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고령임부 대상 모바일 웹 기반 임신 건강관리 교육프로그램 개발 및 효과

Title
고령임부 대상 모바일 웹 기반 임신 건강관리 교육프로그램 개발 및 효과
Other Titles
Development and Evaluation of the Mobile web-based Pregnancy Health Care Educational Program for Old pregnant women aged 35 years
Authors
왕희정
Issue Date
2014
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이자형
Abstract
35세 이상 고령임신은 여성의 만혼과 결혼 후 출산 지연 경향으로 매년 증가하고 있다. 고령임신은 일반 임신에 비해 여러 가지 합병증에 노출될 위험이 높은 고위험 임신에 속하므로, 고령임부는 임신기간 동안 건강관리에 각별히 힘써야 긍정적인 임신 결과를 기대할 수 있다. 따라서 건강 전문가는 고령임부의 건강관리를 위해 개별적 요구를 충족시켜줄 수 있는 산전교육을 제공해야 하며, 고령임부는 적절한 지식을 습득함으로써 스스로 건강을 유지하고 관리할 수 있어야 한다. 이에 본 연구는 고령 임부를 위한 모바일 웹 기반 임신 건강관리 교육프로그램을 개발하여 고령임부의 임신 건강관리에 미치는 효과를 검증하였다. 본 프로그램은 웹 기반 교수-학습 체제설계 모형에 따라 분석, 설계, 개발, 운영, 평가의 과정으로 개발되었으며, 체계적인 문헌고찰, 초점 집단 면담, 전문가 집단 면담, 설문조사와 웹 사이트 조사를 통하여 실시된 요구분석을 기반으로 학습 내용과 교육 방법이 결정되었다. 본 프로그램의 내용은 고령임신의 이해, 태아발달과 변화, 고령임부의 산전검사, 임신 중 증상관리, 임신 중 건강문제 관리, 임신 중 영양관리, 임신 중 운동관리, 임신 중 일상생활 관리, 임신 중 정서관리, 임신 중 직장생활의 10개 주제 영역으로 구성되었으며, 대상자가 시공간의 제약 없이 신속하고 반복적으로 정보를 검색할 수 있도록 모바일 웹을 통해 교육을 제공하였다. 본 프로그램에서는 상호작용 촉진전략으로 문자메시지 서비스와 사전테스트 및 게시판 등이 설계되었고, 대상자의 동기 유발과 지속을 위해 안내문 제공과 사례 제시 등이 계획되었으며, 형성평가를 통해 프로그램의 수정과 보완이 이루어졌다. 본 연구는 고령임부를 위한 임신 건강관리 교육프로그램의 효과를 검증하기 위하여 비동등성 대조군 전후 시차설계의 유사 실험 연구를 수행하였다. 자료 수집은 2014년 4월 2일부터 5월 3일까지 서울시에 위치한 5개 여성병원의 외래진료소를 방문한 고령임부를 대상으로 이루어졌다. 연구 대상자는 실험군 30명과 대조군 31명으로 총 61명이 선정되었으며, 실험군에게는 모바일 웹 기반 임신 건강관리 교육프로그램이 제공되었고, 대조군에게는 C병원에서 사용되는 임산부교실의 교육 소책자가 제공되어 2주간 자가 학습이 실시되도록 하였다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 대상자의 제 특성, 전문가 평가, 대상자 평가를 실수, 백분율, 평균과 표준편차로 구하였고, 도구의 신뢰도는 Cronbach's ɑ와 CVI로 측정하였다. 실험군과 대조군 간의 동질성 및 프로그램 효과 평가는 χ2-test, t-test, paired t-test를 이용하여 분석하였다. 본 프로그램을 적용한 결과, 모바일 웹 기반 임신 건강관리 교육프로그램에 참여한 실험군은 대조군에 비해 임신 건강관리 지식 점수(t=3.76, p<.001), 임신 건강관리 자기효능감 점수(t=8.54, p<.001), 임신 건강관리 실천행위 점수(t=4.88, p<.001)가 통계적으로 높게 나타났다. 대조군도 임신 건강관리에 대한 지식, 자기효능감, 실천행위 점수에 유의한 상승을 보였으나 실험군의 임신 건강관리 자기효능감과 실천행위 점수의 증가는 임신 건강관리 지식 점수의 증가에 비해 큰 것으로 나타났다. 결론적으로 고령임부의 요구를 충실히 반영하여 개발된 모바일 웹 기반 임신 건강관리 교육프로그램은 고령임부의 산전교육 프로그램으로 유용하게 활용될 수 있음을 확인하였다. 또한 모바일 웹 기반 교육은 자기 주도적으로 반복 학습이 가능한 새로운 형태의 교육으로 고령임부를 위한 교육 매체로써 적절하다고 판단되며, 나아가 의료 접근성이 떨어지는 일반 임부에게도 효과적인 전략이 될 것으로 사료된다.;Pregnancy of advanced maternal age over 35 years is increasing every year due to women’s late marriage and delivery in their old age. Pregnancy of advanced maternal age belongs to the high risk pregnancy as it is associated with many complications with developing during pregnancy, but old age pregnancy that managed with proper health care during pregnancy can be expected positive pregnancy result. In order to promote maternal health care for old age pregnancy, health professionals should provide well organized prenatal care that meets individual needs and old aged pregnant women can manage and keep their health by themselves by learning proper knowledge. This study developed Mobile web-based pregnancy health care educational program for pregnancy of advanced maternal age and verified the effects of the program on pregnancy health care. This program was developed with 5 steps- analysis, design, develope, operation