 교류는 소비자의 구매활동에 영향을 미칠 것임을 예상 할 수 있다. 이처럼 SNS의 중요성이 높아지고 있지만 기존의 커피전문점에 관한 연구는 서비스 품질이나 매장 디자인과 관련된 연구가 주를 이루었다. 따라서 본 연구는 커피전문점 소비자 태도에 SNS의 어떠한 특성이 영향을 미쳤는지 알아보고, 이렇게 형성된 커피전문점 소비자의 태도가 구매의도와 추천의도에 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 이론적 고찰과 실증연구를 진행하였다. 선행연구를 바탕으로 SNS의 특성을 상호작용성, 정보제공성, 신뢰성, 최신성, 유희성으로 도출하였으며 설문지를 이용한 조사 연구 방법을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, SNS 특성이 커피전문점 소비자 태도에 미치는 영향에 대한 결과, 유희성이 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, SNS 특성에 의한 커피전문점 소비자의 태도가 구매의도에 미치는 영향에 대한 결과, 태도는 구매의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, SNS 특성에 의한 커피전문점 소비자의 태도가 추천의도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 커피전문점 소비자의 태도는 추천의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 브랜드 커피전문점 기업에 다음과 같은 마케팅적 시사점을 제공 할 수 있다. 우선, 소비자들은 SNS 사용자들이 제공하는 정보나 다양한 이벤트, SNS 상에서 제품에 관한 정보를 수집할 때 즐거움을 느낀다고 할 수 있다. 이는 즐거움을 느낄 때 커피전문점의 제품이나 기업에 호의적인 태도를 형성한다고 볼 수 있다. 따라서 SNS 이용자에게 흥미를 유발 할 수 있는 다양한 콘텐츠를 제공하고, 이용자들이 쉽게 참여 할 수 있는 이벤트를 수시로 진행함으로서 제품에 대한 긍정적인 영향을 미치도록 해야 할 것이다. 또한 SNS는 커피전문점의 제품, 음료, 식품에 대한 호의적인 태도와 긍정적인 구매의사 그리고 추천의도를 형성하는데 중요한 영향을 미치는 매체로 작용하는 것을 알 수 있다. 그러므로 SNS를 통해 소비자에게 음료나 제품 그리고 기업 브랜드에 대한 호의적인 태도를 인식시켜주는 것이 중요하다. 따라서 본 연구를 기초자료로 삼아 커피전문점 브랜드 기업에서 SNS를 활용한 마케팅 전략을 구축하여 고객관리 및 수익창출 수단으로 SNS를 활용할 수 있는 기반을 마련하는 역할을 할 것이라 기대된다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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