and evaluation by the web-based teaching-learning system design model and educational contents and method were determined based on needs analysis through systematic review, focus group interview, professional group interview, survey and internet searching. The pregnancy health care educational program was composed of 10 subject areas such as the understanding of old age pregnancy, fetal development and change, prenatal testing, symptoms management during pregnancy, health problems management during pregnancy, nutrition management during pregnancy, exercise management during pregnancy, daily life management during pregnancy, emotion management during pregnancy, and work life during pregnancy. The program designed short message service, pretest and message board for interaction and provided announcement and case presentation for motivation and maintaining. The program was modified and supplemented through formative evaluation. Mobile web-based learning facilitates to access information swiftly even while moving, and is a new type of educational method that enables effective self-directed learning. I conducted quasi-experimental study using non-equivalent control group non-synchronized design and collected data with pregnancy of advanced maternal age who had visited 5 women’s hospitals located in Seoul from April 2 to May 3, 2014. The Mobile web-based pregnancy health care education program was applied to 30 people in the experimental group for 2 weeks to verify the effect and a booklet for education of pregnant women classroom were applied to 31 people in the control group. For data collected, various characteristics of subjects and expert assessment were obtained by using SPSS 17.0 program and subject assessment was obtained with actual number, percentage, mean and standard deviation and the reliability of the tool was measured with Cronbach's ɑ and CVI. Homogeneity between the experimental group and control group and evaluation on program application were analyzed with χ2 test, t-test and paired t-test. The result of applying the program indicated that the experimental group having participated in Mobile web-based pregnancy health care educational program showed statistically significantly high scores in knowledge(t=3.76, p<.001), self-efficacy(t=8.54, p<.001), and practice behavior(t=4.88, p<.001) of pregnancy health care, compare to the control group. In experimental group, they showed significant promotion of self efficacy and practical behavior in health care, compare to pregnancy health care knowledge accumulation. To conclude, Mobile web-based pregnancy health care educational program developed considering the needs of advanced maternal age group can be used as the prenatal educational program for old age pregnancy, and Mobile web is appropriate as the educational media for them, because it is portable and can search information any time without the constraints of time and space, swiftly and repeatedly. And it is also considered to be the effective educational data for pregnant women with difficult access to health care.
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